Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1159 inlägg • Sida 37 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

texas5020

#541 » 07:38:36, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är flutter ? Ser ju helt obegripligt ut... :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...



Murre o2 (trådstartaren)

#542 » 08:46:40, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Vad är flutter ? Ser ju helt obegripligt ut... :klia:

På svenska : fladder. Alltså när en konstruktion råkar i svängning kan den nå ett kritiskt svängningstal som får den att skaka sönder. När det gäller flygmaskiner är det roderytorna som är känsligast och jag tycker mig se att det är sidorodret och stabilisatorn (fenan som sidorodret sitter på) som kommer i självsvängning när planet börjar göra en roll. Det är stora krafter så planet slits sönder i ett ögon blick när det startat. Glapp i roderlänkaget eller för klena länkage eller för lätta roder kan vara orsaken. Fick flutter i skevrodren på en modell en gång, hördes ett högt ljud men farten/krafterna var inte höga nog för att slita isär det planet.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#543 » 10:59:47, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka till 60 talet och min andra dag på åkeriet. A skulle ju åka med mig i två dagar så vi gav oss i väg. Jag försökte fortfarande få samspelet med den synkade växel lådan prefekt men var svårt att få till snabba växlingar vid trafik ljusen :???: Vi skulle till de gamla kvarteren där idag femman huset ligger, var då strax innan allt revs trångt och nedgånget. Jag kämpade med den tunga styrningen på de tunga gatorna med parkerade bilar i vägen överallt, visste ju inte riktigt var jag hade alla hörn på bilen ännu. Svettigt värre! A gjorde faktist lite nytta då genom att ge goda råd :smile: Men sedan var det att lämna av honom på Landsvägsgatan igen... Så resten av dagen hade jag ingen hjälp av honom, hade behövt den när jag backade över gunghästen i Ferdinand Lunkqvist varuintag för att jag inte såg den i backspeglarna när det var solljus ute som suddade ut konturerna inne i det mörka varuintaget där lastbryggan fanns. Har väl berättat om den missen tidigare, inga stora backspeglar direkt och jag såg inte mycket innan speglarna kom in i skuggan också och då hade det redan krasat till :uupps: Men det var sista dagen jag hade hjälp i hytten, otur att det blev just A! Åkaren hade nog inte ännu upptäckt att A var på glid utför...

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

R_Bergsten

#544 » 13:05:30, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är alltid lite spännande o backa in i mörkret med fyllt solljus ute helst i alla speglar med..
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Murre o2 (trådstartaren)

#545 » 09:25:45, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rivningen av de gamla kvarteren i centrum sörjde jag inte över efter min erfarenhet av hur trångt det var att ta sig fram där. Men sedan när jag körde massor av rivnings lass under kommande år rykte jag det var sorgligt att de jämnade det mesta av gamla Göteborg med marken. Landala, Olskroken, Gamla Haga mm, lång lista. https://sv.wikipedia.org/wiki/Landala. Såg ju bedrövligt ut när husen reducerades till en hög bröte men gav bra jobb för mig, extra lämmar på flaket så det lastades högt och skräpet kördes till tipp, inte tal om återvinning då. Inte mycket tal om överlass heller, mins inte att man hörde talas om att polisen vägde några bilar då så jag lastade fullt utan att bekymra mig. När jag talade med min gamle Åkare L för ett tag sedan sade han att vi körde för billigt på timpeng då, beställarna bland in några bilar med ackord för att dra upp tempot, övriga bilar följde ju deras tempo. Hade nog inte spelat någon roll för mig, jag var ju ung och hade ändå allt gasen i botten :smile:

Längre fram när jag körde sprängsten körde vi ju på ackord, mins en ny kille som kört taxi innan, han hade alltid sin pudel med i hytten. Han vägrade pressa på som vi andra och hann följaktligen alltid ett lass mindre än vi andra, ett lass var ju vinsten för åkaren så han blev inte gammal på åkeriet. Jäkt och stress ökade ju eftersom åren gick, starkare motorer drev upp farten men priserna sänktes i motsvarande mån. Är väl likadant i dag, större bilar som lastar fler ton men priserna per ton är lägre än någonsin.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#546 » 21:47:21, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besökt min gamla kompis Lasse igen i dag, fick reda på att en till av killarna som jag jobbade i hop med på M lastbilar gått bort. Kurt, han blev 84 :sad: Förutom mig och Lasse samt förstås Åkaren själv, L, så finns det inte många om någon kvar som kan berätta om hur det verkligen var att vara lastbils chaufför på 50-60 talet på just det åkeriet i Göteborg. Och Lasse lyckades jag inte få ur några nya historier :???:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#547 » 17:52:53, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde förbi Jaegerdorffsplatsen igår som jag gör ibland, påminns altid då om när jag fick körning för KA4 som jag tidigare berättat om. Blev alltid glad när jag fick de körningarna, dels gillade jag miljön där och dels var det fina jobb i lugnt tempo :grin: Och så fick jag ju alltid åka till systemet på Jaegerdorffsplatsen och köpa en liten Lemon Gin åt basen där. Tänker på den gången när jag hade gjort det och han sedan skickade killen som körde traktorgrävare att köpa en sådan till :eek: Måste varit en syn när den gula JCBn brakade ned till Jaegerdorff för att köpa ut... En gång när jag körde där fick jag med mig en jobbare som höll på att ta körkort så jag gav honom körlektioner på de ganska öde småvägarna inne på området. Han klarade det ganska fint, hade bara lite problem med att gaspedalen var känslig, vi kom i en slags själv svängning då och då och gungade liksom framåt :smile:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

J.K Nilsson

#548 » 12:33:33, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Att RC flyg är en dyrbar hobby framgår av denna film där en halvskala Gripen råkar ut för flutter och slits i bitar i luften, stora krafter! https://www.youtube.com/watch?v=8yf_QTbDeWM.

Resultatet ser ut som det kan göra efter fladder men här bröts fenan av när piloten ska flyga rent, hög hastighet och stort sidroderutslag. vorde det fladder skulle roderfästen ge sig före feninfästena men här lossnar fenan först. När fenan försvinner flyttas tryckcentrum och maskinen får ett stort nos uppmoment som i den hastigheten städar av vingarna från kroppen och bryter bort nosen, vingbalkarna sitter kvar på kroppen när vingskalen redan har försvunnit.

Bild

Bild

J.K Nilsson

1 person gillar det här inlägget.
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#549 » 09:22:13, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte detalj studerat filmen så noga så du har säkert rätt, i så fall var som du skriver infästningen för klen för de stora krafter den utsattes för. Dyrt misstag i alla fall!

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#550 » 21:34:32, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju blivit så gammal att jag börjat läsa döds annonserna :???: Är ju långsint så alltid trevligt när någon ovän lämnat in, mindre troligt när någon vän gjort det. Såg idag att grann pojken K som var två år yngre lämnat jordelivet. Ni som läst mina alla berättelser minns ju att K blanda för friskt med starkvarorna på en fest som slutade med att jag dumpade honom inlindad i en pappers borduk på trappan till föräldrarnas hus, ringde på dörren och for min väg :grin: Nu har han som sagt festat för sista gången. Undrar hur många som var med på den festen som finns kvar? En som borde vara kvar var en två år äldre grabb från Kareby som körde en raggar kappa, Opel Kapitän tills han tittade för mycket på en snygg tjej vid Kungälvs busstation. Bilen framför hade stannat och det gjorde inte han så Kapitänen blev skrot :eek: Har inte sett honom på många år och skulle inte känna igen honom i dag. Träffade en kille från jobbet, snabba ville nyligen, jag döpte honom till snabba ville på den tiden för han kom alltid sist... Han hade sin fru med och hon hälsade på mig, "känner du inte igen mig". Jag hade inte en susning. Vi jobbade ju på Wallham samtidigt sade hon, en svag minnesbild av en 20 kg lättare tjej dök upp :uupps: Ja tiden går...Fast jag väger som väl är ungefär det samma som då :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#551 » 18:34:09, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabba Ville är ju pensionär han också nu, slutade som dagtidsförman de sista 12-15 åren. Ett jobb som jag vikarierade på i ett år. Jag brukade titta in och hälsa på honom ibland när jag var upp till fabriken. Brukade låta ungefär så här: "Tjänare Snabba Ville, hur är läget". " Åååh det är bara du som kallar mig så nu för tiden" :grin: Annat var det förr när nästan alla på skiftet gick under alias. Jag var ju Biggles och så hade vi ju Snabba Ville men sedan var det Jonke, Ådran, Hilmer Grim, Räkan, Gunde,Hilda, Bånnkåta Bert som faktist hette Bert med flera. Kunde bli lite förvirrat när någon utomstående kom ned och frågade om något och om något och fick till svar "det får du ta med Biggles eller Gunde :???:

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#552 » 09:23:04, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är jagett år äldre igen. Fastjag brukar undvika att tänka på hur gammal jag är, så länge jag inte har några krämpor känns det oviktigt. Men tillbaka till när jag var en yngling. Jag började handgräva i trädgården förra veckan och det fick mig att tänka på när jag handlastade min Starke på sextio talet. När jag slapp den gamla kranbilen och fick en tippbil var jag själaglad, jag ville ju köra bil, inte hålla på med att lasta och lossa. Visade sig att det blev mycket handlastning ändå :???: På den tiden hade inte alla företag truckar som idag, skulle man ex lasta i hamnen fans det truckar men man fick betala dem själv :eek: Minns en gång när jag skulle lasta för en firma och fick välja på att få en extra gubbe som hjälpte lasta och lossa eller en truck som lastade på. Valde trucken, lossa är lättare än lasta. Glömmer aldrig när jag åkte på att handlasta blöt tung snö på Papyrus en gång, fick två man till hjälp men hade inte skodon för att klassa runt i sörjan så jag blev genomvåt om fötterna och frös som en hund.

När jag körde på elementfabriken var det en kille som just köpt en begagnad Starke med kran och tipp, vi tittade på en ny Scania 55 som också körde där och jag sade att det är framtiden, han sade att den är alldeles för hög, jobbigt att handlasta så byggena kommer inte att vilja ha dem :smile: Jag trodde nog att handlastning var på väg ut och fick väl rätt fast det beror nog mest på ökade lönekostnader som gjorde att företagen ville utnyttja tiden bättre.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

igelkottar

#553 » 10:20:39, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Murre o2 :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

esund

#554 » 20:21:50, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis :bira:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

R_Bergsten

#555 » 21:50:42, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis o roliga historier som vanligt
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se