Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

545 inlägg • Sida 37 av 37
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

texas5020

#541 » 07:38:36, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är flutter ? Ser ju helt obegripligt ut... :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

Murre o2 (trådstartaren)

#542 » 08:46:40, 14-06-2019

texas5020 skrev:Vad är flutter ? Ser ju helt obegripligt ut... :klia:

På svenska : fladder. Alltså när en konstruktion råkar i svängning kan den nå ett kritiskt svängningstal som får den att skaka sönder. När det gäller flygmaskiner är det roderytorna som är känsligast och jag tycker mig se att det är sidorodret och stabilisatorn (fenan som sidorodret sitter på) som kommer i självsvängning när planet börjar göra en roll. Det är stora krafter så planet slits sönder i ett ögon blick när det startat. Glapp i roderlänkaget eller för klena länkage eller för lätta roder kan vara orsaken. Fick flutter i skevrodren på en modell en gång, hördes ett högt ljud men farten/krafterna var inte höga nog för att slita isär det planet.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#543 » 10:59:47, 16-06-2019

Tillbaka till 60 talet och min andra dag på åkeriet. A skulle ju åka med mig i två dagar så vi gav oss i väg. Jag försökte fortfarande få samspelet med den synkade växel lådan prefekt men var svårt att få till snabba växlingar vid trafik ljusen :???: Vi skulle till de gamla kvarteren där idag femman huset ligger, var då strax innan allt revs trångt och nedgånget. Jag kämpade med den tunga styrningen på de tunga gatorna med parkerade bilar i vägen överallt, visste ju inte riktigt var jag hade alla hörn på bilen ännu. Svettigt värre! A gjorde faktist lite nytta då genom att ge goda råd :smile: Men sedan var det att lämna av honom på Landsvägsgatan igen... Så resten av dagen hade jag ingen hjälp av honom, hade behövt den när jag backade över gunghästen i Ferdinand Lunkqvist varuintag för att jag inte såg den i backspeglarna när det var solljus ute som suddade ut konturerna inne i det mörka varuintaget där lastbryggan fanns. Har väl berättat om den missen tidigare, inga stora backspeglar direkt och jag såg inte mycket innan speglarna kom in i skuggan också och då hade det redan krasat till :uupps: Men det var sista dagen jag hade hjälp i hytten, otur att det blev just A! Åkaren hade nog inte ännu upptäckt att A var på glid utför...

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

R_Bergsten

#544 » 13:05:30, 16-06-2019

Ja de är alltid lite spännande o backa in i mörkret med fyllt solljus ute helst i alla speglar med..
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#545 » 09:25:45, 21-06-2019

Rivningen av de gamla kvarteren i centrum sörjde jag inte över efter min erfarenhet av hur trångt det var att ta sig fram där. Men sedan när jag körde massor av rivnings lass under kommande år rykte jag det var sorgligt att de jämnade det mesta av gamla Göteborg med marken. Landala, Olskroken, Gamla Haga mm, lång lista. https://sv.wikipedia.org/wiki/Landala. Såg ju bedrövligt ut när husen reducerades till en hög bröte men gav bra jobb för mig, extra lämmar på flaket så det lastades högt och skräpet kördes till tipp, inte tal om återvinning då. Inte mycket tal om överlass heller, mins inte att man hörde talas om att polisen vägde några bilar då så jag lastade fullt utan att bekymra mig. När jag talade med min gamle Åkare L för ett tag sedan sade han att vi körde för billigt på timpeng då, beställarna bland in några bilar med ackord för att dra upp tempot, övriga bilar följde ju deras tempo. Hade nog inte spelat någon roll för mig, jag var ju ung och hade ändå allt gasen i botten :smile:

Längre fram när jag körde sprängsten körde vi ju på ackord, mins en ny kille som kört taxi innan, han hade alltid sin pudel med i hytten. Han vägrade pressa på som vi andra och hann följaktligen alltid ett lass mindre än vi andra, ett lass var ju vinsten för åkaren så han blev inte gammal på åkeriet. Jäkt och stress ökade ju eftersom åren gick, starkare motorer drev upp farten men priserna sänktes i motsvarande mån. Är väl likadant i dag, större bilar som lastar fler ton men priserna per ton är lägre än någonsin.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Återgå till Allmänt om lastbilar