Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

605 inlägg • Sida 40 av 41
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#586 » 18:09:32, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I förra inslaget var jag en påläggskalv på väg uppåt och trivdes med tillvaron :grin: Nu kommer vi in i slutet på min karriär när jag passerat 65 och kan se tillbaka på en 36 år som jag tjänat företaget. Och jag trivdes forfarande lika bra, nu kunde jag säga min åsikt i alla lägen utan att riskera framtida befordran också till de högsta cheferna som då och då damp ned för att presentera sina nyaste påfund. Så jag knalled runt som en mystomte och delade med mig av goda råd. En viss skillnad mot den tystlåtne färdiga grabb som började för alla dessa år sedan.

Men till en typisk arbetsdag. Startade när nag kom till IC grinden, drog passerkortet och grinden öppnades. Körde in och parkerade bilen på gården och kallade bort till närmaste entre, dra kortet igen och öppna dörren och inne. Till omklädningsrummet och rigga om, skyddsglasögon och skyddskor är obligatoriska. Sedan bort till fikarummet och hämta en kopp kaffe ur automaten. Sedan begav jag mig ut i flygeln till mitt kontor, där startade jag upp datorn och drack kaffe medans jag väntade på att den skulle vakna, tog tio minuter! Väl startad dök det upp att jag hade tre inloggningar på mig att byta lösenord, svärande över företagets tvång att byta var tredje månad försökte jag komma på något bra lösenord, alla bra kändes det som jag redan använt... När det var ordnat var det dags att gå en och mata in värden från de senaste uppdragen jag var klar med. Sedan måste tiden för dem rapporteras i det särskilda systemet för det. var nästan en vecka som fattades så jag försökte få alla siffror att stämma.

Äntligen klar med det gick jag in i uppdrags listan och tittade på vad som stod på tur, var ett 20 tal körningar på valsverket som var vikta för mig då jag var den enda i gruppen som var behörig att köra det. Skrev ut recepten och en lista över var råvaror och kemikalier fanns. Sedan gick jag ut i lagerbyggnad ett och hämtade basharts vilket infattad att lyfta ned pallar med trucken och ösa upp några kilon i påsar som jag märkte upp. Valsverket är lämpligt för att ta fram provmatrial upp till ett kilo. Sedan in igen till giftrummet, knappa in koden så jag kommer in och sedan öppna skåp ett och två och leta på hyllorna där mina behövda tillsatser skulle stå. Hittade allt men ibland hade någon förbrukar allt och glömt uppdatera mängden i datasystemet. Bar ut allt till rummet där valsverket stod och tände ljuset, ställde in material och pappren med recept mm samt startade upp valsverkets värmare och ställde in temperaturen på skärmen. Sedan dags att gå till fikarummet . Får dela upp detta i fler avsnitt märker jag :smile:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Murre o2 (trådstartaren)

#587 » 17:39:59, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppe i fikarummet mötte jag vår Japanska forskare, han bugade som vanligt och jag bugade tillbaka. Kände mig alltid osäker på hur djupt jag skulle buga enligt japansk sed men bugade ungefär lika djupt. Han ville diskutera en kommande testkörning av halvledare borta i vår Amerikanska fabrik så när vi köat och fått vårt kaffe satte i oss vid ett bord och gick igenom förutsättningarna, jag hade ju kört de förberedande testkörningarna i vår grupp och kände till utrustningen som fullskaleproduktionen skulle köras på från mina år på fabriken så då det inte gick att överföra testkörningen rätt av behövde han få så mycket hjälp han kunde från mig för att inte stå handfallen inför de amerikanska ingenjörerna nät han kom dit för att övervaka körningen. Jag tackade bestämt nej till att åka med, Amerika är inte mitt drömland... Japanska forskaren trivdes bra hos oss, det enda han klagade på var att han i Japan kunde själv köra fram test material och göra analyserna, här måste han skriva uppdrag till de olika specialistgrupperna och invänta resultaten. Tror att en orsak till att han uppskattade mig var att jag diskuterade hans uppdrag och höll honom underrättad så han visste hur landet låg redan innan siffrorna dök upp i hans dator.

Det var ju fler än vi två vid bordet så en diskussion på engelska skedde som vanligt vilket gjorde att dessa fikarraster alltid var värdefulla då de gav informell kontakt över gränserna.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#588 » 18:26:43, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet hopp i tiden till igår eftersom jag var tillbaka på besök på min gamla arbetsplats för att äta julbord. Blir numera bara det årliga besöket så roligt att de flesta på IC fortfarande känner igen mig, Värmde mitt hjärta direkt när första personen jag såg när jag kom in var den grekiska matematik experten som på engelska ropade :"HÅKAN HUR KOMMER DET SIG ATT DU BARA SER YNGRE UT VARJE GÅNG VI SES". Jag träffade min gamla medarbetare RO och pratade igenom verksamheten med honom och sedan sökte jag upp BÅS som ju var den som skulle öppna en fabrik för legotillverkning i närheten en gång i tiden och värvade mig som chef för driften, som jag berättat tidigare blev det ju inte av då sista pusselbiten, ett treårskontrakt på vissa volymer från Borealis för att ha en plattform att stå på i starten inte kom till stånd. Synd då allt annat var klart :sad: Undrar ibland hur det gått om vi fått det kontraktet, jag hade inte gått i pension vid 67 i alla fall...

Bås är nu 62 och har haft en hjärtinfarkt och fått en ny knäled :eek: Visste att han haft problem med ena knäet men inte att det var så illa att han tvingats till byte och han har gått ned på att jobba 4 dagars vecka.Det andra knäet börjar också ge problem. Men mer intressant för andra är kanske att vi talade om olika projekt och maskiner. Testkörningen jag skrev om tidigare i USA gick ju bra och den produkten säljer som smör i solsken. Överraskade inte mig, kändes direkt att vi hade en vinnare när vi fått de första resultaten från pilot körningarna viket jag tyckte bekräftades när en av utvecklings ingenjörerna sade att produkten var för bra! Låter kanske konstigt att en produkt kan vara för bra men är den mycket bättre och prisvärdare än företagets andra liknande produkter så kan företaget kanske inte klara möta efterfrågan på den samtidigt so efterfrågan på övriga produkter går ned.

Men det planerades för inköp av en ny maskin för att klara produktions ökning och jag gav mina idéer och erfarenheter. BÅS talade om att ta in mig som konsult när det blir dags men med tanke på att bolaget just nu sparar in på konsulterna tror jag inte mycket på det men så att jag givetvis är villig att ställa upp. Julbordet avåts sedan men för mig var att träffa gamla kolegor och vänner det viktig.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#589 » 18:48:46, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter med att skildra en arbetsdag, räcker inte med några rader för detta. Efter 9 fikan var det dags att få lite handgripligen gjort! Gick ut till rummet med valsverket, ensam där inne, och körde igår verket. Jag gillade verkligen köra valsverk då det var intressant att i liten skala studera vad som annars sker i stora slutna maskiner. Började med att försiktigt droppa bashartset mellan valsarna och se hur pelletsen smälte och formade en smält matta, kallad fäll, på ena valsen. Genom att justera den inbördes varvtals skillnaden mellan de två valsarna och avståndet mellan dem kunde jag få smältan att flyta sig från ena valsen till den andra. Kul för en teknik nörd :grin: När bas materialet var smält så kom det viktiga, tillsats ämnena. De ströddes försiktigt in mellan valsarna och jag iakttog hur det togs upp av smältan och spreds i den. Det viktiga var ju att sprida ämnena jämt in i smältan. Som att slå saft i ett vattenglas, inget gott att dricka saften om man inte rört ut den ordentligt i vattnet! Valsverk blandar bra i längdled om man säger så men dåligt i sidled på valsarna. Stora fabriks maskiner har diverse knep för att få så god inblandning som möjligt men här hängde det på mig.

Jag tryckte då och då på knappen som fick en kniv/avskrapare att skapa av fällen från valsarna så den föll ned på ytan under valsarna, sedan tog jag med handskar på händerna den varma smältan och matade in den igen i centrum av valsarna, då blev det nya kombinationer av smälta med tillsatser som blandades om igen. Efter ett antal sådan manövrar var jag nöjd med smältan och plockade fällen till ett bord där jag skar den i mindre bitar och lämnade den att kallna medan jag startade med nästa variant av basharts och tillsatser.

När satsen på bordet kallnat och stelnat tillräckligt så flyttade jag bitarna till en kvarn och startade den, det malda materialet plockade jag ut i en påse med etikett som sade vilket material det var, påsen lades i en större för att när alla uppdragets satser var klara så ingick en MFR mätning i uppdraget men det återkommer vi till. Så kunde jag återvända till valverket för att fortsätta med resterande material i uppdraget. Ganska trevligt och avkopplande att köra valsverk mot mitt normala jobb men det blev en del sådant sista åren. Uppdrags givarna ville ofta bara ha ett par hundra gram för att sålla ut lovande recept att skala upp och som en av få med utbildning och godkännande att köra det hamnade mesta uppdragen hos mig. Forts följer.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#590 » 13:33:49, 22-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som undrar vadMFR är så: https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_rate

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#591 » 10:23:07, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Önskar alla mina läsare en riktigt god Jul! En liten julspecial ur mitt minne: Var när jag jobbade på Wallhamn. Fanns en hel del damer anställda, mest för att polera de färdiga bilarna innan leveranserna till återförsäljarna men en duktig tjej var Vanja som monterade säkerhetsbälten. Det som hände nu var inte så snällt kanske men jag var ung... Jag hade problem med möss i det fristående garaget brevid mitt hus så jag satte ut en burfälla som tog dem levande. Hade fångat en mus en morgon och tog med den i en papperspåse till jobbet för att skoja med damerna. Planterade den i en bil innan Vanja tog sin utrustning och kröp in för att skruva dit bältena och väntade på reaktion, men inget hände :???: Hon klev ur och fortsatte till nästa bil, men nu dök det upp ett oväntat problem. Killen som skulle köra bilen till nästa station var invigd och nu kom han och sade att han vägrade gå in i bilen för han var rädd för möss :uupps: Svamlade något om att han blivit biten av en som barn. Så jag fick lösa det genom att hoppa in och flytta bilen själv. Men var nu bekymrad över att ha planterat en mus i en ny bil, sökte men den var puts väck. Men det löste sig en stund senare när Vanja stod och pratade med polerings flickorna, plötsligt kom musen krypande upp ur hennes overall :grin: Skrik utbröt och sanningen kom fram då för många var invigda vid det laget. Jag stod inte högt i kurs hos damerna den närmaste tiden!

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#592 » 11:53:50, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

God Jul Murre :shake_hands:
Pirat, en buse i skogen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

R_Bergsten

#593 » 12:06:14, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

God jul och kul spratt
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Murre o2 (trådstartaren)

#594 » 18:57:32, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forts på en dag på IC. Hade ju bra flyt med uppdragen på valsverket och lunch närmade sig då plötsligt brandlarmet drog igång :uupps: Bara att lämna allt, som väl var hörde jag till gruppen som hanterade larmpanelerna och slapp gå ut till samlingsplatsen ute på gården. Så jag gick mot strömmen när nära 100 pers lämnade byggnaden och gick till larmpanelen vid mekverkstaden. Där var redan Karin som hade närmare väg dit, på plats och bläddrade i listan över detektorer efter placeringen på den som larmade. Jag frågade om hon kvitterat larmet för att köpa tid innan det gick vidare till brandstationen, vi ville ju inte ha ut brandkåren i onödan. Hon hade det så vi hade några minuter på oss, jag hade redan en god uppfattning om vad som orsakat larmet då jag visste att R-O och G skulle högtryckstvätt våning två på L 601. Mycket riktigt, gatan visade att laget kom därifrån! Jag tryckte på återställningen igen och kilade ut dit och kollade på detektorerna, hittade en under Hopper planet som blinkade rött på dioden. Allt var ju vått efter tvätten så ingen brand. Kilade ut till Karin och informerade samt tryckte på återställningen igen så brandkåren inte skulle få larmet och ut till huvudpanelen i passagen vid stora entrén. Låste upp skåpet, låste upp panel kontrollen och lade ur sektionen på våning två L 601 för tre timmar samt låste kontrollen där. Tog fram liggaren och skrev upp vad jag gjort samt signerade och låste dörren till panelen igen. Sedan ut och meddela gänget på gården att de kunde traska in i gen, tur det var fint väder :grin: Sedan dags för lunchen... Forts följer.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#595 » 09:37:29, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brandlarm var inte ovanligt, ca 8 per år. De flesta orsakades av min grupp, inte så underligt då vi hanterade den tyngsta utrustningen och lite rökutveckling lätt uppstod. Men vattendimma från högtryckstvättning skulle inte trigga en detektor om den inte började bli dålig så efter lunchen skrev jag arbetsorder på kontroll byte av den som indikerat. Pratade med R-O och han behövde en ny gummibälg till en av doserna så jag tog tjänst cykeln och cyklade upp till fabriken, tog med en hålskiva som behövde brännas ren i sandbadet som verkstaden hade. Cyklade dit först och kollade skrotbingarna på vägen :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#596 » 18:57:04, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämnade hålskivan till gruppen som skulle bränna och blästra den med löfte att kunna hämta den samma tid nästa dag. Vidare till förrådet, upp till andra våningen där jag visste att bälgarna fans och plockade upp en blankett, fyllde i artikelnummer och kontonummer samt tog en bälg av rätt storlek. Signerade uttaget och lämnade blanketten till lagerpersonalen som sedan skulle processa den i sitt datorsystem. Cyklade ned till L 601 och monterade den nya bälgen, måste göras med rätt spel... Trodde jag skulle kunna återgå till mitt uppdrag men R-O sade att de behövde 60 liter Silan inför deras uppstart. Silan hämtades från HT fabrikens stora injektions system så det var ett jobb för mig, de ville inte ha någon som inte kunde systemet väl rotandes med ventiler hit och dit så bara för mig att hämta trucken och en pall samt tre tomma 25 liters dunkar. Forts följer.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#597 » 17:52:45, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byter ämne tillfälligt igen. För så här när julen går mot sitt slut minns jag när barnen var små och företaget bjöd barnfamiljerna på julgransplundring på Stenungsbaden. Särskilt ett år mins jag för vad som hände på vägen... Lastade in fru och barn i bilen och startade resan, tog Prästvägen mot Kareby istället för stora vägen till Kungälv och sedan motorvägen till Stenungsund . Kanske inte bästa vägen då det snöat och var halt. Hann inte mer än en km innan vi i en kurvig uppförsbacke vid kyrkan mötte en personbil med två tjejer som fått sladd och kom kanande på tvären mot oss :uupps:

Fanns inte plats för mig att slinka förbi så får att undvika en kollision hade jag inget val utan styrde ned i diket. Farten var låg och snön i diket lös så inga skador på bilen men vi satt fast där :sad: Inte bästa läget med familjen uppklädd och festen väntande så jag var inte glad på tjejerna som fått stopp på sin bil och kom till platsen. Dock tjänade de en kille bara ett par hundra meter därifrån som hade en gammal JEEP och de hämtade honom och han drog upp vår bil baklänges ur diket så vi var på väg igen med oskadd bil bara en kvart försenad. Kunde gått mycket värre :grin:

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#598 » 17:56:43, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter till en dag på IC. Hade hämtat trucken och en pall med fyra pallkragar för att inte tappa plastdunkarna på vägen så körde jag upp till fabriksportarna och blev insläppt av vakten. Körde bort till HT fabrikens varmlager, öppnade porten och körde in till avtappningsstället och stängde av trucken. Stängde porten och innan jag började tappa av silanen tog jag en tur in till kontrollrummet för att hälsa på. Mötte J från dagtidsgruppen och stannade och pratade några ord, han var kvar från tiden jag basade över honom för mer än 20 år sedan! Gick in i kontrollrummet, inte "mitt " gamla skift som jobbade men kände ett par grabbar sedan förr, resten var nya. Sade mitt ärende och pratade lite med dem innan jag tog en sväng runt för att se vad som var nytt sedan sist. Både L 102 och 103 var borta och 104 var på väg ut också, gamla pex linjen var också bort. Kändes tomt och ödsligt och halva styrkan på skiften var ju också borta.

Ut till ventilerna vid Silan systemet så tappade jag försiktigt dunkarna fulla, vill ju inte spilla. Körde ned till fabriken och levererade dunkarna till R-O och ställde in trucken efter mig. Nu var det fikadags :grin: Talade med vår Grek om hans beställning som jag ju jobbade på, han var glad att jag tog MFR analyserna av materialet själv. Alternativet var ju att analysgruppen som nästan bara körde MFR tog det och då blev det en veckas väntan efter jag kört färdigt innan de tog tag i det uppdraget. Efter fikat var det för sent för att starta upp valsverket igen så jag gick till den labblokal där MFR maskinerna fanns. Där fanns två styck, en halvautomatisk som man laddade och rengjorde men resten skötte maskinen samt en manuell där man fick ta en miniräknare och räkna ut allt för hand.

Den automatiska var ju upptagen av en från den gruppen så jag körde på den gamla hederliga :smile: Sedan gick jag till mitt kontor, loggade in datorn och började fylla i värden på vad jag gjort under dagen. Sedan var det ju tidrapporteringssystemet, halva dagen hade ju gått åt till annat än uppdraget men brandlarmet hade jag inget konto att föra tiden på. Från början fanns ett "allmänt" konto för sådant utanför uppdragen med då ledning fick en 20-30% av tiden på det slopade de helt enkelt det kontot :eek:

I alla fall struntade jag i att dela upp tiden, blev en hel dag på kontot för Grekens projekt , jag struntade ju i hur väl systemet stämde då ingen kollade siffrorna efteråt... Enda problemet var att alla projekt fick ett visst antal timmar i arbetstid tilldelade, när de var slut stängdes projektet och ingen tid kunde föras på efteråt. Hände mig ett par gånger när jag väntade tills jag var klar med ett uppdrag med att föra in tid bara för att finna att det inte gick :uupps: Då fick jag leta upp något annat "oskyldigt" projekt och föra in tiden på det istället :???: Idiotiskt system, jag förstod varför det fanns anställda som slutade efter att det ifördes för att de inte orkade med byråkratin som uppstod. Fanns ju en lycklig tid innan då man bara redovisade hur många timmar man jobbat och inte med vad. Då kunde man göra snabbjobb åt någon som behövde ens snabbt resultat, efter TRS måste allt tröskas genom byråkratin så snabbjobben tog veckor. Fanns tillfällen då de behövde min hjälp på fabriken snabbt, då brukade jag ställa upp och så förde jag in tiden två vekor senare då uppdraget tröskats fram i systemet :grin: Utan lite flexibilitet går det inte att bedriva utvecklingsarbete!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#599 » 17:34:06, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blivit många mer berättelser från mitt arbetsliv än jag tänkte från början. Jag började ju för att jag ville berätta om hur det verkligen var att köra lastbilar med en 65- till 100 hästar och ingen styrservo och dåliga bromsar på den tiden samt obefintlig komfort och inga vindruta spolare för att ta ett exempel.. De 65 hästarna syftar på Volvos Trygge med Fords traktormotor, ett lågvatten märke för Volvo när det gäller hk/ton i mitt tycke. Var precis så trött man kan misstänka. Sedan ville jag berätta om alla originella människor jag mötte då, brist på arbetskraft gjorde att människor som idag står utanför arbetsmarknaden då hittade sysselsättning. Och dricka på jobbet hade cheferna också större tolerans mot än idag. Jag hoppas jag lyckats :grin:

Men då jag underligt nog har många läsare kör jag väl vidare ett tag till :smile: Eftersom mina senaste upplägg är att berätta om en typisk dag på jobbet så backar jag bandet och går tillbaka i tiden igen.

Axa kvarn börjar jag på. Körde in till jobbet i min BMW 700, stannade i porten klev ut för att stämpla in mitt tidkort som fanns i en kur där. När jag gick tillbaka till bilen som stod på tomgång hade dörren gått i baklås :uupps: Bra början på dagen, blockerade infarten och fick inte upp dörren! Som väl var hade jag stänkt den slarvigt så den hade bara gått i lås på första hacket. Det var då så mycket glapp i höjdled att jag efter en stunds lirkande kunde få upp dörren och dra upp låsknappen på insidan. Så jag kunde köra in och parkera samt klä om till vita mjölkar kläder. Sedan in till min handledare Algot som jag jobbade för, var ju en ung grabb och ny på jobbet. Första jobbet var att lasta en långtradare som redan väntade, var så länge sedan att minnet sviktar men jag vill minnas att hann hade två släp? Och hade startat tidigt då han inte fick köra fortare än 40? Fanns en regel då om högsta hastighet för vissa fordonskombinationer som försvann snart efter detta. Forts följer.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#600 » 17:59:42, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du beskriver och skriver förbaskat bra - och intressant! Allt, från stort till smått.
Trevlig läsning rakt genom hela din tråd, Murre! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates