Med värsta problemen lösta gick proverna för övertagandet bra, Buss fixade en ny extruder
skruv topp för att förbättra PG (pellets geometri). Men det var nog det hela. Sedan var det invigning med
band klippande mm, företagets interna nyhetsblad hade en artikel ,som jag har ett ex av någonstans, om det hela. Sedan var det dags att skriva driftinstruktionen, eftersom det var en stor och komplex linje skrev jag driftinstruktioner och standard manövrar av samma kvalitet och typ som jag var van vid från fabriken vilket så småningom visade sig vara förutseende när linjen skulle godkännas för produktion av specialprodukter. Då måste den ju kopplas till fabriken och driftlabb mm.
När allt var klart för att köra så saknade jag uppdrag? Hade inte räknat med att det inte fanns uppdrag på kö när man lagt så mycket pengar och arbete på att bygga linjen
Så jag fick börja försöka ragga uppdrag hos tänkbara beställare, fick höra att de hade massor av gamla körningar från l-101 som ju fortfarande var i drift så de lade hellre jobben på den linjen för att ha jämförbara data.
Mina argument att den nya linjen var mycket bättre resulterade så småningom i att jag fick första uppdragen för röravdelningen, utveckling av cadmium fria gula och oranga material för gasrör. Så nu var jag äntligen i gång på allvar.
Min chef R var också bas för L-101 och en mindre extruder men båda var kvar i en annan tidigare placering i en annan byggnad så jag träffade inte R-O som körde L-101 eller M som körde den lilla extrudern särskilt ofta. M kände jag sedan fabrikstiden, han hade varit instrumentala då men var en knarrig svår gubbe och hade hamnat på Tekniska Centret sedan han enligt ryktena kommit ihop sig med sin chef och hällt en spann vatten över densamme efteråt
Efter det fick han byta jobb...
Så småningom konkurrerade min linje ut den gamla och R-O blev utan jobb där och började hos mig, meningen från början var att två man skulle köra linjen och beställarna skulle hålla med en laborant från sin grupp som extra hand med det fungerade givetvis inte så R-O var välkommen. Duktig kille, känd musiker som synts i TV några gånger för övrigt så han fick ibland några veckors tjänstledigt för att turnera. M fick så småningom avtalspension och L-101 monterades ned och såldes till Sydafrika. Extrudern M körde gick till en skola så den gamla lokalen tömdes på utrustning och blev EL förråd i stället.