Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Spheros / Webasto felkoder

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bussar här

Robert T (trådstartaren)

#1 » 03:37:26, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick denna irriterande felkod idag och pga detta fick jag sitta och frysa... Nån som har en lista på felkoderna eller vet vad just 12 betyder?


Bild
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mathiast

#2 » 09:02:44, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmaren har låst sig pga ett fel som återkommit för ofta eller för många misslyckade starter.

på ebern så gick det att låsa upp via panelen så man slapp koppla upp datorn men på webaston får man nog använda datorn
Senast redigerad av mathiast 09:07:34, 02-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

thorflot

#3 » 09:23:00, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lett googling gir "Water heater blocked by a recurring fault or repetitive flame interruption (8x no start or 5x flame interruption).

Ingen aning hva man gjør med det i praksis.

Her er iallfall link til en pdf med mer info (det ble en litt voldsom link,skriver fra telefonen):

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.training.bova.nl%2FFiles%2FVDLBD%2Fpdf%2FDD053400_r.pdf&ei=S_-6UN29D43U4QTvsoCgCA&usg=AFQjCNFUQ-rX_BCb0tUFe-3lZPbkkqYbEg
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Fredrik_

#4 » 11:11:06, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det betyder alltså att man fortsatt att försöka starta värmaren trots felkoder..
Det intressanta är då vad som visades tidigare. Det är dessa fel som ska åtgärdas.

(Med tanke på det antal bussbränder som skett senare år pga just värmare är det nog lämpligt att låta verkstaden titta på det!)

KAN gå att återställa låsningen genom att peta säkringar, men det lagar inte ursprungliga felet som sagt..
Underlättar inte kommande reparation heller.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robert T (trådstartaren)

#5 » 13:17:08, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Det betyder alltså att man fortsatt att försöka starta värmaren trots felkoder..
Det intressanta är då vad som visades tidigare. Det är dessa fel som ska åtgärdas.


Värmaren går helt per automatik i bussar sedan många år tillbaka, så det är ingen som försökt starta den. Det gör bussen själv. De moderna miljömotorerna klarar sig inte utan tillsatsvärmare utan de får gå hela tiden för att hålla arbetstemperatur.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#6 » 13:54:24, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, omformulerar.
Det har visats andra felkoder tidigare som är det faktiska felet. Värmaren 'låser' sig som en säkerhetsåtgärd för att förhindra vidare fel...
I vilket fall är det nog verkstad som gäller.

(Med klockan går det att starta manuellt/tidsinställt, förstod det som du blev utan värme när du hade rast...)

Nackdelen med moderna dieselmotorer är att de är så effektiva att det inte blir någon (spill-)värme över till uppvärmning. den tillförda energin i bränslet används för roterande arbete istället. :uupps:
Visst är det nackdelar med det, men fanns nog fler med de gamla åbäkena :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robert T (trådstartaren)

#7 » 14:54:01, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju både problem under rast och under körning. Jag fotade tiduret bara för den visade felkoden i klartext. Volvos klimatpanel blinkade koden i stället, vilket kräver film för att fånga. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Parca854

#8 » 21:00:51, 04-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
Fredrik_ skrev:Det betyder alltså att man fortsatt att försöka starta värmaren trots felkoder..
Det intressanta är då vad som visades tidigare. Det är dessa fel som ska åtgärdas.


Värmaren går helt per automatik i bussar sedan många år tillbaka, så det är ingen som försökt starta den. Det gör bussen själv. De moderna miljömotorerna klarar sig inte utan tillsatsvärmare utan de får gå hela tiden för att hålla arbetstemperatur.


De flesta bussar har både automatisk och manuell start av värmare när det gäller både webasto och stroco.
Oftast går det att nolla felkoderna utan dator, man startar värmaren på knappen sen skyndar man sig bak till värmaren och rycker kontakt stycket innan värmaren
ger fel kod, oftast på webasto är det smutsigt på flamvakten så att värmaren inte känner av (ser) flamman och då vet den inte om att den startat :grin:
Parca854
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:59, 01-09-2011
Ort: Mellerud
Maskintyp: Traktor
Maskin: ASJ Parca 854
volvo T43/d47

frigge

#9 » 01:27:42, 04-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flamvakt eller cirkulationspump är troliga anledningar till att den misslyckats tända eller släckt sig pga överhettning.
95% sannolikhet att det är flammvakten. Eller rättare sagt sot på siktglaset... gör ren och nolla felkoderna enligt ovanstående inlägg brukar räcka
frigge
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:03, 04-11-2007

Robert T (trådstartaren)

#10 » 10:50:58, 04-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja sot är det. Dom sotar igen på bara en månad. Felaktig förbränning sägs det...
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LM840x

#11 » 23:12:25, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spheros kontakter ingående i värmaren ger dålig kontakt, den med 4 kablar.Verkar som honan är lite för vid, och ärjar lätt. Vi bytte kontakter och den började funka perfekt. Före det gjorde den som den ville, ibland bra och ibland stendöd...
LM840x
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:07, 24-03-2012
Ort: Kiruna
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm840TD61

LM840x

#12 » 23:13:55, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rapsolajan i bränslet ger stora sot högar i brännar huset, så rengöring ibland skadar inte.
LM840x
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:07, 24-03-2012
Ort: Kiruna
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm840TD61

Robert T (trådstartaren)

#13 » 01:46:48, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dålig kontakt har jag märkt med. Vad är det för skrot som säljs idag egentligen? :(
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se