Sida 3 av 3

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 23:47:02, 27-11-2012
av freddyfred
Ikväll gick luften ur mig. Nervöst sammanbrott är nalkande.

Förklaring:
Efter att ha monterat ihop "nya" bakaxeln snurrade jag förnöjsamt på bromstrummorna, lite som ett: "japp då var det klart, bara att montera axeln på bussen".
Tänkte då att jag bara skulle bekräfta att den gamla skitiga bakaxeln som låg på golvet hade den utväxling som jag räknat ut, ca: 5,8:1.
Den nya axeln med sina 4,22:1 skulle ju gå så ofantligt mycket snabbare och förbrukningen skulle ju gå ner, det var tanken med hela bytet.
Tog stålborsten och gjorde rent centrumbulten till medbringaren på axeln där det står stämplat vilken utväxling den har. Var ordentligt skitigt och fick gnida in lite spott för att urskilja det som stod.
När jag väl kunde se siffrorna så stelnade blodet i mina ådror: 4,22:1!!!!
Samma j*vla utväxling som den nya axeln!!!!!! Hur kan detta vara möjligt!!!!

I manualen till bussen står listat samtliga lådor och alla har 1:1 på högsta växeln. Räknade snabbt ut att om bakaxeln nu har 4,22:1 så kan inte högsta växeln vara 1:1 förhållande utan snarare 1,4:1.
Hur är det möjligt?
Den 4-växlade låda jag har finns i två utföranden, synkronisering på 2,3,4 eller synkronisering på alla växlar.
Har klurat ut på vart växlarna sitter att jag har lådan med synk på 2,3,4an men har märkt att den synkningen är obefintlig och måste dubbelkoppla på samtliga växlar.

Nu köpte jag en 5-växlad låda samtidigt med bakaxeln men då kommer säkerligen andra problem såsom: stämmer infästning i ramen för nya lådan och passar växellådan på motorn?

Lådan kommer från en 130 hästars Ford Cargo från -86 och min motor "skall" vara en 150 hästars turbo från -86 men passar verkligen allt rakt av?

Dessutom är jag inte så fingerfärdig eller modig att själv nu dessutom byta låda och kardan.

Vad ska jag ta mig till!?

Cheers /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 12:27:58, 03-12-2012
av freddyfred
Efter att ha återfått medvetandet och sansat mig samt pratat med en polare som skall hjälpa mig att byta växellåda så blev jag lugnare.

Arbetet med att byta axeln fortsätter och de nya kramporna har anlänt.
Dock är det inte slut på elände: Kramporna jag fick är en smula rundade medans de gamla är flata i toppen.
De är inte helt runda men en smula.
Kramporna har öppningen/gängorna neråt, under axeln och toppen skall då trycka ihop fjäderbladen ovanifrån.
Då kommer frågan: kommer dessa kunna hålla fast fjäderpaketet som det är tänkt?
Borde jag kapa smala plattjärn för att försöka få mer anläggningsyta mot kramporna eller är det bara att skicka efter nya, helt flata?

Hoppas någon här har vetskap om detta för jag är, om ni inte märkt det redan: helt rudis.

Mvh,
Fredrik

InläggPostat: 13:05:32, 03-12-2012
av Fredrik_
Brukar/borde nog ligga något mellan krampor och fjäder ändå :klia:
Detta något skulle då samtidigt anpassa formerna mot varandra..
Kanske försvunnit i samband med något tidigare arbete?
Gör du något eget så se till att det på inga möjligheter kan halka ur sitt läge!
En rejält grov bit plattjärn i fjädernas bredd, med rymligt hål för centrumbulten och urslipningar avpassade för (båda) krampornas rundning borde bli som orginal :thumme:

Lycka till med fortsättningen!
:bira:

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 09:37:05, 05-12-2012
av freddyfred
Sisådärja, då satt det på plats. Fanns ju plattjärn men de nya kramporna var lite mer rundade än de gamla. Mätte mig till 3mm glapp och stoppade dit en plåtbit som efter dragning satt stumt, hoppas det duger.
Satte dit handbroms och bromshydrauliken igen. Väntar bara på adaptern till medbringarna som jag lyckats rita fel första gången.
Har för mig att jag läst att muttrarna till kramporna skall dras 500Nm och skall försöka få tag i momentnyckel till detta.

Bild

Bild

Iom att adaptern till medbringarna bygger 10mm så är jag inte säker på att kardanaxeln har tillräckligt mycket spelrum att röra sig. Hur mycket bör detta spelet vara?

Bild


Cheers /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 14:21:55, 02-01-2013
av freddyfred
Då är bussen besiktad och klar för nästa säsong!
Bromsarna tog mycket bra på nya axeln.

Finns dock en sak som skapat huvudbry och det är växellådan.
Nya bakaxeln hade ju samma utväxling som gamla och räknade fram att förhållandet genom växellådan då torde vara 1,4:1.
Ingenstans i manualen står det att förhållandet kan vara så på högsta växeln, alla lådor har 1:1.
Vad kan detta då bero på?
Vet att det finns bakaxlar som har hög och låg, men då torde iallafall förhållandet vara 1:1 på höga och bakaxeln kan växla ner och inte tvärt om?

Jag har tittat efter en tillsatsväxellåda men någon sådan finns icke.

Vad för fler alternativa problem kan det vara som gör att det inte är 1:1 utväxling på högsta växeln?

Cheers /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 09:24:39, 12-03-2013
av Daniel85
har alla modeller exakt samma dimension på däcken?

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 22:03:41, 12-03-2013
av janneB
I Tyskland har dom tillsatsväxellådor till MB-lastbilar, men dom kostar
ca 10.000 sek.
Dessa sätts efter ordinarie växellåda med kortad kardan.
Lite dyrt nöje.
Har du kollat andra axlar? MB, Volve eller liknande.

InläggPostat: 23:28:04, 12-03-2013
av Fredrik_
Tror jag missat att du fått det färdigt! :thummar:
Glöm inte efterdra kramporna ordentligt när du kört lite, men INNAN de rostat fast eller skakat loss!! :cool:
(Rekomendationen är en dags körning!!)

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 17:43:29, 13-03-2013
av freddyfred
Halloj

Jag har mätt diametern på hjulet och de är 82 cm.
Så för att få omkretsen i meter för att beräkna hastigheten multiplicerar jag 0.82m * pi (3,14) = 2,5748 meter.
När motorvarvtalet är 2500rpm på högsta växel och bakaxelns utväxling 4,22:1 kommer hjulet att snurra 2500/4,22 = 592,4rpm.
Så för att räkna ut hastigheten tar jag omkretsen gånger hjulsnurr per timme och dividera med 1000 för att få km / t (2,5748 * (592,4 * 60)) / 1000 = 91,5

Så med nuvarande däck bör den göra 91 km / h, men det gör den inte, den gör 65km/h vilket innebär att växellådan måste ha ett förhållande på 1,4:1 på högsta växel vilket stämmer med den verkliga hastigheten 91/1, 4 = 65Km/h.

Kan inte begripa vad felet är. Hittade dock en till växel i växellådan men det var inte en 5'a utan en ny 1'a.
2 4 R
|-|-|
3 5 1

Manualen säger att vid denna växellåda måste man alltid starta från 1'an vilket jag inte tidigare gjort utan startat från 2'an, men vid test så gjorde det ingen skillnad.

Har kollat ordentligt och någon tillsatsväxellåda finns inte alls.

Har blott kört 30 kilometer sedan besiktningen så efter några kilometer till så skall jag känna på kramporna igen.


Cheers /Fredrik

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 20:15:45, 13-03-2013
av Jimmy Nilsson
Är där plats i hjulhusen så byt hjul. 295/80X22,5 är ca 104 cm högt.

Sv: Ford D550/Ford Cargo bakaxelbyte

InläggPostat: 00:32:35, 14-03-2013
av janneB
Apa-låda

http://www.ebay.de/itm/APA-Zwischengetr ... 33527b90fa

Passar till fler bilar efter modifiering

Bilder finns längre ner till höger.