Sida 2 av 3

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 08:33:48, 01-11-2012
av dimorep
Smådelstvätt är bra, men kanske lite överkurs till att rengöra hjullager i (om du inte har behov av en sådant till annat också).

Ett plastkar, en lite styvare pensel och bra tvättvätska räcker bra till rengöra lager med. Sällan strålen / strålarna i smådelstvätten räcker till för att få bort det sega fettet (om det inte är en riktigt dyr ind.tvätt) och då är det bara pensel/borste som gäller.

Sattsa hellre då pengarna på ett riktigt bra rengöringsmedel. Jag hade valt något av Ikaros, typ Rexol-P / Rexol-L eller Kombiclean 241.
http://ikaros.e-line.nu/servlet/us_pyra ... UEST=A&p=H

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 10:56:14, 01-11-2012
av freddyfred
Hmmm....ja jag hade ju hellre spenderat en tusenlapp på något kul.
Har lagt ut lite krokar för att försöka få tag på begagnad diskmaskin.
Hittade detta när jag surfade runt igårkväll:Diskmaskin

Misslyckas jag med att få tag på en gammal maskin så får det bli plastkar och pensel.

InläggPostat: 18:57:01, 01-11-2012
av Fredrik_
Om man nu ska krångla och pumpa runt vattnet via en dunk skulle man ju försöka få till en 'slamavskiljning'...
Större behållare där vattnet hinner stanna/svalna av. Smuts sjunker och fett/olja flyter upp! (Urtappning på lagom höjd så inte oljan kommer med..
Då får man renare vatten in och därmed bättre resultat, skulle jag gissa på..

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 00:34:04, 02-11-2012
av janneB
Hej freddyfred !

Du vet antagligen att det finns nr på packboxen och lagren.
Har du dessa uppskrivna blir det lättare om du ska beställa nytt.

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 22:10:54, 05-11-2012
av freddyfred
Det blev plastbalja, ugnsgaller, pensel och diesel. Funkade kanon. Har tvättat allt med bromsrengöring efter att ha fått dem rena och väntar nu på infettning.

Bild

Bild

Fina, torra, fettfria och sandfria nav.

Bild

Har nu stött på nästa problem: Tänkte byta olja i bakaxeln och eftersom den är lös så var min plan att bara öppna nivåpluggen och tippa axeln bakåt så allt rinner ut och sedan fylla på.
Gick dock inte att rubba den satans pluggen. Skaffade en oljepluggsnyckel från biltema och den glider bara ut, får inget ordentligt grepp.


Bild

Bild

Någon här som har bra tips på hur man kan få upp denna på ett effektivt sätt?


Mvh,
Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 22:22:01, 05-11-2012
av johaniskogen
ser ut som muttersmacken kan göra nytta där, den passar väl direkt i de fyrkantiga hålet..

InläggPostat: 22:26:22, 05-11-2012
av Fredrik_
Svetsa fast en skruv i hålet..
..då släpper det lätt när det svalnat!
Men sätt dit nya pluggar sedan, 1/2" rörgäng?

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 22:41:21, 05-11-2012
av freddyfred
johaniskogen: har testat men den är för stor. Fick dock en ide, tar en förlängare och slipar ner den så den passar. Skall prova imorrn.

Fredrik_: har funderat på detta också, blir min plan b om inget annat matnyttigt framkommer.

Cheer /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 23:59:35, 05-11-2012
av Loke
Jag använder tillslipade adaptrar som oljepluggshylsor men det
går givetvis bra att modifiera en förlängare också.

http://handla.swedol.se/images/large/VE ... 3%96RP.jpg

Den där j*vla oljepluggsnyckeln från feltema råder jag dig att kasta så
långt så att du aldrig ser skymten av den mer. Var nära att slå fingrarna
av mig med en sån då själva tappen gick av. Och för det andra så
passar dom inte i pluggarna riktigt heller.


Loke

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 00:37:08, 06-11-2012
av freddyfred
Hahahaha tack för tipset Loke, suttar skiten.

Kollade runt på youtube efter tips, verkar som 3/8 adapter skulle kunna passa. Tar med mig feltema nyckeln till jobbet imorrn och mäter upp dit den bortnötta färgen slutar och ser om det finns en hylsadapter som lirar istället.

Cheers /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 15:36:36, 13-11-2012
av freddyfred
Tack för alla tips, mutterknackarn gjorde jobbet. På 3dje försöket så släppte det hur lätt som helst.

Det är snart dags att montera ihop allt och har några frågor om detta:

1. Hur hårt skall man dra den stora muttern i navet så man inte skadar lagren?
2. Den yttersta packboxen som sitter på en stor plåtbricka och sitter mot drivaxeln, kan man täta med siliconpackningsklet där?
3. Har packat lagren men hur mycket fett skall man tjoffa in i navet? Fanns ju en hel del där när jag tog isär men behövs det vara knökfullt?


På fredag skall bussen hissas. Införskaffade 2 pallbockar som skall tåla 12 ton, bussen väger 6 ton. Min oro är dock hur ramen pallar vikten då jag måste ställa dessa framför bakaxeln då ramen är kapad bakom axeln.

Funderar på ett par slipers under framaxeln så det inte rullar iväg.
Vill inte gärna få bussen över mig. Har ni några bra tips om detta?

Cheers /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 09:11:47, 19-11-2012
av freddyfred
Halloj

Jag överlevde helgen. Trodde upp-pallningen skulle ge vika men det kändes stabilt.

Bild

Fick loss kardanaxeln, handbroms och bromsslang, sedan var det dags att släppa hela axeln. 8 bultar, 4 byglar, fyfaaaan vad det satt. Låg längs backen med 1,5 meter hävarm på hylsan och fick ta i för kung och fosterland. Trodde loppet var kört, inte en chans att muttrarna skulle komma väck. Fick tag i gassvets och med lite värmande så gick det vägen tillslut.
Har nu bara 1 hinder kvar, bygel som sitter fast.
Har provat värma, bända, slå, bryta, gråta, svära och inget kan få loss den.
Skall se om jag kan få tag på nya byglar och isåfall åker tigersågen fram.

Bild

Cheers /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 12:33:30, 19-11-2012
av Michael Meier
Nya byglar har vi haft uppe i en tråd förut och vem som kan leverera, men jag vet inte i vilken tråd.. :klia:

InläggPostat: 23:13:34, 23-11-2012
av Fredrik_
Hur har det gått, förhoppningsvis inga skador!

Om man söker efter 'fjäderkrampa' istället kanske man finner..
Med gassvets är det ju lätt att kapa :mrgreen:
Tigersåg verkar både segt och lite riskabelt, kan sprätta ganska rejält när man kommer genom. Kapskiva som kompromiss kanske?


Se till att centrumbultar och -styrningar är OK.
Och efterdra! Normalt drar man med stark 1" mutterdragare tills det inte snurrar mer. Sedan efterdragning efter någon dags körning.
Gäller att gängorna är fräscha så inte muttern bottnar, extra bricka kan hjälpa till.
Kanske åka förbi en 'riktig' verkstad när den är på rull och få hjälp med efterdragningen. Borde inte kosta så många kronor! Skapar trygghet!

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 15:02:53, 26-11-2012
av freddyfred
Hej Fredrik_

Tack för omtanken. Har överlevt men tålamodet har fått sig en ordentlig omgång.

Visst hade jag förväntat mig att kramporna skulle kunna ställa till problem och det gjorde de också. Beställde nya från Rånäs , skall komma vilken dag som helst.

Vad jag däremot inte hade förväntat mig var de 2 följande sakerna:
1. Medbringare passade inte ihop.
2. Styrpinnar ovanpå axeln för infästning till fjäderpaketet stämde ej.

Fick i all hast mäta så gott jag kunde, laddade ner skecthup och gjorde en ritning till en adapter som skulle förena de 2 medbringarna och hade den färdig morgonen därpå av en bekant som jobbar som svarvare.

Styrpinnarna skiljer 10mm och funderar på att helt sonika slipa av dem på ena sidan så att det stämmer, torde fungera.

Min förhoppning är nu att jag inte behöver korta av kardanaxeln till följd av den 10mm tjocka adaptern.
Det lär väl snart bli uppenbart när jag skall försöka montera ihop allt igen.

Cheers /Fredrik