Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 65 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#961 » 15:33:15, 03-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste säga att jag ät förvånad över hur bra kirurgen lappade ihop mitt sår, det ser väldigt bra ut. Tog bild när jag bytte plåster nu.
Bild
Hade för övrigt en rivstart på dagen när jag skulle gå ut och hämta katten Gekå.
Bild
Jag traskade ut i trätofflor, regnet hade gjort trappen såphal så halkade och landade illa i en hög med vänster foten fastnat räcket som jag ju inte använt. Tur man inte är benskör :grin: Så jag fick kravla mig upp, kånka in katten, foten värkte en stund liksom min opererade tumme som jag också slog i. Men ingen större skada skedd.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



jörgen.ottosson

#962 » 06:10:07, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...lat katt som måste bäras in i regnväder :huh:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Murre o2 (trådstartaren)

#963 » 09:37:40, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:...lat katt som måste bäras in i regnväder :huh:

Nja, Gekå traskar gärna in själv men jag skulle öppna för honom. Det ligger nämligen en längre historia bakom...

Vi har ju en jätte trädgård i flera plan och eftersom rådjuren kal äter allt vi odla så har jag hägnat in odlingarna med höga stängsel. Det har den fördelen att våra två katter är fast innanför och inte kan bli över körda av bilar, hänt flera tidigare, eller tagna av vargar, hänt en tidigare. Nack delen är att de inte kan hålla rent på råttor och sorkar i nedre inhägnaden som är för sig eller runt de delar av huset som är utanför stängslet.

Men så dök en det en dag upp en mager hemlös katt som letade mat på utsidan stängslet, efter ett tag började jag ge honom lite mat, först vågade han sig inte närmare än 10 meter men efter ett par veckor kom han så nära att jag kunde klappa honom. Sedan gick det fort, han blev snabbt en jätte go kisse och han slukade först 8 påsar kattmat på raken :uupps: Så vi kastrerade, vaccinerade och chip märkte honom, Inget han uppskattade, när jag hämtade honom hörde jag honom yla så fort jag kom innanför djursjukhusets dörr :smile: De var nog glada att bli av med honom, problemet är att han inte vill vara instängd. Som på bilden så kan han sova som ett barn på en stol i köket medan vi lagar mat och för oväsen men sen vill han ut. Jag var bekymrad för kylan förra vintern men han skulle ut på kvällen! Jag tänkte att han kunde sova i maskinhallen och försökte fixa en liggplats på en stol där, han slinker in och ut i en öppning där. Men han flyttade in i utrymmet under verandan. Så jag byggde en låda i frigolit med en öppning att krypa in och ut genom åt honom och satte där. Så där sover han på natten. På dagen har jag lyckan till utrymmet på glänt så han kan gå in och ut men på natten är den stängd, då kan han smita in och ut genom en öppning till nedre inhägnaden. Så när jag halkade skulle jag öppna luckan och släppa ut honom så han kunde komma in och få frukost.

En del jobb med denna extra kisse men jag är djur vän och sork och rått problemen är under kontroll sedan han kom :grin:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

jörgen.ottosson

#964 » 17:07:00, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förklarar ju en del :buga:

Den korta versionen tedde sig lite underlig :thumme:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Murre o2 (trådstartaren)

#965 » 15:38:30, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har berättat om mina inhopp i diverse yrken men det finns en vecka som expedit jag utelämnat :smile: Bakgrunden var ju att min dotter köpt en kaffe och te bod och första jul ruschen tog henne med överraskning, hon slet som ett djur för att försöka hinna med alla kunder sista jul veckan och få tag på hjälp i det läget gick inte.

Så nästa jul tog jag komp ledigt den motsvarande veckan och inledde en ny karriär :???: Rakt in i hetluften, kunderna stod och köade och jag var ju helt ny i jobbet. Fast det gick väldigt bra, var ju van att hämta och väga ut kemikalier frå giftskåpen på jobbet så väga upp Te och mala kaffe var en barlek mot det. När man skulle hämta på jobbet fick man ju förs gå in i datorn och leta upp kemikalierna man behövde, notera vilket skåp och vilken hylla de fanns på, logga in sig i förrådet med dörr koden och börja söka i skåpen, Hade man tur fanns allt där det stod, hade man utur hade någon ställt tillbaka det på fel hylla eller glömt skriva in i datorn att hen hade förbrukat allt. Då kunde tiden rinna iväg och rota i gift skåpen var inte trevligt, luktade inte nymalt kaffe i dem när dörrarna var öppna, deras ventilation räckte inte till då.

Så det var enkelt jobb att leta upp önskad Te eller Kaffe sort på hyllorna. Ta betalt var också enkelt så det rann på bra. Min dotter uppskattade verkligen hjälpen, vi hade svårt nog att hinna med som det var... Ett problem dök upp efter några dagar, vi hade ett erbjudande, en teburk med valfritt Te som hjulklapp för ett fast pris, de sålde som smör i solsken så trotts att vi laddat upp med stort lager Te burkar tog tomburkarna slut.Så jag fick göra en utryckning till ICA stormarknaden i närheten och köpa upp deras lager av Te burkar :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

texas5020

#966 » 10:18:15, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte mycket du går bet på !!! :thumme: :shake_hands: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Murre o2 (trådstartaren)

#967 » 15:23:56, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bokföringen var värst, bokslutet och deklarationen tog mig alltid två dagar...Inte mitt favorit jobb men efter vi lämnat bort det första året och fått bakläxa av skattemyndigheten, tyckte jag det var bättre och billigare att göra det själv. Vad gör man inte för barnen.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#968 » 16:00:40, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Det är inte mycket du går bet på !!! :thumme: :shake_hands: :shake_hands:

Tack! Men jag har kommit underfund med att jag är riktigt bra på det mesta men inte värds mästare på något :smile: Men riktigt bra har räckt lång för mig, gäller bara att vara självkritisk.

Vilket föresten påminner mig om när jag var ansvarig för underhållet av maskiner och byggnader på HT fabriken. En entreprenör skulle sandblästra ett transportsystem invändigt och jag låste ut berörd utrustning, skyltade och skrev arbetes order, visade dem vilka rör de skulle ta ned och de satte igång. Mitt i jobbet började det spruta pellets över golvet, fel rör som de börjar plocka ned :uupps: Mitt fel, med en 10 grova rör som passerade genom väggar hade jag tappat bort rätt rör vid en genomgång när det" bytt plats" lätt gjort när rören går efter vägg kanten 8 meter upp.

Så efter gett dem rätt rör och de satt tillbaka de rörbitar de hunnit plocka loss skrev jag en tillbuds rapport på det hela där jag skrev att det var ett misstag av ansvarig d.v.s. mig. Lämnade den till avdelnings chefen J.G. för godkännande. Han kom tillbaka med den och sade att jag varit för hård mot mig själv och borde mildra formuleringarna... Det hade jag ju inte något emot att göra, men kände ändå att jag tabbat mig. Blir man för säker och tycker att man kan göra en sak i sömnen så kommer det garanterat att ge en en pungspark när man är minst beredd. Men då skrev jag en ett nytt utkast som var mildare och fick det godkänt.

För den som undrar varför vi sand blästrade transportledningarna för pellets på insidan så var det för att minska mängden änglahår, långa remsor av PE som bildas när pellets glider mot rörväggen. Slät rör vägg invändigt kan man tro vara bäst men en grov ruggad yta är bäst för det ändamålet, då studsar pelletsen ut igen istället för glida efter en slät yta.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

jörgen.ottosson

#969 » 19:13:25, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Bokföringen var värst, bokslutet och deklarationen tog mig alltid två dagar...Inte mitt favorit jobb men efter vi lämnat bort det första året och fått bakläxa av skattemyndigheten, tyckte jag det var bättre och billigare att göra det själv. Vad gör man inte för barnen.


Bokföring är inte direkt något man blir "styv" av :snow: ( utom möjligen i nacken :klia: )

...men som tur är finns det människor som uppskattar det arbetet också. :thummar:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Murre o2 (trådstartaren)

#970 » 21:48:48, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har numera en granne som är revisor, trevlig kille. Han tycks leva gott på det, jag är ju snål så betala någon annan för att göra något jag kan göra själv svider. Sedan måste ju större aktiebolag ha en revisor så där kommer man inte undan det.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#971 » 11:33:06, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista ordet visade sig inte vara sagt om min skadade tumme, vaknade i dag med en svullen och stel tumme. Lyckades få hjälp på min vårdcentral, det blev ny operation. De visade sig vara en knut på stygnen på senan som inte försvunnit som den skulle gjort utan det hade blivit irriterat i stället :eek: Så nu när den är borta hoppas jag att det blir bra snabbt, sätter stopp på mitt jobb med röjsågen några dagar :sad:
Bild
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#972 » 17:47:28, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt skog och röjsåg vila medan du blir hel ordentligt! :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Murre o2 (trådstartaren)

#973 » 17:15:09, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju undra hur en lastbilschaufför kunde ända sin yrkesbana med att åka runt i europa för att lösa problem i en helt annan bransch. Svaret är ju mest lång erfarenhet, jag hade jobbat flera år i produktionen, flera år som förman där och flera år som drift ingenjör och efter det flera år på IC med att utveckla nya produkter.

Så jag var nästan en enmans grupp av det slaget som fabrikerna satte ihop när det skulle lösa ett problem, jag var faktist mer komplett då de inte tog med någon från produktions lagen i gruppen, de brukade bara få order om att göra vad ledningen beslutat. Så det gav min chansen, sedan hade jag ju inte fått någon mer chans om jag inte visat resultat! Lyckligtvis klarade jag nästan alltid att leverera, kunde ju utnyttja all min erfarenhet plus fingertopps känsla och hitta vägar till förbättring. En sak jag var bra på var att tänka genom problemen från olika vinklar och komma på en helt ny lösning. Tiden i produktionen hade lärt mig att det som fungerar bäst måste vara enkelt! Komplicerade lösningar överlever inte länge i en miljö med ständiga skiftbyten och operatörer som har mycket att göra och ibland trötta på order uppifrån. För vissa jobb måste man ha checklistor som fylls i och signeras om det skall fungera. Jag är ju bara människa så jag misslyckades en gång med ett uppdrag, retar mig ännu, jag såg det komma när jag inspekterade linjen de skulle köra produkten på och blev bekymrad. Lätt att vara efterklok, jag skulle satt stopp då men stor apparat var ju igångsatt så det hade blivit väldigt besvärligt för många. Så jag höll tummarna och tänkte att det kanske blir bra om vi gör det bästa av förutsättningarna. Nästa gång hade jag satt stopp i det läget, blev 60% offgrade :sad: Som tur var var jag då så etablerad att ingen skugga föll över mig utan jag fick fortsatt förtroende.

Hur svårt kan det vara kan man undra. Varje gång jag bakar påminns jag om likheterna med att producera plast material, Finns så mycket som kan gå fel, vilken ordning man blandar i ingredienserna, hur hårt man knådar/mixrar, hur mycket/länge man knådar. Hur hög/låg temp man gräddar i och hur länge. I princip gäller allt det för plastprodukterna jag jobbade med.I pilot skala var det inte alltför svårt men i produktions skala så är ton per timme avgörande för vinstmarginalen. Och då blir det värre. Vid för hög temp bryts materialet ned så det finns max för varje produkt som man måste hålla sig under och jag ville alltid ha lite marginal uppåt för att inte en variation i ex kylvatten temp skulle räcka för att ge problem. Sedan är det en gräns för hur mycket man kan kyla via kylsystemen så man måste balansera alla faktorer mot varandra. Stora linje tillverkare hade ju dator program för detta men jag såg inte att dessa var bättre än min fingertopps känsla :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

per.björklund

#974 » 21:59:27, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kanske sagt det förut men du har även en fingertoppskänsla att beskriva hur du lyckats ( och ibland misslyckats ) utan att det blir skryt. Roligt att läsa allting .
Gilla läget- lös problemet

1 person gillar det här inlägget.
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

Murre o2 (trådstartaren)

#975 » 17:50:18, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jag avskyr skryt! Är väl medveten om mina svaga sidor, som att jag lätt tröttnar på enahanda jobb. Därför var jobben på IC perfekta för mig, omväxlande och krävde ofta mycket tankeverksamhet samtidigt som jag fick skruva hur mycket jag ville med mina händer, det bästa av två värdar. Tillkallade ju sällan underhålls folket utan fixade sakerna själv :smile: Gillade ju bäst stora maskiner , ju större ju bättre och på IC var de ju mindre än i fabrikerna men jag höll ju mig uppdaterad så det fungerade.

Resorna var ju russin i tillvaron, kom ut från det vanliga jobbet, kunde satsa på att lösa nya problem och samtidigt se mig om på platser dit jag aldrig kommit annars. Med mitt historia intresse i botten tog jag chansen att se många intressanta platser.

Något som jag inte nämnt så mycket om är resorna inom Sverige. Stockholm kunde jag sno åt mig tid för att bese Wasa skeppet och Storkyrkan mm. Gotland kunde jag kolla ringmuren och kyrkoruinerna mm, var ju där för att titta på vindkraften, de använde ju kabel material från oss i sin utrustning. Karlskrona, hann inte se så mycket jag ville där men utsikten från kabel fabrikens konferens rum högst upp på tornet för tillverkning av pex kabel var fantastisk. Malmö, mest minnesvärt fö jag kunde hälsa på min grabb som bodde där då. Flyttat till Kalmar sedan dess.

Sen har vi kabel fabriken i Småland, mest minnes värt för den gången jag fick göra en oplanerad blixt utryckning dit men det tar vi nästa gång.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se