Hejsan allihop.
Nu gör jag premiär, min första post här. Har sökt mycket info tidigare men har nu stött på frågor som jag ej hittat svar på.
Min ögonsten, crossbussen, är en smula långsam, blyga 74 Km/h vid 2800 varv. Detta gjorde sommarens semester outhärdlig. Har tagit tävlingslicens för motocross och tänkte köra motionstävlingar nästa år så vill försöka få bussen mer bränsle-ekonomisk samt snabbare.
Karossen är från -71 men motorn är bytt till en -86'ans Ford Cargo 150 hästars turbo 6'a.
Fick tag i en bakaxel i mockfjärd tillhörande en 86'ans Ford Cargo vilket ser ut som det kommar passa finfint. Dessutom kommer bussen kunna susa fram i 103 Km/h vid 2500 varv
Då axeln var en smula rostig och jag inte hade en susning om huruvida bromsarna funkade alls så rev jag isär nav/bromstrummor och tog ur bromscylindrarna. Rengjorde och honade cylindrarna och satte dit nya nipplar. Skall dra nya rör också.
Jag tog och blästrade bromstrummor samt axel.
Jag skulle ha spenderat lite mer tid med att täta ordentlig eftersom jag fann en näve sand i varje nav när jag var klar.
Jag gröpte ur 1 liter sandblandat fett ur naven och hittade det bakre lagret där inne. När jag snurrar på lagret så hör jag krasande ljud, förmodligen sand och tänkte försöka få ut lagret och göra rent ordentligt.
Det är i detta läge jag har kört fast. Sitter en gummipackning som håller lagret på plats och kan inte riktigt begripa hur jag skall få bort denna gummiring för att få ut lagret.
Någon som kan ge mig råd angående detta men också generella tips att ha med sig när jag väl skall byta axeln?
Mvh,
Fredrik