Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bussar här

freddyfred (trådstartaren)

#1 » 23:15:40, 30-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan allihop.

Nu gör jag premiär, min första post här. Har sökt mycket info tidigare men har nu stött på frågor som jag ej hittat svar på.

Min ögonsten, crossbussen, är en smula långsam, blyga 74 Km/h vid 2800 varv. Detta gjorde sommarens semester outhärdlig. Har tagit tävlingslicens för motocross och tänkte köra motionstävlingar nästa år så vill försöka få bussen mer bränsle-ekonomisk samt snabbare.

Bild

Bild

Karossen är från -71 men motorn är bytt till en -86'ans Ford Cargo 150 hästars turbo 6'a.
Fick tag i en bakaxel i mockfjärd tillhörande en 86'ans Ford Cargo vilket ser ut som det kommar passa finfint. Dessutom kommer bussen kunna susa fram i 103 Km/h vid 2500 varv :)

Då axeln var en smula rostig och jag inte hade en susning om huruvida bromsarna funkade alls så rev jag isär nav/bromstrummor och tog ur bromscylindrarna. Rengjorde och honade cylindrarna och satte dit nya nipplar. Skall dra nya rör också.


Bild

Bild

Jag tog och blästrade bromstrummor samt axel.
Jag skulle ha spenderat lite mer tid med att täta ordentlig eftersom jag fann en näve sand i varje nav när jag var klar.
Jag gröpte ur 1 liter sandblandat fett ur naven och hittade det bakre lagret där inne. När jag snurrar på lagret så hör jag krasande ljud, förmodligen sand och tänkte försöka få ut lagret och göra rent ordentligt.


Bild

Det är i detta läge jag har kört fast. Sitter en gummipackning som håller lagret på plats och kan inte riktigt begripa hur jag skall få bort denna gummiring för att få ut lagret.
Någon som kan ge mig råd angående detta men också generella tips att ha med sig när jag väl skall byta axeln?

Mvh,
Fredrik
Senast redigerad av freddyfred 00:05:07, 31-10-2012, redigerad totalt 2 gånger.
freddyfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:49, 24-07-2012
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Lastbil



nisse

#2 » 01:44:43, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

peta ur den med skruvmejsel och köp en ny är i alla fall enklaste sättet
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

freddyfred (trådstartaren)

#3 » 10:02:41, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nisse

Utan tvekan skulle det vara smidigt men jag är skraj att jag inte ska få tag på nya delar.
Har en lokal BDS som brukar kunna hjälpa till men kan de verkligen fixa packboxar till lastbilsnav?
Hur sitter dessa fast?

Cheers /Fredrik
freddyfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:49, 24-07-2012
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Lastbil

dimorep

#4 » 10:17:15, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-boxar (troligtvis i tumsdimension på den där) går säkert att finna hos någon som säljer ind.förnödenheter / transm.detaljer. Eller kolla med någon som säljer reservdelar till "tunga sidan" tex LVD.
Fundera inte ens på att återanvända de, speciellt inte om de varit i kontakt med blästersand (kommer bara att läcka som såll efteråt). :(

Blästersand och lager är ingen bra kombination, brukar tyvärr sluta med nya lager... Om du har tur så kan du tvätta bort ALLT fett, skölja ur de med tex bromsrengörning (för att få bort allt som kan hålla kvar blästermedlet) och sen blåsa och försiktigt rotera lagret, blåsa-rotera, blåsa-rotera... med tryckluft tills att allt är bort. Och om sen lagerbanor / stavar ser ok ut, noggrant återfetta lagren.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

freddyfred (trådstartaren)

#5 » 10:39:13, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej dimorep

Hittade ett par sidor som sålde radialtätningar och såg ut att finnas massor av dimensioner. Detta gör mig lite säkrare på att jag kan hitta rätt pbox så jag får väl ta och misshandla ur dem.

Att försöka tvätta rent allt var min plan och hoppas att det går. Har testat med diesel, bromsrengöring och sakta men säkert börjar fettet försvinna. Går åt många flaskor bromsrengöring. Skulle isopropanol funka? Har tillgång till på jobbet.

Cheers /Fredrik
freddyfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:49, 24-07-2012
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Lastbil

PerJohansson

#6 » 11:16:48, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsrengöring är väl till och med isopropanol?

Skiter det sig har jag en axel till... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

freddyfred (trådstartaren)

#7 » 11:53:45, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Per

Hade fått för mig att det var samma sak men tänkte att det inte skadar att fråga.
Skall lägga din axel på minnet ifall det skiter sig.

Är inte så erfaren mekaniskt: Hur får man bort pboxen på bästa sätt?

Cheers / Fredrik
freddyfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:49, 24-07-2012
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Lastbil

ja-bond77

#8 » 12:30:47, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ofta det funkar bra med att dra i en självborrande skruv i tätningen. Finns ju plåtkrans ingjuten i gummit att borra i. Bara fram med kofoten sedan. Sedan finns ju alltid alternativet att vålda till det lite med hammare och mejsel också, men det är ju ett lite mer riskabelt sätt
med tanke på skador i sätet...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

freddyfred (trådstartaren)

#9 » 17:24:33, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knallade in på en lastbilsverkstad här i stan på lunchen för att köpa mer bromsrengöring och de tyckte att jag skulle prova att med glidhammare mot lagret försöka få ur packboxen.
Har ingen glidhammare men får väl prova principen iallafall och se om det går.
freddyfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:49, 24-07-2012
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Lastbil

dimorep

#10 » 23:12:01, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en riktigt vass syl (eller slipa till en kasserad skruvmejsel) och slå två hål med 180* delning i p-boxen. Dra sen in en plåtskruv i vardera hål och bänd sen (som J-A sa) ut tätningen med en kofot växelvis i dessa.

Fördelen med att slå hål i p-boxen istället för att borra är att där blir mera mtrl (det som sylen "tränger bort") för skruvarna att "hålla i". :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

freddyfred (trådstartaren)

#11 » 00:05:58, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Woohoo fick ut dem!
Var inte så blodigt efter jag fått reda på hur de satt (här visas min brist på erfarenhet).
Tog en 2x2 tum 50cm lång regel och knackade mot lagret från andra sidan. Hoppade ut utan problem, packbox och lager, hela och fina :)
4 lager, brickor, muttrar och packboxar fulla med fett ligger utspridda på ett bord. Gick över med bromsrengöring men var ytterst lite som "rann" av.
Funderar på om det kan vara värt att införskaffa en smådelstvätt.
Är det värt det, har man användning får en sån?
En lokal handlare har en 74 liters för tusenlappen.

Cheers /Fredrik
freddyfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:49, 24-07-2012
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Lastbil

nisse

#12 » 00:15:24, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

smådelstvätt är fina grejer :thumme:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

freddyfred (trådstartaren)

#13 » 00:50:04, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kör man med för vätska i en sån så allt blir rent och fint?
freddyfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:49, 24-07-2012
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Lastbil

nisse

#14 » 00:51:23, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Michael Meier

#15 » 08:04:02, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

det generella namnet är petroleumbaserad rengörningsmedel /cleaner

exempelvis Bycotest C5 som efteråt också måste tvättas bort.

petroleumbaserad kallavfettning, fast värme hjälper gott vid rengörning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se