Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 66 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#976 » 17:48:55, 06-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det började ju som en vanlig arbetsdag då en produktägare, R, kom in på mitt kontor och sade att en av hennes kunder hade problem med matningen av en av våra produkter. Ett område jag hade omfattande erfarenhet om så jag frågade ut henne om vad de hade för utrustning och vad det var för material mm. Kunden var ju kabel fabriken i Grimsås. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nexans. Doserings utrustningen var enkel skruvmatare av typen man ställer in genom att väga ut för hand under typiskt 3minuter och justera efter vad man fått. Ingen automatisk alls så känsligt för variationer i temperatur och material egenskaper efter man börjat köra. Produkten i fråga kom från en annan fabrik än vanligt men skulle ha samma egenskaper. Vi var båda inne på att egenskaperna må vara lika på pappret men kan skilja sig åt i sådan saker man inte mäter som friktion mellan pelletsen. Hon undrade om jag kunde komma loss för att åka med till Grimsås på stubben för att försöka få igång deras nu stoppade kabel linje!

Jag sade ju ja, och skyndar ut till min avdelning för att plocka ihop en luftdriven vibrator med ventil för att kunna justera rätt skak frekvens och koppling. Med den i en låda åkte vi iväg mot Småland i en av IC bilarna. Lite ont om tid annars skulle jag kollat in Torpa stenhus när vi passerade för. Väl där hade vi möte med berörda och jag presenterade mitt förslag med vibrator på hoppern vilket de var villiga att testa för att hålla igång tills de fick "rätt material" nästa morgon, R hade ju beställt dit nytt från rätt fabrik så det var en fråga om att kunna kör linjen tills dess.

Ute vid linjen såg det ut som jag väntade mig och jag monterade vibratorn med personalen fixade en luftslang och sedan körde de igång. Fungerad som jag tänkt så de fick vibratorn och vi kunde resa hem till Stenungsund igen efter ett avslutande möte. Ett intressant avbrott i arbetsdagen :grin:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#977 » 12:26:54, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och fick en spruta mot influensan i går, den unga damen som tog emot oss begärde att få se mina papper en gång till, hon trodde inte jag var gammal nog för att få gratis vaccin :eek: Sånt muntrar alltid upp :grin: Fast bland de vithåriga gubbarna i kön så stack jag väl ut.

Lite mer om doserings problemen i föregående inlägg, det är som när man bakar. Man kan väga ingredienserna eller köra med ex 5 dl eller en matsked när man gör en deg, väga blir alltid noggrannare men skopa upp med ett deciliter mått är enklare och billigare då du inte behöver köpa en våg. I massproduktion av något med olika ingredienser gäller samma sak, kostanden om man vill ha hög noggrannhet blir mycket högre.

Här finns lite ex på utrustning som vi använde från en av våra leverantörer för den som är intresserad. https://www.christianberner.se/produkte ... rdosering/.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#978 » 17:19:05, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träffade ju frugan när jag var 18 och hon 17 och vi har hållit ihop sedan dess, inte illa för en som tröttnar snabbt :grin: Så hon var med redan innan lastbils tiden. Vad hennes far, stenhuggaren från en ö i norra Bohuslän tyckte om valpen som lade beslag på en av hans döttrar vet jag inte riktigt men hans äldre dotter hade ett misslyckat äktenskap med en Ungrare bakom sig så en bondpojke från Romelanda kanske inte var så illa. Fast jag var ju född i Österbotten...

Nåja, det visade sig så småningom, efter jag gjort lumpen, att jag hade en stor fördel, jag hade ju bil och körkort vilket inte han hade. Eller igen, han hade körkort, taget när han körde upp för länsman med lättviktare när det bestämdes att lättviktarna var körkorts pliktiga. På något sätt blev det körkort för bil också fast han aldrig kört bil!

Men nu skulle ju han bygga en sommar stuga ute vid Malmön där han ju hade sina rötter och släkt så jag fick helgerna bokade, last bilen full med svärföräldrarna och en svåger, min fru och verktyg vi behövde och ut till Malmön och så var det bygg jobb en sommar. Stugan kom upp och sedan var det resor dit med som många i familjen det gick att knö in i min bil :grin:

Så småningom köpte de en bil, svärfar visade sig inte klara av att köra bil så det blev svärmor som tog körkort istället. Mer lediget för mig men deras bilar krävde mycket service så det hängde på mig.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#979 » 17:04:47, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min svägerskas ex man var inblandad i ett fantastiskt bankrån. https://www.platsenshistoria.se/events/grodmansranet. Intressant historia i sig :uupps:

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#980 » 18:56:23, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att jag då inte visste något om den historien, förutom vad jag läste i tidningarna då. Men när svägerskans sons far dog för några år sen så fick ju han ta hand om dödsboet och han kom sedan till mig och sade" jag hittade papper på att farsan varit en gagster, han var med i grodmans ligan som rånade banken i Gamlestaden" Han var faktist road av det hela, det var ju en plan värdig Jönnsonligan :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#981 » 17:05:15, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ju vl överens med mina svärföräldrar men när min bil var på verkstad och jag dök upp på två hjul med en två cylinder ASJ 500 så förbjöd hennes mamma henne att åka med på den :smile: Där gick tydligen gränsen.

Det var ju alldeles i början av vårt förhållande. Tiden i sommarstugan när vi fick den klar minns jag med glädje, primitivt, ingen el eller rinnande vatten så gasol kök och stormlyktor för matlagning och ljus och vatten hämtade vi med en spann från en brunn en halv km bort.Öppen spis som vi eldade en brasa i på kvällen. Så småningom fick han el och vatten när området bebyggdes med några stugor till, vi var ju först men 4 till byggdes på området. Vatten drog jag i stugan från tomtgränsen men mulltoan fick vi leva med länge, till slut kunde jag dra också avlopp för WC.

Men innan vi fick kommunalt vatten grävde vi en egen brunn, iden kom efter jag och svågrarna festat lite en dag, vi körde igång direkt med en slagruta och grävde bara 5 meter från huset. Svärfar var bekymrad, rädd att det skulle rasa in och begrava oss men vi fick vatten på 3 meters djup så han fick köpa hem brunns ringar och vi fixade till en riktig brunn. Hand pump fixade jag.

Svärfar hade ju beställt en träbåt av en av de sista båtbyggarna i Örn, den med en 5 hästare på hade vi för att fiska och bada. Senare köpte äldsta svåger en plast båt som vi åkte vattenskidor efter, härliga tider. Åka vattenskidor kan jag ju än men stugan såldes efter svärfar gått bort, för många arvingar...

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#982 » 16:05:27, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många där ute kommer ihåg Mupparna? Orsaken till att jag kom att tänka på den serien är att när jag började jobba i fabriken så var det två mekar som vi kallade för mupparna för de alltid kom in i kontroll rummet ock klagade på allt, det var arbetes tillstånd som inte var klara eller nåt fel på dem mm. https://sv.wikipedia.org/wiki/Waldorf_och_Statler. En del klagande kunde väl vara berättigade, det var en tid med hög personal om sättning vilket jag kände av då jag hade hand om mycket utbildning innan jag blev skiftförman. Så snart jag fått en ny anställd ordentligt utbildad och klar att kunna göra ett bra jobb slutade han och en ny kom istället. Jag gillade att utbilda folk men tyckte det var tråkigt att mista bra personal som jag hunnit bli vän med.

Men ofta gnällde mupparna på att skiftet inte hunnit med att få arbetes tillstånden klara när de svepte in och det var lit orättvist. Var ju mycket jobb särskilt på planerade jobb på morgonen. Först skulle ju linjen stoppas, sedan ställas av på ett säkert sätt så mekarna kunde börja utan någon skaderisk. Även om arbetstillstånden var färdigskrivna innan var det ju en ensam operatör som ansvarade för stopp och avställning. Sedan skulle skift förman låsa ut utrustning som behövde låsas ställverket och ta med en mek som sedan hängde på ett eget hänglås på brytaren så inget misstag kunde ske. Därefter skrev förman på arbetstillståndet och därefter skrev operatören på klart för arbete så mekarna kunde skriva in sig och börja jobba. Skulle det behöva svetsas eller skäras måste ett hetarbetes tillstånd också tas fram och det skulle godkännas av ansvarig avdelnings chef p kontoret som inte började innan 0700 på morgonen.

Men mupparnas öde skilde sig åt längre fram, en av dem fick problem med spriten och det slutade illa för honom, av hänsyn till berörda säger jag inte mer men det var en tragedi :sad: Den andre blev verkstads förman på IC när jag jobbade där och gjorde ett fantastiskt bra jobb, vi kom väl överens och han lyckades alltid fixa fram lösningar på maskin problem enligt mina riktlinjer, ville jag ha något fixade han det om det låg inom hans område. Att vi kände varandra utan och innan sedan fabriks tiden spelade nog stor roll där.

Men olika faller ödets lotter, två duktiga mekaniker och olika öden, "min " mek gick i pension ett år innan jag gjorde det och ersättarna, tv styck på ett år, var totalt odugliga i jämförelse...

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#983 » 16:49:52, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senare vart det svårare för oss att få tillträde att hänga lås i dessa fall, tre slutförda och godkända kurser i elsäkerhet och arbetsledarroller vart det teoretiskt möjligt att hänga hänglås i berörda rum,
det praktiska problemet efter ändringen var att en entreprenör inte var tid och platsbunden, så som fast anställd personal var.
Policy var att vi kunde avyttras när och hur som helst i projekt, och kunde vara hundra mil bort och veckor senare kom problem med alla hänglås och tillträdesnycklar som låg i en låda vid entrén till olika enheter.

Den mest otroliga lösningen som användes var att entreprenören med färsk riskbedömningskurs i närminnet skulle bya kilrep på remtransmissioner som inte var fysiskt låsta av ansvarig i arbetsgruppen, och inte möjlighet att ens kontrollera urblekning eller spärrad kontaktor.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#984 » 22:43:07, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkerhets biten var inga problem hos oss, därimot hände det att mekarna gick hem med sin nyckel i fickan fast jobbet var klart och de skrivit ut sig. Hände många gånger att jag när en linje skulle starta på nattskiftet fick ta bultsaxen och klippa ett lås :eek:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#985 » 08:39:59, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tappar respekt för andras lås om man tillåter sei att klippa, det är ett problem tycker jag.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#986 » 09:46:39, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Man tappar respekt för andras lås om man tillåter sei att klippa, det är ett problem tycker jag.

Jo, det det var ju inte en åtgärd man tog till utan att undersöka läget noga först. Men linjen skulle ju igång, stillestånd kostar pengar , och killen med nycken bodde på Orust så alla inblandade såg det som bästa lösningen. Men visst svor jag en ramsa varje gång över allt extra jobb det medförde...

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#987 » 17:50:05, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns lite tråkigt att så många jag skriver om är borta idag :sad: En sådan var en granne när jag växte upp, Väsk-Olle. Så kallad för att han hade en väskfabrik på tomten. Före plastkassarnas tid var galonväskor i var mans hand, i Kungälv sydde ABC fabriken och Trio också väskor.

Väsk-Olle hade också en son, K-E men han var några år äldre än mig så vi umgicks inte. Och Olle träffade jag knappt. Tider ändrades och Olle lade ned fabriken, den står fortfarande kvar men tom. Jag flyttade ju runt ett tag men hamnade slutligen två km från Olle och eftersom han satt upp ett museum med gamla fordon på tomten tittade jag dit och vi blev vänner.

Jag jobbade ju skift och hade tidvis tid över så jag hjälpte honom med renoveringar, han var bra på plåt men dålig på bil el och motorer så jag kunde rycka in när han behövde hjälp. vi hjälpte varandra, jag lånade svets verkstad och lack box när jag behövde, jag saknade ju garage på den tiden. K-E körde lastbil då men jag såg inte mycket till honom.

Ett tag renoverade Olle gamla bubblor och sålde, det gav mig lite jobb med el osv. Glömmer aldrig när jag tittade in en gång i en bil som stod i verkstaden, mattorna var urplockade för han höll på med något jobb. Jag upptäckte att flera cm bensin flöt runt på golvet inne i bilen :uupps: Ropade på Olle som tittade in och fick panik vid tanke på att hela verkstads byggnaden kunde gå upp i rök om bensinen tog eld. Innan jag han stoppa honom hoppade han in i bilen och vred om startnyckeln, Jag väntade mig en explosion när bensinångorna tände men det var kanske för lite syre och för mycket bensinångor så inget hände utan motorn startade och han backade ut med bensinen skvalpande runt fötterna :eek: Han hade verkligen tur! En trasig bensinledning från tanken i fronten hade läckt ned bensin i kupén.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#988 » 17:34:42, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olle fick problem med skatteverket efter ett tag p.g.av bilförsäljningen, det var mest för att rädda gamla bubblor och samtidig tjäna några kronor men skatteverket hade någon regel om hur många bilar man fick köpa och sälja under ett år innan det räknades som närings verksamhet. Så han lade ned den verksamheten.

Han övergick istället till att samla på mini bilar, Vespa 400 hade han en, sällsynta här. BMW 700 uppskattade jag då jag hade haft en sådan. NSU 1000 var jag med honom och köpte på Orust, den sålde han senare till Big Bengt så den gick nog åt när hans bilsamling på
High Chaparral brann ned/upp?

En VW baserad Dune buggy hade han som jag provkörde, intressant men gav inte mersmak. Samt diverse fler. Men när han började sälja ut sin samling anade jag att alt inte stod rätt till, vid det laget hade mitt nya arbete tagit för mycket tid så jag hann inte träffa honom så ofta och innan jag kom mig för att söka upp honom igen hade han avlidit :sad:

Sonen K-E ärvde ju det hela och jag tittar in och pratar lite med honom ibland, gamla gubbar imellan :grin: Han har ju kvar lite grann av samlingen men inte i samma skala som sin far.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#989 » 18:57:11, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backar tillbaka till fabriks tiden. Fanns ju två extra basar på skiftet när jag kom, så min utnämning redan efter två år berodde ju på att båda slutade. Sven-Erick för att jobba som snickare Och Bertil för att öppna en blomsterhandel 1 km från där jag bodde, och fortfarande bor :uupps:

Det medförde ju akut behov av en ny förman ersättare på vårt skift och jag blev ju paff när jag blev tillfrågad då jag hörde till de senast anställda på skiftet. Jag blev ju glad, älskade ju lära mig nya saker och få omväxling i tillvaron så det passade ju mig perfekt. Blev ju i flera år ett perfekt upplägg, jag hoppade ju ofta in som förman och dess mellan hade jag ofta löshäst jobbet, hoppade in där det behövdes hjälp vid uppstarter, nedtagning av linjer, rengöring eller problem av något slag. Perfekt jobb för mig, jag trivdes som fisken i vattnet :grin: Men inget varar för evigt, antingen går det uppåt eller så halkar man nedåt mot botten.

Så jag avancerade till skiftförman och diverse tidsbestämda kontrakt som drift ingenjör och någonstans på vägen tappade jag arbetes glädjen och återfann den inte innan jag flyttade över till IC.

Men det var meningen att jag skulle berätta lite om vad som hände med Bertil och SE, drog visst iväg så det får bli nästa gång.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#990 » 18:10:25, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju redan berättat om hur jag avslutade min tid på fabriken men jag kan inte låta bli att tänka på det ibland, mina misstag i livet glömmer jag aldrig... Jag borde ju insett att när jag utmanade den ny avdelnings chefen på ett möte med övriga förmän så kunde han inte låta det passera, risken var ju att fler skulle ifråga sätta hans idéer om jag kom undan med det. Så han tog det bra på mötet, men statuerade ett exempel sedan, så jag var ute i kylan.

Nu har jag svårt att jamsa med för att ställa in mig, så frågan är om jag legat lågt om jag ändå inte varit uttråkad av jobbet och i stort bara jobbade för lönen. Med i bilden var att jag inte gillade honom som person heller så förr eller senare hade det nog blivit en konfrontation ändå.

Nu blev det puffen som fick mig att bita i det sura äpplet och ta nedgången i lön som ofrånkomlig vid bytet till IC. Förra gången, ett halvår tidigare när de försökte värva mig, upptäckte jag ju att skift tilläggets 28% på lönen fick jag avstå om jag skulle nappat då. När jag vikarierade som drift ingenjör hade jag ju i kontrakten bibehållen lön inklusive skift tilläget...

Nu var det, när jag ser tillbaka, bäst som hände, jobba bara för att lönen var bra var inte så nyttigt och jobba treskift tar också på krafterna efter som åren går. Lönen kom ju upp igen efter ett par år när jag blev grupp ledare, minst lika bra lön och inga 12 timmars natt skift på helgerna :grin: Och omväxlande jobb... Men det retar mig ändå att jag inte fick göra en värdigare sorti, avdelnings chefen var så glad att bli av med mig att han släppte mig på två veckor, 14 agar efter jag tackat ja till erbjudandet på IC hoppade jag rätt in där och lämna "mitt skift". Som ändå inte längre kändes som mitt då jag varit borta på dagtids vikariaten mesta tiden under de senaste åren. Så förmans ersättarna jag lärt upp var nu den nya chefens favoriter. Men sånt är livet.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se