Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 11 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#151 » 22:34:25, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där väskan på vägen får mig att tänka på andra ömtåliga hinder, nämligen vägbrunnar och dylikt som stack upp några dm ovanför vägytan när det byggdes nya gator. Det gällde att undvika dessa för knuffade man till en sådan så var de tvungna att gräva upp den för att sätta den rätt igen vilket de som skulle behöva göra det jobbet inte skulle ta väl upp om man säger så :grin: Orsaken till att de stack upp var ju att gatan skulle asfalteras så småningom och efter det kom de i rätt höjd. Så det gällde att ha järnkoll hela tiden där på var man hade sina hjul och var brunnarna var...

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#152 » 13:23:02, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog I hop sig till vinter så åkerit förberedde sig och såg över utrustningen, vägverket ägde ju plogar och sandspridare så det var att åka till deras förråd utanför Ytterby för service. P.g.av problemen med drivbildning på slätten runt Säve flygfält hade vi enligt Janne de enda spetsplogarna i Göteborgstrakten, vi hade ju vanliga diagonalplogar också men de fungerade inte bra på två meters snödrivor, de styrde hela bilen i sidled :uupps: Rann över i nosen på spetsplogen också i de lägena så vi körde alltid med en bil efter med diagonalplog för att sopa rent på det som spetsplogen lämnade.

Lärde mig också att lasta sanden i en bergtunnel vid Säve där sanden tippades ned i förrådet från toppen på berget. Vi hade nycklar för att komma in. I andra ändan vid Kungälv fick vi lasta själva med lastmaskin på nätter och helger, hade nycklar dit också. Vägarna i vårt distrikt hade för låg trafik då för att sprida salt på så de sandades i stället. Nackdelen med sanden var att den kördes bort efter ett antal bilar trots att det var lite salt i den.

Vårt distrikt sträckte sig från Kungälv till Ska Bro och runt Säve och från Säve till Bäckebo i grova drag, alltså vägen förbi albatross golfbana och Djupedalsvägen mm. Mycket namn för icke Göteborgare kanske med det går ju att googla på dem för intresserade.

Så småningom kom ju snön men det blir mer om det i nästa avsnitt :grin:

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#153 » 19:56:14, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kom den första snön och jag fick först åka med Janne och få tipps, fanns ställen på mindre vägar med stenar i kanten som det gällde att inte slå plogen för hårt mot och nere vid Kungälv fick man se upp med kantstenar! Brevlådor var en annan sak att undvika. Första tanken jag hade var hur man skulle kunna se något genom snö sprutet från plogen, var som en vit vägg när det var vintermörker :uupps: Men man vande sig snart vid det. Sedan gällde det att ha känsla för var vägkanten gick, snökäpparna gav ju en grov bild men det var bra att veta från innan hur vägen slingrar. Vi hade ju inga plogfästen på F 86an så det var två bilar vi hade på distriktet och sedan fanns det en tredje bil som kom från Göteborgs LBC. Tyvärr hade våra radior inte samma frekvens så vi kunde inte tala direkt med varandra utan vid behov fick det gå via respektive central som ringde den andra centralen och vidare befordrade meddelande. Ett omständigt sätt men bättre än inget... Sedan var det plogandes av motorvägsavfarterna, för att spara tid vände vi ofta och körde med roterande varningsfyr mot färdriktningen igen så vi fick hela på och avfarterna i ett svep utan att köra runt på motorvägen som inte ingick... Var mindre trafik på den tiden så jag minns ingen incident när vi kom brakande mot färdriktningen. En annan sak som var i gränslandet var körtiden, körde ibland flera dygn utan vila när det var snöstorm men Janne sade att ingen kommer att ifrågasätta det så länge det är trafikkaos :grin:

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#154 » 09:30:04, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det var riktigt mycket snö lade man på en snökedja på höger framhjul för att förbättra greppet på sidan mot diket. Jag skar ned framhjulet i dikeskanten en gång på Djupedalsvägen, inte värre än att jag kunde backa upp det igen men jag var tvungen att koppla av plogen för att göra det :???: Sedan fick jag lägga en tamp i plogen och dra upp den på vägen och koppla på den igen. Givetvis kom det en personbil inifrån Djupedal som fick vänta medans jag höll på med detta... En morgon när jag kom var "min" lastbil borta och Janne sade att gubben lagt den i diket på Skältorps vägen så vi får åka och bärga den. Vi åkte ut med N88an och bilen låg i diket i en en kurva i uppförsbacken. Jag sade till åkaren att han måste lägga ur diffspärren om det kommer en sväng annars går det rakt fram... Bilen var oskadd så vi skottade och grusade och drog upp den ur diket baklänges.

Jag gjorde mina misstag också, på väg uppför den långa backen vid prästgården mitt emot infarten till Djupedal så var det svinhalt, jag hade diagonalplogen kopplad men upplyft för att klara backen men farten tog slut. Jag tänkte att jag får ut grusa vägen men bilen började glida baklänges med alla hjulen låsta :uupps: Hann inte tänka utan släppte på bromsen så det styrde för att inte glida ned i diket och började backa samtidigt som jag höll utkik så det inte kom någon bil nerifrån. Inget trevligt läge! Det gick ju fortare och fortare baklänges och jag såg avfarten mot Djupedal komma i backspeglarna så jag chansade på att försöka backa in där. Så snart jag lade om ratten snurrade bilen runt ett halvt var på vägen och jag var plötsligt på väg nedför backen med rätt ända först :grin: Fast allt var inte väl, för när jag snurrade runt svepte ju plogen ut flera meter och slet bort ett par tre meter av prästgårdens gröna Gunnebostaket!

Jag körde in till prästgården och fick tag i prästen, han följde med ut och inspekterade skadorna. Vi jobbar ju båda för staten och det är andra har varit på staket innan så vi bryr oss inte om att göra affär av det sade han :grin:

När jag hade tid att tänka efter så var ju hela dramat onödigt, jag skulle bara släppt ned plogen så hade bilen hängt i den medans jag grusade upp, jag gjorde så när jag längre fram råkade ut för exakt samma sak i den backen.
Men jag hann inte tänka när jag överraskades av att bilen började glida baklänges.

Såg samma sak hända vid ett ställe i sydvästra Göteborg, körde nedför en backe till stället där vi tippade för att fylla ut vid en småbåtshamn, där stod ett tiotal lastbilar och väntade. Jag tippade av lasset och frågade vad de väntade på?
På en sandbil, det är för halt för att komma uppför backan blev svaret. Jag var frestad att föröka men jag hade lärt mig läxan den gången jag körde ned i husgrunden fast platschef sade att jag inte skulle ta mig upp igen så jag sällade mig till de väntande. Men en nykomling försökte, kom halvvägs innan farten tog slut varpå han snurrade runt ett halvt varv och kom nedfarande igen :eek: Så det går att vända om utan avfart att backa in på! Fast jag sparar den manövern till absolut nödfall, fodras nog både tur och skicklighet om det skall gå vägen. Sandbilen kom till slut så hela gänget kunde ta sig därifrån och fortsätta jobba.

18 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

R_Bergsten

#155 » 06:35:22, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Himla bra historier och de där med o försöka komma både uppför o nerför backar känner man allt igen
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Murre o2 (trådstartaren)

#156 » 07:30:26, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körtiderna var det som sagt ingen då som brydde sig om när det snöade ordentligt! Jag körde en gång två dagar och natten i mellan dem med bara kortare paus för lite mat. Köra på natten var ju lite speciellt, såg inte många bilar då, bara en själv och allting vitt :grin: Sedan åkte jag hem fick lite mat och sov två timmar innan frugan väckte mig och sade att de ringt, snöandet har ökat så du måste ut igen! Roligt att känna sig behövd :grin: Så åka ut till åkeriet och köra resten av natten och nästa dag igen. Gick faktist bra, koncentrationen som behövs för att se vägen i allt det vita gjorde att jag inte kände mig trött. Men på em kom åkaren och sade att jag behövde avlösning så han skulle ta över, haken var att han ville ha mig kvar i bilen för att hålla koll på sidovingen :???: Så jag bytte till passagerarsätet men när jag inte körde själv kunde jag inte hålla ögonen öppna, blev alldeles matt och kände mig riktigt vissen av att skumpa runt i den varma hytten så någon nytta kunde jag knappast göra.

I princip hade jag ju ständig jour på vintern, tittade på vädret på kvällen och undrade om jag skulle bli utkallad för att sanda. Jag älskade att ploga men sanda var tråkigt, man harvade runt utan att se resultat, klev ur i bland och kollade spridaren och hur mycket lass man hade kvar, lastade mer sand och körde färdigt sitt distrikt innan man åkte hem för att sova. De som halkbekämpar i dag känner säkert igen sig fast de känner nog av den ökade trafiken sedan dess. Sedan kunde det vara halt så man fick se upp, man var ju först ut om halkan slog till.

Någon jour ersättning hade jag inte, man fick ju se till att vara tillgänglig och nykter... Senare när jobbade på Borealis och hade jour en period hade jag ju 5k sek bara för att ha en veckas jour, sedan tillkom betalning om jag fick rycka ut... Andra tider som sagt!

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

texas5020

#157 » 10:00:12, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt i den gamla 115 hyveln nästan 3 dygn i sträck under ett riktigt snöoväder, då var jag riktigt mör... En granne plogade snö hela livet med lastbil, fick ångest när det var snö på gång så länge han levde fast han inte körde dom sista åren. Ditt skrivande väcker upp många minnen, riktigt rolig läsning !!! :shake_hands:

8 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Murre o2 (trådstartaren)

#158 » 10:59:17, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Satt i den gamla 115 hyveln nästan 3 dygn i sträck under ett riktigt snöoväder, då var jag riktigt mör... En granne plogade snö hela livet med lastbil, fick ångest när det var snö på gång så länge han levde fast han inte körde dom sista åren. Ditt skrivande väcker upp många minnen, riktigt rolig läsning !!! :shake_hands:


Tack för de värmande orden, jag började ju skriva för det som jag läst ex om Petsamotrafiken.( https://sv.wikipedia.org/wiki/Petsamotrafiken. känns lite blodfattigt, inget om att det säkert söps och fifflades hejvilt på den tiden och kryllade av karaktärer :grin: Jag hade från början tänkt att stoppa snart men så länge jag har många som uppskattar det jag skriver så börjar jag tveka och fortsätter nog lite till.

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#159 » 11:33:30, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testar med några bättre lumparbilder. Lägg märke till den hoprullade Röda Kors duken på Valpen vid byggnaden.
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Göran Ekman

#160 » 12:00:25, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du skriver är ett tidsdokument från vardagen, sådan är lite ovanliga , skriv gärna mera ,jag tänker i vart fall läsa det du skriver.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

9 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MagnusGoransson

#161 » 12:05:00, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst hela tråden. Fantastiskt. Skulle kunna bli en bok!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

d557017

#162 » 16:49:36, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Har läst hela tråden. Fantastiskt. Skulle kunna bli en bok!


Absolut, och jag skulle köpa ett exemplar av den boken :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Glottis

#163 » 17:12:04, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:
MagnusGoransson skrev:Har läst hela tråden. Fantastiskt. Skulle kunna bli en bok!


Absolut, och jag skulle köpa ett exemplar av den boken :thummar:



Jag med!
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

Murre o2 (trådstartaren)

#164 » 21:33:37, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, jag börjar redan gå utanför trådens tema då vi är uppe i 1970 nu. Och det är bara 1,5 år kvar av karriären som åkardräng, dessutom känner jag mig nödd att censurera mer än i början, det handlar ju om verkliga personer som vissa kan identifiera. Men jag skriver på så länge det finns intresse :grin:

Frugan åkte med mig någon gång när det var helg eller hon var ledig. Den här gången skulle jag inte tagit med henne om jag vetat vilket elände det skulle bli :uupps:
Det drog igång en snöstorm modell värre på natten och Janne ringde, du får komma ut, jag ger mig ut direkt med den andra bilen nu. Så vi gjorde i ordning oss och körde iväg från Nol till Säve med min PV 544 sport, sommardäck givetvis, vinterdäck hade inte riktigt slagit igenom än... Bedrövligt väglag och när vi närmade oss Säve flygfält var det riktigt illa! Snön drev i sidled och jag började oroa mig för om vi skulle klara drivorna på vägen ned till åkeriet. Men jag fick inte ens chansen, En 600 meter in på Tumlehedsvägen där landnings ljusstolparna går om någon kör förbi i dag stod en Amazon övergiven mitt i vägen :eek: Så det var stopp där.

Jag sade till frugan att jag går och hämtar plogbilen, sedan pulsade jag iväg en km i snöstormen. Äntligen vid garaget öppnade jag portarna, startade bilen och körde ut, sedan ar det till att hänga på spetsplogen och snökedja på H fram. Sedan äntligen iväg ! Men väl framme syntes inte ett spår av den saknade bilföraren! Och bakom mig fylldes det en meter djupa spår jag plogat igen av snödrevet i en otroligt snabb takt så jag klättrade upp i hytten igen och försökte backa men det var redan försent. Jag kunde bara komma framåt och där stod de två volvobilarna i vägen. Jag anropade Janne på radion och beskrev läget och han svarade "jag kommer" stanna inte utan backa direkt annars fastnar du också sade jag. Efter en stund såg jag hans lyktor i det vita töcknet och han kom farande med snön sprutande :grin: Men väl framme kunde inte heller han backa! Började bli löjligt, två plogbilar med nosarna mot varandra men två personbilar i mellan dem som stoppade allt.

Vi hade ju en bil kvar att ta till men den hade inte samma radiofrekvens som vi så vi kunde inte anropa den, nu var klockan så mycket att lastbilcentralen var bemannad så vi ropade upp våran, bad dem ringa till GLC och instruera deras bil att ploga fram till en avfart ut på åkern som vi märkte ut och inte stanna utan köra en slinga runt och tillbaka samma väg. Han kom och gjorde det, vi skottade som galningar och fick loss Jannes bil bakåt tills det plogade och så var han på rull. Mitt i det hela kom Amazonföraren tillbaka, han hade varit och värmt sig. Jag hade också behövt värma mig , frös så jag skakade , genomvåt av skottandet i snöstormen. Vi drog loss personbilarna och fick äntligen det hela på rätt köl. Sedan åkte vi ned till Janne och fick på oss torra kläder. Fortsättning följer i morgon...

21 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#165 » 10:28:16, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att jag fått låna torra kläder av Janne och frugan och jag fikat i hop med Janne och hans fru var vi redo för att ta an snöstormen. Körde bort till berget och lastade grus för att få bättre tyngd på bilen.

Satte igång med att ploga, hjälpte loss en personbil som fastnat mitt för flygfältet men där var föraren kvar :grin: Hopplöst att hålla den biten öppen så vägmästaren beställde en väghyvel för att ta den värsta biten just där.
Lite längre fram på dagen hade boende på en av småvägarna vi inte haft tid att ta än ringt och ville få vägen öppnad så jag och GLC bilen drog dit, snöandet hade minskat något men det blåste lika illa och jag körde först med spetsplog och sedan kom GLC bilen med diagonalplog och snyggade upp vägen efter. Rätt som det var såg jag i backspeglarna att han skar ned i diket så jag fick stanna, backa och dra upp honom, inte ovanligt :grin: Sedan dök det upp en jättedriva, över två meter! Undrade hur det skulle gå med gasade på mot det, saktade knappt ned bilen men snön rann över plogen och upp på min motorhuv. Men det var lagom för GLC bilen att resa upp...

När vi körde mot flygfältet mötte vi väghyvlarna, det var två st som körde åt var sitt håll. Men de hade lagt ut bladen över diket så allt var vitt och man såg inte var vägbanan slutade och diket började så flera personbilar låg redan i diket. Minns inte idag vad som hänt med snökäpparna men antar att de mejat ned dem också. När jag mötte ena väghyveln försökte jag hålla mig på vägen jag inte såg men fastnade i dikeskanten också jag :???: Vägmästaren dök upp och var inte glad, de var inte så här de skulle göra sade han och stack för att prata med förarna. En av hyvlarna fick dra upp mig och så fortsatte vi till Skra Bro.

19 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se