Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kapa ur ram

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 13:03:23, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en påbyggare som kapade ur nedre flänsen på en lastbilarna i syfte att få plats med utrustning. Är det verkligen lagligt?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Stefan1972

#2 » 14:13:50, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog inget som säger att det är olagligt iallafall. En ram bär ju inte på det viset iallafall och räknar man på dess längd så är det nog rätt så mycket överkapacitet. man får ju tänka på att lasten ligger på axlarna och ramen blir ju bara nåt som håller ihop fram och bakände (lite förenklat såklart)
Det hade ju varit skillnad om samma ram hade stått uppställd mellan två ytterväggar med last hängande under densamme.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#3 » 14:39:57, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl även relevant om det är mellan axlarna eller på ett överhäng.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen/Fagersta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
Carman UH 35
Volvo Titan Turbo -63
Volvo T33
Nuffield 3/45

mattiaz (trådstartaren)

#4 » 14:52:09, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är var mellan framaxel och första driven.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#5 » 19:43:51, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore nog bra om påbyggaren kan visa upp ett intyg från biltillverkaren på att urkapningen är ok i just detta fall (med hänsyn till vad bilen ska användas till, påbyggnadens vikt, eventuella märkliga belastningar osv).
Dessvärre finns det en och annan påbyggare som gör skäl för de gliringar man emellanåt hör om den branschens bristande tekniska kompetens.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#6 » 20:21:08, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lilla jag vet om moderna lastbilsramar så får man varken svetsa eller kapa i dom.
Men det kan vara hörsägen...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W

Scania bonden

#7 » 20:30:44, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag jobbade på den lokala auktoriserade Scania verkstadens påbyggnadsavdelning, så hade vi mallar som användes vid förlängning av ram, visade hyr snittet / svetsfogarna skulle läggas. Jackning i ramen vet vag aldrig att vi gjorde med minde är motsvarande förstärkning samt konsultation av Södertälje.
Borrade gjorde i dock hej vilt i ramarna.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6180, 6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

johan.eriksson

#8 » 20:31:28, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det lilla jag vet om moderna lastbilsramar så får man varken svetsa eller kapa i dom.
Men det kan vara hörsägen...


Jo, så länge man följer annvisningarna från tillverkaren så brukar det inte vara några problem.
På mitt förra jobb så hade dom för sig att vi inte fick göra något sådant på Mercedes ramar, men efter att jag tog fram anvisningarna så gick det helt plötsligt bra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

LeifAndersson

#9 » 21:07:08, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är absolut inte frågan om att bara kapa ur en bit ur ramen utan det måste läggas i och svetsas enligt tillverkarens påbyggnadsanvisningar. Var det bara en bit bortkapad så var modifieringen inte färdig utan väntade på att göras färdig. Den typen av modifieringar måste följa tillverkaren anvisningar i minsta detalj för att godkännas och därför drar sig de flesta påbyggare för sådana ingrepp om det går att få till stånd en annan lösning som ger acceptabel funktion.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 21:29:39, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem är det som godkänner ev förändringar på ramen?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#11 » 21:39:56, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltillverkaren eller den som är ansvarig för bilens typgodkännande måste utfärda anvisningar för vad som anses godkänt eller inte, och sedan kan det komma att kontrolleras av t ex bilprovningen eller polisen. Skulle det ha inträffat en olycka med dyra följder kan nog försäkringsbolaget vilja gräva djupare i saken också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates