Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbaseShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Halkstopp för tung trafik. Vad rekommenderas?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sailing (trådstartaren)

#1 » 18:43:07, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi skulle börja vinterunderhålla en stor lager där det går mycket tunga lastbilar. Har därför en intressant fråga om själva halkstopp produkten.

Vi ville veta vilken typ av halkbekämpning ni brukar rekommendera eller själv upplever bäst för tunga lastbilar?

Vi tycker halkstopp 4-8 är ganska bra. Vi har tidigare använt 2-6 som tydligen är det mest förekommande men är osäkra om det är en bra produkt att använda istället halkstopp 4-8.


Vad tycker ni? Skulle uppskatta era synpunkter.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Åsa-Nisse

#2 » 20:39:32, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaddå halkstopp??? Det uppfinns så många tokiga namn i onödan och man kan inte förhindra halka med makadam. Bara minska den.
Jag förmodar att det är en asfalterad någorlunda plan yta som det handlar om och ingen halkbekämpning med salt. Första prioritet är att ploga av snön INNAN den blivit åtkörd. Sen kan man sanda med 2-6 eller 4-8 om det är ishalka. 4-8 är ju lite grövre och funkar även om det blivit lite fastkört. 2-6 är rekommendationerna från Trafikverket på vägar med max 70 i hastighet för stenskottsrisk. Stenskott på en industriplan verkar väl inte vara aktuellt. Är det klaris som efter underkylt regn gör en fin sand 0-2 ( ej stenmjöl) det bästa resultatet.
Dock är ju saltning det bästa för verksamheten om man begränsar sig till måttliga givor. 2-3 gram/m² räcker långt om man sprider det före ett snöfall och plogar bort snön. Sen torkar asfalten upp ganska snabbt.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

ls76

#3 » 22:34:34, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett nytt ord i stället för det som i alla fall vi här nere i Småland använder, halkbekämpning.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

dc_lindberg

#4 » 22:48:28, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.marstaforenade.se/sidor/vara-material.aspx
Makadam
4-8
Används i huvudsak vid dräneringsbehov men det går även under benämningen halkstopp och används då som halkbekämpning på trottoarer och gångbanor. Kan även användas som gårds"singel".

...inte fattat att ... använder kross som sand... inte undra på att cykeldäck och hund tassar skärs sönder! Dessutom är 0.8 på tok för grovt för att kunna utgöra ett bra halkskydd!...som fotgängare.

Kan tänka mig att 0.6 är för små korn för att kunna ha vettig effekt för tung trafik på is...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

magloman

#5 » 00:37:32, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halkstopp är väl piggkedjor på fordonet?
* F-skattare sen -99 *
* Quality is remembered long after the price is forgotten *
* Man kan lika gärna hoppa i skiten som att krypa i den, för man måste ändå igenom den! *

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430
+ mer grejer än dig

Antevante

#6 » 07:00:15, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi sköter Schenker och Icas gamla terminal i växjö. 4-8 funkar mycket bra. Tål att det inte är 100% rent från snö.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö/ Åryd
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D

Antevante

#7 » 07:02:02, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi säljer också 2-5 makadam på säck som här kallas just för halkstopp :grin:
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö/ Åryd
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70F (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580D


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PerJohansson, stefanden och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

cron
SSL Certificates