När det var riktigt mycket snö lade man på en snökedja på höger framhjul för att förbättra greppet på sidan mot diket. Jag skar ned framhjulet i dikeskanten en gång på Djupedalsvägen, inte värre än att jag kunde backa upp det igen men jag var tvungen att koppla av plogen för att göra det
Sedan fick jag lägga en tamp i plogen och dra upp den på vägen och koppla på den igen. Givetvis kom det en personbil inifrån Djupedal som fick vänta medans jag höll på med detta... En morgon när jag kom var "min"
lastbil borta och Janne sade att gubben lagt den i diket på Skältorps vägen så vi får åka och bärga den. Vi åkte ut med N88an och bilen låg i diket i en en kurva i uppförsbacken. Jag sade till åkaren att han måste lägga ur diffspärren om det kommer en
sväng annars går det rakt fram... Bilen var oskadd så vi skottade och grusade och drog upp den ur diket baklänges.
Jag gjorde mina misstag också, på väg uppför den långa backen vid prästgården mitt emot infarten till Djupedal så var det svinhalt, jag hade diagonalplogen kopplad men upplyft för att klara backen men farten tog slut. Jag tänkte att jag får ut grusa vägen men bilen började glida baklänges med alla hjulen låsta
Hann inte tänka utan släppte på bromsen så det styrde för att inte glida ned i diket och började backa samtidigt som jag höll utkik så det inte kom någon bil nerifrån. Inget trevligt läge! Det gick ju fortare och fortare baklänges och jag såg avfarten mot Djupedal komma i backspeglarna så jag chansade på att försöka backa in där. Så snart jag lade om ratten snurrade bilen runt ett halvt var på vägen och jag var plötsligt på väg nedför backen med rätt ända först
Fast allt var inte väl, för när jag snurrade runt svepte ju plogen ut flera meter och slet bort ett par tre meter av prästgårdens gröna Gunnebostaket!
Jag körde in till prästgården och fick tag i prästen, han följde med ut och inspekterade skadorna. Vi jobbar ju båda för staten och det är andra har varit på staket innan så vi bryr oss inte om att göra affär av det sade han
När jag hade tid att tänka efter så var ju hela dramat onödigt, jag skulle bara släppt ned plogen så hade bilen hängt i den medans jag grusade upp, jag gjorde så när jag längre fram råkade ut för exakt samma sak i den backen.
Men jag hann inte tänka när jag överraskades av att bilen började glida baklänges.
Såg samma sak hända vid ett ställe i sydvästra Göteborg, körde nedför en backe till stället där vi tippade för att fylla ut vid en småbåtshamn, där stod ett tiotal lastbilar och väntade. Jag tippade av lasset och frågade vad de väntade på?
På en sandbil, det är för halt för att komma uppför backan blev svaret. Jag var frestad att föröka men jag hade lärt mig läxan den gången jag körde ned i husgrunden fast platschef sade att jag inte skulle ta mig upp igen så jag sällade mig till de väntande. Men en nykomling försökte, kom halvvägs innan farten tog slut varpå han snurrade runt ett halvt varv och kom nedfarande igen
Så det går att vända om utan avfart att backa in på! Fast jag sparar den manövern till absolut nödfall, fodras nog både tur och skicklighet om det skall gå vägen. Sandbilen kom till slut så hela gänget kunde ta sig därifrån och fortsätta jobba.