Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 61 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Ove.G

#901 » 19:33:26, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kört mjölk bil, men däremot kommer jag väl ihåg att vid våran mjölkpalle var det en skylt med nummer på gården.
Det var mjölkHenry som körde hemomkring, han kunde hämta vid bolaget och leverera till far och då fick han en rejäl sup som tack.
Eftersom resemöjligheterna var begränsade på 50 talet kunde jag som grabb få åka med ner till samhället, dom resorna kom man ihåg väl, det var en gammal lastbil redan då, med läckage runt växelspak o handbroms såg man vägen och all lukt från motor o avgaser, samt stanna vid alla gårdar det tog sin tid.
Däremot har jag hoppat in och kört skakfyra med diabas till rockwool i Gimo.

3 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel



Murre o2 (trådstartaren)

#902 » 16:35:24, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte oväntat fanns det tydliga skillnader mellan olika delar av landet när det gällde hanteringen och märkningen av mjölk kannor och mjölkbord. I mina trakter fanns aldrig någon märkning på själva mjölkbordet. Fast det hade nog varit praktisk och underlättat.

Som när min fru började på grusgropen, när lastbilarna skulle vägas skulle ju hon mata in lastbilens nummer i vågdatorn men alla hade inte sitt numer uppsatt på flak sidorna, då fick hon ropa via högtalaren och fråga efter bilens nummer. Jag hade ju via jobbet tillgång till siffror för att märka containers så jag gav henne en bunt och hon gav sedan vidare till bilar utan nummer så de kunde märka sina bilar. Efter ett år behövdes inte det längre hon kunde alla bilar i huvudet :grin: Där kommer bil 16 kunde hon säga när vi var ute och åkte... Lustigt nog var en orsak till att hon fick jobbet att jag varit chaufför, kört en del åt hennes företrädare men det var flera år tidigare. Men de tyckte kanske att frun till en lastbils chaufför skulle kunna tackla andra chaufförer, inte alla som var och är så lätta att ha att göra med, många särlingar i yrket törs jag säga även om det är länge sedan som jag var inne i de kretsarna.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#903 » 19:18:30, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En film om Volvo lastbilarna, de det dom säger om kvalitets problemen innan 8 serien kom kan jag skriva under på, jag såg verkligen långa fel listor på de fabriks nya bilarna när jag var justerare på Volvo fabriken. Så det måste inte bara varit det mekaniska de förbättrade, bygg kvalitén måste också ha höjts... https://www.youtube.com/watch?v=qyFUKpR0TZo.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#904 » 09:27:48, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter på Volvo 88 temat. Här klagar en tjej som får testa en gammal F88 över hur trött och tung den är att köra, hon skulle varit med och kört de gamla lastbilarna utan servostyrning och trycklufts bromsar som bara hade en 100 till 150 hästar! För att inte tala om osynkad växel låda, det skulle jag vilja se henne i Johnsereds backen med, jag har gjort det :grin.
https://www.youtube.com/watch?v=GnZs7JNXTd8

Det fanns ju skäl till att kvinnliga lastbils chaufförer var sällsynta på sextiotalet, jag visste bara om tre i Göteborg. Och det var ju inte för att de kör sämre utan för att jobbet då var tungt! Och jag menar verkligen tungt, brottas med ratten när det var trångt var som ett pass på gym i dag och handlasta blötsnö eller grus var bara uppvärmning.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#905 » 09:41:49, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att promota FH16 utan att racka ned på F88an, det är liksom poängen med filmsnutten.. kanske kunnat lasta trailern också (antar att det är tom där)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BM425

#906 » 12:29:42, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser man på andra sidan.... med moderna lastbilar så har avståndet mellan terminaler ökat dramatiskt. Jag känner till ICA-sfären, på 60-70 talet var det 10-15 mil mellan terminalerna. Det fanns terminal i Växjö o i Kalmar det är 8-10 mil, de la ner i Kalmar slutet på 70 börja på 80 talet. Byggdes ny fin terminal i Växjö runt 85-86, den är borta nu men fanns kvar så länge jag var med inom ICA till 2003.

Inom mitt närområde 2 mil fanns minst 6 ICA butiker, nu är alla borta ersatta av en liten jourbutik. Som kuriosa kan jag nämna att där Älmeboda Maskinservice (Åkerman specialisten :thumme: ) har sitt kontor var det bensinmack med affär inom närområdet, byggdes nytt på 80-talet o försvann början på 2000 talet tror jag.

Idag har ICA terminal i Helsingborg o sedan en uppe i Stockholmstrakten kan det vara 80 mil o längre norrut så ökar avstånden. Så är det på den sidan, så moderna lastbilar där man orkar köra så långa avstånd är bra, vilket som driver fram vilket får andra diskutera.

Minns när de lastade av bilarna för hand låda för låda......

Utvecklingen är samma på mejeri, slakteri o flera andra grenar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#907 » 09:14:53, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#908 » 19:21:02, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började ju köra lastbil för att jag just ville köra men vara åkardräng visade sig betyda mer jobb i samma stil som jag var van vid hemma på bondgården. Den första och enda lastbilen jag fick köra innan jag tagit trafik kortet var ju en flakbil med 1,5 tons kran. Kranen var ju av enklast tänkbara typ, upp och ned och svänga höger eller vänster var vad den kunde göra. fans en utdrag bar förlängning av bommen men det fick man lossa en skruv och gra eller putta för hand.

Mins när jag fick ett jobb att hämta tunga lådor på SJ, åkte till Guldbersvass terminalen och blev anvisade en järnvägs vagn :eek: Fick krana ut lådorna inifrån den. Vore lätt med en modern kran men jag fick lyfta en bit och sedan in och justera längden på kran armen och tillbaka och lyfta en bit igen. Gick men tog tid och massa spring fram och tillbaka.

Som väl var klarade jag snabbt teori och uppkörning och slapp den gamla häcken som gick direkt till skroten, och jag fick en tippbil i stället, blev mer körning och mindre slit då :grin: Fast jag fick då och då hoppa in och ta en kranbil så hade de modernare kranar som underlättade. Fast mer spakar att hålla reda på!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#909 » 17:17:03, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag vore ju den redan då omoderna lastbilen en samlar sak men då var det nästan så jag skämdes när jag träffade andra lastbils chaffisar. Fanns dock några ännu äldre Volvo lastbilar på åkerier som Nisse Nillson mm. Att lära sig köra med osynkad växel låda var väl lärorikt men jobbigt. Värst den gången som gaspedals länkaget gick sönder. Haltade min till åkeriet från Partille med hjälp av handgasen, avsedd för kranen, men den var ruggigt trög, så klara växla med hjälp av den var nästan omöjligt. Så det gick inte fort men jag tog mig till åkeriet till slut.

Så en starke med disel motor och synkad växel låda var ett stort steg framåt, fortfarande inget styrservo och usliga bromsar och skakigt som bara den men jag behövde inte längre skämmas när jag träffade andra chaufförer :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

maclars

#910 » 10:10:24, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Det förvånar mig att ingen som var med och körde mjölkbil då hoppar in och berättar lite om det i denna tråd. Jag tycker att de borde vara någon 80-90 åring som var med då, som är med på detta forumet. Gäller att berätta medans det finns några kvar som var med.

På tal om slit förr var nog det värsta att köra ut koks säckar! Vanligaste bränslet under kalla vinternätter var ju koks, oljan tog över på sextiotalet. Koks säckarna var tunga, en 50 kg, knöliga och otympliga och avgav svart damm/sot runt sig. Jag minns när vi fick hem koks, chauffören och hans medhjälpare bar säckarna från lastbilen och nedför en trång källartrappa till pannrummet, självklart då att de skulle leverera koksen till plats. Bara stora kraftiga gubbar som var svarta som sotare som kom :grin:

Vi eldade ju med ved från egen skog men under kalla vinternätter så brann ju brasan ut på några timmar, så man laddade med koks på kvällen så glödde det hela natten och man kunde köra på med ved igen på morgonen. Soteld och kokande värmepanna var vanlig på den tiden, vi hade bådadera när jag var grabb :smile:

Hej, ja jag var med på den tiden då det fanns mjölkspann. Det var -66-67 som jag jobbade som spannkastare som vi kallade det. Det var alla dagar i veckan som skulle hämtas mjölk(korna brydde sig inte om att det var helgdag). Det roligaste var ändå när vi hade lastat av och skulle flytta lastbilen från den ena lastkajen till den andra och chauffören hade gått in för att hämta ost och sådant som skulle med ut till bönderna.
Då fick man som 15 åring köra lastbil med att flytta den mellan kajerna.
Under det mer än ett år som jag jobbade som (spannkastare) var jag aldrig sjuk, inte ens förkyld. Jag tror att det var den friska vinden som gjorde det. Ja förutom bakfull förstås, då blev det en lyckholm i pressbyrån innan vi åkte hem från mejeriet som låg i Visby.
Jag minns en gång jag hade kastat av spannen på ett ställe som låg avsides sist ner på en väg när lastbilen höll på att vända då kom ungar ut
från huset och började kasta äpplen på mig. Jag hoppade av i farten och jagade dom ändå in i köket. Chauffören märkte ingenting förrän han
kom till nästa mjölkbord. Han trodde att jag hade ramlat av när han vände för att leta efter mig.
mvh
Ivan

11 personer gillar det här inlägget.
maclars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:28, 17-10-2014
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 650 -76
Skylift Logos Giraff 9002HG -91 med nytt underrede

Murre o2 (trådstartaren)

#911 » 17:25:03, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var som sagt slitsamt att köra lastbil då. I hamnen som jag ofta fick hämta gods i fans det truckar men det var hyr truckar som skulle ha betalt/påskrivit för att flytta något! Mins en gång när jag skulle hämta ett lass för en firma och ville ha lasthjälp, ja sade de men du får välja, truck eller en extra gubbe :???: Svårt val truckenkörde ju bara fram grejorna, inte tal om att ställa på pallar färdig stuvade då. Så jag valde extra gubben och hämtade en på stigbergs torget och åkte till hamnen. Där langade/släpade vi lådor för glatta livet.

Grävmaskiner fanns givetvis när jag nu körde en tippbil men det var mest vajer grävare då, rätt som det var kunde den maskinisten säga att han måste byta en vajar och man kunde ta en tupplur i hytten. Bra när man hade timpeng, värre om man körde på ackord :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#912 » 09:53:22, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var ute och åkte igår och hamnade bakom en lastbil från Freja Transport & Logistics AB så mindes jag hur en kvinnlig projekt ägare klagade en gång, hon höll i ett projekt som döpts till just Freja och det löpte inte så bra, hon sade att redan när jag åket till jobbet så stöter jag på en lastbil som det står Freja på och påminns om alla problem som måste lösas :grin: Min andel av Freja hade jag under kontroll så jag var inte så bekymrad. Var nog bara en gång jag inte fick till en testkörning och jag tror nog att om jag fått tid på mig att fundera och testa mer så hade jag nog fått till det men det var en udda grej.

Bak grunden var att hela gruppen skulle åka på team bildning och den skulle förläggas med skidåkning i Norge, jag hade fått nog av skidor i lumpen så jag var inte intresserad. Så när det dök upp en förfrågan huvud kontoret om testkörning av känslig PP under veckan vi skulle vara borta samtidigt som en doktorand från KTH ville komma ned och köra sina material under den veckan så sade jag ja och talade om för gruppen att jag tyvärr inte kunde följa med och åka skidor :smile: Väntade mig att det skulle bli lungt och skönt utan resten av gruppen och en kollega från Österrike att snacka med och en tjej från Stockholm att hjälpa lite mellan varven. Inte altid det blir som man tänkt, blev riktigt stressigt men sånt är livet...

Måndagen kom och gänget åkte, Österrikaren kom, hans material var redan på plats och vi skakade hand och gick till mitt kontor för att diskutera hans körning, han undrade över en blå plast "pellefant" som stod på mitt skrivbord, jag förklarade att det var ett vandrings pris för den mest betydande insatsen på IC under senaste halvåret och att det var en ära att inneha den fula pjäsen, jag vet inte om han riktigt greppade Chalmerist humorn i att ha en löjlig plastfigur som högsta utmärkelsen men jag var stolt över att inne hade den just då. Så till hans material, det var oerhört känsligt för nedbrytning, tålde inte höga temperaturer eller bearbetnings krafter och de hade hittills testat med CSKA maskiner och han ville se om jag kunde få till det bättre med Buss. Mitt i dök doktoranden upp och det började bli stressigt redan...

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#913 » 22:10:30, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:eat:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marve

#914 » 12:32:39, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på födelsedagen Michael. Förstår att det är tårta som vankas. :thummar: :grin: :shake_hands:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Murre o2 (trådstartaren)

#915 » 14:10:35, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

KTH tjejen härefter kallad S fick vänta till vår genomgång var klar sedan fick jag visa och instruera henne, hon skulle köra minsta maskinen, Prismen. Hon hade varit hos oss tidigare, då i sällskap med en annan KTH are, en Amerikan med härlig brytning. Han var riktigt duktig och jag såg en ljus framtid i yrket för honom, så inte för S som verkade väldigt opraktisk :???: Sedan var det dags för lunch, jag skrev på för maten för min kollega, det ingick att bjuda maten, jag blev ju bjuden när jag var i Linz.

Efter matrast körde vi igång på 601 men jag fick gå i mellan och hjälpa S flera gången, säkerhets aspekter måste vägas in också, jag var ju ansvarig för henne. Men när jag körde första analyserna av materialet vi kört genom L601 såg det inte bra ut :sad: Dagen var slut och jag måste ta en riktig funderare innan starten nästa dag...

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se