Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1159 inlägg • Sida 18 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Valmet 99

#256 » 21:11:03, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:
Valmet 99 skrev:Har läst hela tråden nu. Mycket intressant läsning :thummar:

Tackar. Var ju från början bara meningen att berätta om hur det verkliga var på sextiotalet utan förskönade filter. Men svårare Atta stoppa en berättelse än att starta den :uupps:

Österbotten, jag är född i Närpes och har släkt där fast jag kom till Sverige när jag var 4 år och aldrig kommit dit igen, varit till Finland ett antal gånger i tjänsten men då till Borgå.


Är hemma från grannkommunen som ligger norr om Närpes. Finns flera från Österbotten här på maskinisten.
Senast redigerad av Valmet 99 14:11:59, 10-10-2018, redigerad totalt 1 gång.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



ja-bond77

#257 » 21:23:06, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera?!? Jag trodde vi var i majoritet... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2

#258 » 22:01:30, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I alla fall när det gäller galna projekt... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM425

#259 » 22:07:44, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kusinmöte på Maskinisten! :thummar: :bira:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#260 » 22:30:13, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju dags att lösa problemet med sot puffarna en gång för alltid, så jag studerad sotvågens data i datorloggen, outpoten var rätt hela tiden men varvtalet gick upp efter vågen fått refill från matconsystemet! Så jag körde vågen till en säck och studerade det hela, som jag misstänkte läckte det sot förbi matcon botten kona efter fyllningen av vågen och vågen som står på lastceller tolkar det som att den doserar ut för lite eftersom vikten i våghoppern inte minskar som förväntat och ökar följaktligen utmatningen som kompensation. Resultatet blir att sothalten blev högre än vad Polyeten kan svälja och löst sot far ut i varje öppning. Lite som om man försöker röra i hop en bröddeg med mixer och slår i för mycket mjöl so degvätskan inte har en chans att väta mjölet. Detta var första generationens matcon och botten konan skulle täta av sin egna tyngd, sera generationer stängde mekaniskt/pneumatiskt. Så lösningen blev att skicka botten konorna tillbaka till Matcon och få bytt till nya mjukare tätningar.

Startupp problem får man alltid räkna med och det fanns fler men mindre allvarliga på detta 13 miljoners bygge.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Martin.Eriksson

#261 » 23:57:15, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Flera?!? Jag trodde vi var i majoritet... :klia:
Bor du i närpes? Enligt Google ligger det ju bara 22mil från mig. Synd de inte går åka bil på vatten

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Murre o2 (trådstartaren)

#262 » 17:40:32, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med värsta problemen lösta gick proverna för övertagandet bra, Buss fixade en ny extruder skruv topp för att förbättra PG (pellets geometri). Men det var nog det hela. Sedan var det invigning med band klippande mm, företagets interna nyhetsblad hade en artikel ,som jag har ett ex av någonstans, om det hela. Sedan var det dags att skriva driftinstruktionen, eftersom det var en stor och komplex linje skrev jag driftinstruktioner och standard manövrar av samma kvalitet och typ som jag var van vid från fabriken vilket så småningom visade sig vara förutseende när linjen skulle godkännas för produktion av specialprodukter. Då måste den ju kopplas till fabriken och driftlabb mm.

När allt var klart för att köra så saknade jag uppdrag? Hade inte räknat med att det inte fanns uppdrag på kö när man lagt så mycket pengar och arbete på att bygga linjen :uupps:
Så jag fick börja försöka ragga uppdrag hos tänkbara beställare, fick höra att de hade massor av gamla körningar från l-101 som ju fortfarande var i drift så de lade hellre jobben på den linjen för att ha jämförbara data.

Mina argument att den nya linjen var mycket bättre resulterade så småningom i att jag fick första uppdragen för röravdelningen, utveckling av cadmium fria gula och oranga material för gasrör. Så nu var jag äntligen i gång på allvar.
Min chef R var också bas för L-101 och en mindre extruder men båda var kvar i en annan tidigare placering i en annan byggnad så jag träffade inte R-O som körde L-101 eller M som körde den lilla extrudern särskilt ofta. M kände jag sedan fabrikstiden, han hade varit instrumentala då men var en knarrig svår gubbe och hade hamnat på Tekniska Centret sedan han enligt ryktena kommit ihop sig med sin chef och hällt en spann vatten över densamme efteråt :grin: Efter det fick han byta jobb...

Så småningom konkurrerade min linje ut den gamla och R-O blev utan jobb där och började hos mig, meningen från början var att två man skulle köra linjen och beställarna skulle hålla med en laborant från sin grupp som extra hand med det fungerade givetvis inte så R-O var välkommen. Duktig kille, känd musiker som synts i TV några gånger för övrigt så han fick ibland några veckors tjänstledigt för att turnera. M fick så småningom avtalspension och L-101 monterades ned och såldes till Sydafrika. Extrudern M körde gick till en skola så den gamla lokalen tömdes på utrustning och blev EL förråd i stället.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#263 » 09:27:19, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag inte skrev något om konflikten 1980 så jag hoppar tillfälligt tillbaka dit. För dem som inte var med då : Storkonflikten 1980
Konflikten pågick 25 april till 12 maj 1980 och berörde en femtedel av arbetskraften. Efter att LO sagt nej till ett medlarbud tog alla LO-förbund ut över 100 000 arbetare i strejk. SAF svarade med att lockouta 700 000 anställda. Konflikten slutade med att SAF gav med sig och gick med på LO:s lönekrav. Konflikten ledde till att nyheter enbart sändes i tv eftersom radioteknikerna i Kaknästornet strejkade. I Stockholm fanns inga allmänna kommunikationer och flygtrafiken upphörde.

På jobbet blev vi drabbade av lockouten, fast inte jag... Det behövdes nämligen en skyddsstyrka som fick jobba kvar, eller jobba och jobba vi gick ronder och kollade så allt var ok. På mitt skift var det skyddsombudet och jag som fick det jobbet. Var lite kluven, hade först sett fram mot att vara ledig under tiden konflikten varade men samtidigt var det enklare med att lönen nu rullade in som vanligt och inte skulle komma från fackets strejkkassa.
Och jobbet var rena semestern, underligt att gå runt i de öde lokalerna och lyssna på tystnaden :uupps: Hittade och fixade ett antal luftläckor som tydligt hördes i tystnaden men aldrig märkta i vanliga fall.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#264 » 09:44:10, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Flera?!? Jag trodde vi var i majoritet... :klia:

Om du bor i Närpes kanske du känner till min kusin Bror -Gustav Svens, han var tidigare sopåkare innan han fastnade med overallen i krafttags axeln till sopmaskinen och när nog strök med på kuppen så han är ganska dålig nu. Har en samling tändkulemotorer.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

ja-bond77

#265 » 09:50:15, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå, jo han känner jag till.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Murre o2 (trådstartaren)

#266 » 22:07:38, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det började ju rulla på bra med nya linjen, enda bakslaget bli när jag stod på några rör och lossade skruvar. Halkade när jag tog i och ramlade baklänges, en uppstickande manometer gav mig en smäll i sidan som kändes :uupps: Företagsläkaren konstaterade två knäckta revben, läker av sig själv sade han. Jag kunde hålla mig för skratt och tur det för skratta eller hosta gjorde riktigt ont. Sjukskrivning var det ingen tanke på, hade inte sett bra ut i statistiken för TC... Men det var före R-O kom ned så jag fick M till hjälp då jag inte kunde lyfte något tyngre än en kaffekopp på två veckor och måste begära hjälp med säckhantering. M var verkligen ingen solstråle men allt går om viljan finns så det läkte på en månad.

Efter två år tror jag det var kom TC chefen och sade att det är en fin linje du har här, vi borde kunna utnyttja den till lite produktion när det finns tid över och dra in lite pengar på den. Så då började jobbet att certifiera den för produktion, en hel del jobb! Sedan blev det spikat med två skift och som påbjöd fick vi ta över den lilla pilotlinje som jag några år tidigare blivit erbjuden att ta hand om nu var det inte valfritt. Så tvåskift med tre man/kvinnor för jag hade så småningom sådan också, per skift och jag blev också Team ledare :???: Inte helt lätt med två skift och en chef för båda. Nya personalen var i två fall över, från nedskärningar på fabriken.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#267 » 09:05:16, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon undrar hur det gick med att ha en skiftförman för hela HT fabrikens gick det inte så bra. Var för stort område helt enkelt, men man kom upp med en ny ide, självstyrande gruppen :eek: Så i slutändan var men tillbaka på ruta ett men förmännen kallades nu försteman? Mycket väsen för lite ull som bonden sade när han klippte grisen men idag finns ju inte gamla HT kvar så det är historia alltihopa. Nya HT fabriken är ju byggd som en enhet med en reaktor och en bearbetningslinje så det är minde folk och mindre utrustning fast större skala på allt. Blir sårbart med en reaktor istället för tre och en jättelinje och mindre produkter kan inte längre produceras.

Vilket för mig tillbaka till L 601, med en produktion på runt ett ton per skift var det bara små välbetalda produkter som kom på listan. Första kunden var ett Fiska företag som tillverkade P-spiraler :uupps: Medicinska produkter är väldigt väl betalda då kraven är höga och det tar flera år att få dem testade och godkända. Själva produktionen var enkel, ett fyllmedel användes för att spiralerna skall vara lätta att se på röntgen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bariumsulfat
Var enkelt att hantera jämfört med sot :grin: Blev dock bara denna enda körningen av ett par ton, vi väntade på att beställaren skulle gå igenom godkännande proceduren men i slutändan visade det sig att de utnyttjade att de hade en ny leverantör till att gå till sin gamla och förhandla fram en halvering av kilopriset från dem och då var det inte längre intressant att gå igenom den långa och kostsamma godkännande processen med vårat material :???:

Så vi fick satsa på mer "vanliga" produkter. Under tiden hade killen som körde den lilla pilotlinjen stora problem med att dosera sot. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kimrök. Just CB hade jag ju inte någon erfarenhet från tidigare så jag åkte till vårt motsvarande TC i Antwerpen för att studera hur de löst det. Lönade sig, jag kunde lösa våra problem med de metoder de använde även om jag tyckte att vi lägre längre fram i vissa bitar. Föga anade jag då att det labbet skulle läggas ned några år senare och deras pilot linje jag studerat skulle hamna hos mig :uupps: Deras test uppdrag och utrustning för flamskyddsmatrial hamnade också i vårat IC som vår anläggning bytte namn till men den testningen låg under en annan grupp fast jag var hårt engagerad i produktionen av miljö vänliga flamskydds material.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#268 » 11:51:11, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här filmen från 1962 väcker minnen, det var fortfarande väldigt likt sig när jag började köra några år senare. https://www.oppetarkiv.se/video/2629664/langtradare.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#269 » 09:35:16, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Novemberkväll började det blåsa och snö lite, tänkte inte så mycket det. Men på morgonen var det kolsvart och strömlöst! Drog upp rullgardinen och det var lika mörkt ändå :uupps: Förklaringen visade sig vara att fasaden mot väst var igenmurad med minst en decimeter snö som fastnat på väggen! Ute var det full snöstorm och jag klädde på mig för att se om jag kunde ta ut Traktorn och skotta vägen med frontlastaren. Fick ge upp, var en meters drivor framför portarna till maskinhallen och att gräva fram portarna gick inte så länge stormen blåste tillbaka snön lika fort som jag grävde bort den. Så jag insåg att det inte skulle bli något arbete för mig den dagen. Gick in och ringde min skift kollega som bodde på Myggenäs Tjörn. Han var också insnöad sade han :uupps: Då insåg jag att det var riktig kris när han var insnöad i ett tätt bebyggt samhälle ute på öarna. Jag fick ta det lugnt, elda med ved i pannan för att hålla värmen, utan cirkulationspumpen blev det bara varma element på övervåningen men det räckte ju långt... Spara på vattnet var största problemet!

Framåt kvällen hade blåsten lugnat sig så jag kunde börja skotta. Ström fick vi först efter två dagar...
Väl på jobbet fick jag höra hur fabrikens nattskift inte fått avlösning utan fått köra förmiddags skift också på raken. Tufft men fabriken måste gå. https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberstormen_1995

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#270 » 08:52:09, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

§Efter jag medverkat till att ta fram en ny produkt på kabelsidan fick jag chansen att åka över till legotillverkaren i Franska Normandiet för att se och lära hur uppskalningen till produktionen där gick till. Ansvarig från vår sida var James, en Engelsman som inte var baserad i Sverige. Min första utlandsresa för jobbet och första någonsin till Frankrike så jag var uppspelt :grin: Frugan var mindre glad, det var nära Jul och stretades hit och dit på flygbolagen om lönerna så hon var räd att jag inte skulle hinna hem till Julafton. Nära att hon fick rätt också...Ny och grön som jag var packade jag vad jag trodde i en resväska och checkade in den, sedan var att vänta på borrning men det var försenat :???: Gjorde inte så mycket då det var mycket inklusive öl och vin gratis i SAS lounge. https://www.sas.se/flyg-med-oss/tillagg ... er/lounge/. Lite bekymrad var jag dock då jag inte hade mer än ett par timmar för att byta plan på Amsterdam-Schiphols flygplats till planet till Le Havre. Till slut kom vi rejält försenade iväg, Ölen hade inte varit en god ide, fick springa och pissa en massa och med fönsterplats var det lite pinsamt att störa de andra hela tiden. Men många läxor att lära på denna tripp... Väl över Amsterdam meddelades att det var problem med dimma och vi började cirkla runt med en massa andra plan :uupps: Tiden gick och jag såg tiden för mitt anslutnings flyg komma och gå. Bara att resignera. Till slut fick vi landa och möttes av kaos... Det var sent på natten nu och vänthallen var full av försenade resenärer som missat sina anslutningsflyg och var förbannade, ett gäng Amerikaner uttryckte sin åsikt om Europa på typiskt Amerikanskt sätt vilket inte gjorde damerna som försökte sy ihop nya flygbiljetter på bättre humör. Fortsättning följer...

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se