Ikväll gick luften ur mig. Nervöst sammanbrott är nalkande.
Förklaring:
Efter att ha monterat ihop "nya" bakaxeln snurrade jag förnöjsamt på bromstrummorna, lite som ett: "japp då var det klart, bara att montera axeln på bussen".
Tänkte då att jag bara skulle bekräfta att den gamla skitiga bakaxeln som låg på golvet hade den utväxling som jag räknat ut, ca: 5,8:1.
Den nya axeln med sina 4,22:1 skulle ju gå så ofantligt mycket snabbare och förbrukningen skulle ju gå ner, det var tanken med hela bytet.
Tog stålborsten och gjorde rent centrumbulten till medbringaren på axeln där det står stämplat vilken utväxling den har. Var ordentligt skitigt och fick gnida in lite spott för att urskilja det som stod.
När jag väl kunde se siffrorna så stelnade blodet i mina ådror: 4,22:1!!!!
Samma j*vla utväxling som den nya axeln!!!!!! Hur kan detta vara möjligt!!!!
I manualen till bussen står listat samtliga lådor och alla har 1:1 på högsta växeln. Räknade snabbt ut att om bakaxeln nu har 4,22:1 så kan inte högsta växeln vara 1:1 förhållande utan snarare 1,4:1.
Hur är det möjligt?
Den 4-växlade låda jag har finns i två utföranden, synkronisering på 2,3,4 eller synkronisering på alla växlar.
Har klurat ut på vart växlarna sitter att jag har lådan med synk på 2,3,4an men har märkt att den synkningen är obefintlig och måste dubbelkoppla på samtliga växlar.
Nu köpte jag en 5-växlad låda samtidigt med bakaxeln men då kommer säkerligen andra problem såsom: stämmer infästning i ramen för nya lådan och passar växellådan på motorn?
Lådan kommer från en 130 hästars Ford Cargo från -86 och min motor "skall" vara en 150 hästars turbo från -86 men passar verkligen allt rakt av?
Dessutom är jag inte så fingerfärdig eller modig att själv nu dessutom byta låda och kardan.
Vad ska jag ta mig till!?
Cheers /Fredrik