Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

623 inlägg • Sida 42 av 42
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#616 » 22:20:28, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, vilka minnen det väcker när jag får se byggnaderna i verkligheten och inte bara i mitt minne :grin: Måste vara riktigt gammal bild av färjan i bildens kant att döma. På min tid var det en lite större vägverksfärja. Den har förekommit i en tidigare berättelse av mig från när jag körde plogbil, då hade vi distriktet ned till färre läget och efter att plogat utan avbrott två dygn fick jag ont om bränsle men färjans skepparn lät mig tanka upp gratis från färjans farmar tank. " Vi kör ju bägge för vägverket" sade han.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

Murre o2 (trådstartaren)

#617 » 18:34:50, 03-02-2020

När jag ser tillbaka är det inte bara många av människorna som är borta idag, också byggnaderna/fabrikerna har det tagit på. Ett exempel är när jag började på Volvo lastvagnar som justerare, Fick höra att jag skulle börja en måndag och verkstaden låg på Hisingen i gamla porslinsfabriken ? Skulle kolla så jag hittade dit och åkte dit och försökte fråga mig fram. Ingen viste var den låg :eek: Kom rätt till slut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgs_porslinsfabrik.

När jag började var det rörigt, de skulle flytta till Lundby fabriken nästa vecka... Vilket var på både gott och ont. Nu hamnade vi innanför stora fabrikens grindar mot att varit en förhållande vis liten fristående verkstad. Forts följer.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#618 » 18:41:39, 05-02-2020

Orsaken till flytten var ju att Volvos Torslanda fabrik som började byggas 1959 nu hade börjat ta över produktion från Lundby fabriken så det blev utrymme för lastbilarna där istället. Så denna arbetsdag började med att jag åkte till Hisingen, parkerade och knallade in genom vakten. Klädde om och igång med jobbet. Skulle göra minst tre bilar på en dag för ackordet så en 3,5 timme per bil. Fortsatte med en fram byggd Titan som jag börjat med under gårdagen. Titanen var ju en splitter ny modell då och led av många kvalitets missar så fellistan var lång. Det jag hade kvar var byte av vindrutetorkare enheten, trångt och besvärligt under instrument panelen... Äntligen klar med det jobbet gick jag vidare till nästa objekt som var ett buss chassi . Ingen hytt vägen var en lättnade men lång fel lista ändå! Och för att skapa lite drama råkade jag tappa en skiftnyckel på batterierna som hamnade så olyckligt att den kortslöt 24V systemet :uupps: Nyckeln började direkt glöda och jag fick rykt bort den snabbt innan det blev större skador men batteri fettet runt pol klämman han smälta och tog eld :eek: Släckte med handsken och tittade runt om någon sett dramat :smile: Som väl hade inget märkt blamagen så jag fortsatte beta av listan. Intressant konstruktion tyckte jag med liggande motor där bak.

När jag var klar med bussen dök basen upp och jag fick special jobb, byta värme kanaler på 4 st TipTop bilar, något fel på komponenterna! Skitjobb, in under panelerna igen och massa sladdar och andra saker i vägen. Men bara att köra på.

Så slutade en arbetsdag och bara att köa för att ta sig ut till motorvägen mot Kungälv, köerna var inget mot dagens trafik i Göteborg men illa nog tyckte jag då... Jobbet som justerare var faktist inget jag trivdes med, stressigt och inte riktigt vad jag tänkte mig när jag som yngre ville bli bilmekaniker. Så efter lumpen ville jag inte tillbaka utan ha något friare jobb vilket ledde till att jag satsade på att köra lastbil istället för att meka med dem. Sämre betalt men mer omväxlande och jag träffade mycket folk som framgått av mina tidigare berättelser.

Så en dag i lumpen eller på M lastbilar nästa gång? Det får jag fundera på :grin:

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Bygert

#619 » 18:04:19, 08-02-2020

Murre o2 skrev:Så en dag i lumpen eller på M lastbilar nästa gång? Det får jag fundera på :grin:

Båda naturligtvis!

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#620 » 16:41:18, 09-02-2020

Då tar jag det i rätt tids ordning. Militärtjänsten först. Skrivit om den tidigare, trivdes ju väldigt bra där. Som uppväxt på bondgård och van vid skog och mark passade det mig bra. Fick ju också köra många fordon som framgått tidigare, förutom traktor också buss, lastbil, Valp (903a) och motorcykel.
Gillade omväxlingen och att vi var mycket i skog och mark så jag berättar denna gång om en vinter övning som sträckte sig över tre dagar.

Vi förberedde ju innan övningen och jag lyckades få ut nya snö kedjor till min traktor, de gamla var lagade med najtråd överallt. Monterade dem då det var oreda om att ha dem på fast körning på de stora vägarna slet illa på dem. Men på morgonen när vi skulle iväg var det 22 grader kallt :uupps: Brr, ingen hytt med värme på traktorn, bara båge med vindruta och tak. Gällde att pälsa på sig! Efter förstärkt frukost var det dags att starta traktorn, ledningen ville inte ha med de tre små "grållarna" så min traktor var den enda med på övningen.

Men när jag försökte starta den var det tji, stod ju i ett kallgarage och oljan var som sirap. Så jag anmälde startproblemet till befälen men den skulle med! Så jag fick en lastbil för att bogsera igång den. Blev inte lätt det heller, vid första försöket stod motorn still och ena bakhjulet gick framåt och andra baklänges :eek: Men medhjälp av ventil lyftaren fick vi motor att börja gå runt och igång till slut. Men lovade inte gott för övningen i skogen längre fram.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#621 » 17:10:59, 12-02-2020

Så kom jag iväg, med traktorn var jag ju långsammare än övriga fordon på kompaniet så jag fick slutmålet utpekat på kartan och sedan gällde det att läsa karta :smile: Fick likaledes köra först när vi skulle hem till T2 igen, den friheten saknade jag när jag till våren fick byta traktorn mot en Valp. Så körningen ut till övnings området är inte mycket att orda om förutom att det var kallt och köra med kedjor på asfalt gjorde inte resan bekvämare.

Framme slog vi läger, resa manskapstältet tog en kvart sedan kunde vi tända i kaminen. Resa sjuk tälten tog lite längre tid... Övningarna i sig är det inte heller så mycket att orda om, men att ta hand om verkliga skadade i den kulan skulle inte varit roligt, transportera sårade på öppen traktorkärra var inte direkt komfortabelt, stort lyft med valparna senare!

För att ha en chans att starta traktorn på morgonen lade jak filtar över motorhuven och hängde en hink med glödande träkol under. När natten kom sjönk tempen ned till -23 grader i skogen, vi eldade så kamin röret glödde halvvägs upp så inne i tältet var det varmt och gott om fötterna, svalare vid huvudet... Jag fick ju ett nattpass som vakt en timme på natten och det var kallt :uupps: Desto skönare att sedan göra en timme som eldvakt vid kaminen. Sedan sov jag gott!

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#622 » 17:55:57, 14-02-2020

Skrev inget om maten och latrinen ser jag. Latrinen minns jag inte fast det inte kan ha gått att gräva en grop i kylan, var inte jag som fick det jobbet i alla fall :grin: Minns inte heller vad vi fick att äta men minns däremot hur svårt det var att diska snuskburken i kylan, kockarna ställde ut kannor med varmt vatten till disken men det frös snabbt is på insidan burken ändå. När vi vaknade på morgonen fick vi order om att omgruppera, riva tälten gick långsammare än sätta upp dämde hela gänget var lite frusna och trötta .

Men när det var klart samlades vi runt halmen vi sovit på i tältet och eldade upp den, värmde bra men plötsligt började det smälla :eek: Någon hade tappat 9mm lösa patroner i halmen och de började smälla av i värmen. Så vi fick skingra oss, lösplugg har inte så mycket krut i sig men stå för nära är ändå inte bra...

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#623 » 19:46:28, 15-02-2020

Har ett trasigt foto från övningen, det är jag som sitter längst bort på lastbilshuven och försöker få upp lite värme efter färden till övningsområdet.
Bild
Var kallt att köra traktor utan värme!

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Återgå till Allmänt om lastbilar