Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Buss & mjölkbil.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bussar här

Kjell.K. (trådstartaren)

#1 » 21:20:50, 04-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kalender hemma med bussar, bussalmanackan 2008. För varje månad är det en ny bild på en gammal buss och så står det lite om dess miljö. För november är det bussen med släp för mjölk, på bilderna nedan, som visas. Notera att några mjölkflaskor synns.

Lövskärsbussen "hette" den, eller kanske linjen, och den gick i Luleåområdet till ett ställe som heter Lövskär där mjölk hämtades upp som fraktats dit av bönder över sjön, på sommaren med båt och på vintern över isen. Mjölken och de passagerare som ville fraktades sedan till Luleå, mjölken till mejeriet.

Tung körning, framför allt lastningen, för busschaffisen.



Bild


Bild


Bild
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.




Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se