Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1159 inlägg • Sida 68 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Michael Meier

#1006 » 20:31:48, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott vintersolstånd på dei å!

Nu stundar ljusare tider.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Murre o2 (trådstartaren)

#1007 » 16:00:59, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Julaftonen får ju mig att minnas flydda julaftnar, finns ju många att välja på men jag väljer en från tiden jag jobbade tre skift. På julafton när vi hade nattskift försökte vi ge medarbetare med små barn ledigt men det gällde inte övriga skift. Så EM skiftet var nästan värre tyckte jag, jag fick åka vid 1300 och var hemma ca 2240. Så missade det mesta... Denna julafton packade jag in tomtedräkt och julklappar i bilen innan jag åkte och när jag gick av skiftet bytte jag till Tomte dräkten och körde hem, där väntade båda ungarna ivrigt. Spejande i fönstren såg de mig komma med julklapps säcken på ryggen och jag delade ut klappar i god tradition. Återkom som mig själv sedan, ledsen över att ha missat tomten :grin: Men grabben som var äldst sade "pappa Tomten kom i din Ford Taunus" :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#1008 » 11:18:12, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för årets historier Murre och önskar dig ett gott nytt med många historier här!

Får man bidra med ett råttminne jag också? Vi prövar. På den tiden jag odlade spannmål tippade jag i en elevatorgrop. Konad, bara några dm i botten där elevatorn stod. Där hade det blivit stopp så ner och rensa. Satt alltså väl ihopknölad med typ huvudet mellan knäna och bökade bort skit i botten. Där får jag då se ett mystiskt snöre som sticker fram bakom elevatorn. Impulsen var ju att dra i snöret för att se var det tog vägen men av nån anledning tog jag en titt först. Det var inget snöre. Det var svansen på en stor råtta som kurade bakom elevatorn och funderade på vad den skulle ta sig till. Hade jag följt första impulsen att dra i snöret hade det säkert blivit krig och det var inte så att det hade gått fort att veckla ut sig och ta sig därifrån. Råttan blev sedemera avlivad med grannens salongsgevär vilket den inte hade nån lust med alls, den var kvick som tusan.

Så, ursäkta kapningen Murre, åter till dig.

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#1009 » 17:58:25, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Tack för årets historier Murre och önskar dig ett gott nytt med många historier här!

Får man bidra med ett råttminne jag också? Vi prövar. På den tiden jag odlade spannmål tippade jag i en elevatorgrop. Konad, bara några dm i botten där elevatorn stod. Där hade det blivit stopp så ner och rensa. Satt alltså väl ihopknölad med typ huvudet mellan knäna och bökade bort skit i botten. Där får jag då se ett mystiskt snöre som sticker fram bakom elevatorn. Impulsen var ju att dra i snöret för att se var det tog vägen men av nån anledning tog jag en titt först. Det var inget snöre. Det var svansen på en stor råtta som kurade bakom elevatorn och funderade på vad den skulle ta sig till. Hade jag följt första impulsen att dra i snöret hade det säkert blivit krig och det var inte så att det hade gått fort att veckla ut sig och ta sig därifrån. Råttan blev sedemera avlivad med grannens salongsgevär vilket den inte hade nån lust med alls, den var kvick som tusan.

Så, ursäkta kapningen Murre, åter till dig.

Alla är välkomna att bidra här :grin: Det där med att skjuta råttor är inte helt lätt, som uppvuxen på en bondgård hade jag stor erfarenhet av det. Men värsta försöket var nog när hemma hos min kompis Göte vi hade fångat en råtta levande i en burfälla och vi kom på den ljusa iden att försöka knäppa den, väl medvetna om att en råtta som springer för sitt liv inte är så lätt att träffa om man inte har ett hagel gevär så kom någon, jag är rädd för att det var jag, på den lysande iden att vi går in i mjölkens kylrum och stänger dörren. Där var ju bara nakna betongväggar och inga kryphål.

Sagt och gjort in där och stängde dörren, släppte lös råttan och första skottet missade ju det rörliga målet. Men kulan for runt mellan betongväggarna och missade oss båda med bara några millimetrar :uupps: Vi störtade ut och råttan tog chansen och flydde fältet den också :grin: Som i visan "Men gladast var nog Råttan" Vi lärde oss i alla fall att se upp för vad vi sköt mot i fortsättningen.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1010 » 14:59:06, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här i storhelgs tider känner jag för alla som måste jobba som alla på sjukhus och akut mottagningar! Också på "min fabrik" var det en speciell känsla när man jobbade en jul eller nyårs natt. Minns när jag var skiftförman och gick upp på fabrikstaket vid 12 slaget och tittade på fyrverkeriet, ett år hade gått och skulle aldrig komma tillbaka utom i mitt minne.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1011 » 11:16:46, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här på nyårsafton är raketer aktuella. Påminner mig om när jag och två av mina svågrar hade en tävling för mycket länge sedan. Det var mitt i sommaren men vi bestämde oss för att vi skulle se vem som kunde göra en raket som flög högst :grin:

Äldste svågern Björn jobbade på labbet på en stor färgfabrik så han hade fixat kemikalierna för drivmedlet. Yngste svågern P var också med i tävlingen.

Så vi satte igång med att blanda drivmedel och konstruera raketer, P gjorde egen blandning som inkluderade Klorex och socker förutom övriga ingredienser, han satt på en betong platta och rörde ihop sitt bränsle med en metallsked. Plötsligt vart det en puff och ett rökmoln följt av kraftiga eder, blandningen hade tagit eld :uupps: P skutta runt och släckte glöden i sina kläder, vi skrattade rått sedan vi konstaterat att han var tämligen oskadd, några brännblåsor bara. Det stoppade inte P länge, han rörde ihop en ny sats men lite försiktigare denna gång :smile: Snart hade vi 3 raketer av varierande modell klara, vem skulle vinna?

Vi borde åkt till någon öde testplats men startade utanför svärfars trädgård i villa området! Björn ut först, hans raket tände, pyste ut rök och eld och lyfte aldrig, fiasko... Min nästa, lyfte två meter och jag tänkte att jag hade en vinnare. Men då exploderade den i ett eld och rökmoln. Men jag ledde i alla fall.

Så P till rakning, hans raket for iväg uppåt i ett rökmoln, nådde en tio meter innan den kom ur kurs totalt och vände nedåt. Mot en parkerad bil tillhörande grannen brevid :eek: Missade bilen med ett par meter och P var snabbt framme och avlägsnade de rykande bevisen :grin: Men han var onekligen dagens vinnare fast det kostat honom några brännblåsor. Klorex och socker var populärt bomb material på den tiden, för dem som inte var med då. Klorex var ju ett ogräsmedel man köpte i butik och blandat med socker blev det fart på det, till den grad att myndigheterna tvingade tillverkaren att ändra receptet så det inte längre kunde användas för ändamål som inte var önskvärda. God fortsättning alla!

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1012 » 16:23:03, 01-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om klorex för dem som inte var med då :smile: https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorex_55 Tillverkades ju i Bohus en km från där min svåger P bodde så han hade ett 25 kg plåt fat med det nedgrävt i skogen. Att han inte sprängde sig själv i luften var ett under.
Men i motsatts till nutida ligister sprängde han inte annans egendom utan experimenterade bara. Han och jag var ju båda nyfikna och experiment glada i överkant men lyckades ju båda bra i slutändan. Han jobbar ju fortfarande för Volvo fast efter pensioneringen som konsult. Eftersom han jobbat både jobbat för SAAB i USA och Volvo i Thailand tidigare får jag erkänna att han lyckats nå högre än vad jag gjort, mycket irriterande :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1013 » 17:58:11, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min svåger P har faktist en del gemensamt med mig när jag tänker efter. Vi har båda en bilmek utbildning i botten och har jobbat oss upp därifrån utan fina betyg från KTH eller Chalmers :grin: Fast P jobbade ju flera år som bilmek, Volvo firman i vår stad hade ett tag ett slogan "tala med P....om du har problem med din Volvo". Vilket ju visade att han var på väg uppåt. Jag jobbade ju bara mindre än ett år med fabriksnya Volvo lastbilar, vilket jag inte hade utbildning på, jag hade ju lärt mig ju reparera personbilar! Och sedan prov körde jag ju fabriksnya person bilar men jag jobbade ju ett halvår med att ställa ventiler, tändning och förgasare då dessa så jag jobbade kanske ett halvår med vad jag utbildat mig till.

Men jag gillade ju större komplexa maskiner bättre och det var där jag kom att skapa min försörjning.

P älskade ju bilar och MC så han stannade ju i personbils facket. Och kom ju i slutändan att lyckas tjäna mer pengar än jag på sitt håll. Fast pengar är ju inte allt, jag har ju trivs med mitt jobb och krasst sett saknar jag viljan att trampa på andra för att komma upp på toppen. Som en av mina underlydande, en tjej med lite personliga problem sade "du är den snällaste människa jag vet"

Men både jag och P är exempel på att åtminstone förr gick det att jobba sig upp från enkla förhållanden.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1014 » 13:10:27, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppväxt innan datorer eller ens TV fanns så startade jag tidigt med modellflyg plan. Någon som mins Stor Klas och Lil Klas? Populära modeller då. Men radio kontroll var utan för mina möjligheter då. Men så småningom kom jag ju in på RC, när jag jobbade skift hade jag ju 5 dagar ledigt varje skift period och då kunde jag bygga, idag köps ju mest ARF modeller...

Men det gick ju åt en del flygplan, en magnet för modellerna var taket på en byggnad 500 meter från klubb fältet. Ett stort platt tak till en industribyggnad, många var det som hamnade där. Inklusive mig, jag flög med en relativt stor modell när jag fick motorstopp, jag försökte glidflyga hem till fältet men byggnaden var i vägen så det slutade med att jag fick landa på taket :uupps:

Söndag så ingen där utan bara att packa ihop och åka hem. Vaknade på natten av att det ösregnade, tänkte på mitt flygplan som stod dör oskyddat i vätan. Åkte dit på morgonen med ett snörnystan, blev insläppt och förklarade läget. En nyckel till takluckan letades upp och jag kravlade mig uppför en stege, låste upp luckan och tog mig upp på taket. Där stod den, en Extra 300 och slokade. Jag band snöret om stjärten och hissade ned modellen på utsidan väggen, enklare än montera av vingarna och bär delarna nedför stegen. Tackade för mig och lastade in och åkte vidare till jobbet. Där bar jag in planet till hetoljevärmare rummet rummet där det var bastuvarmt för att torka upp. Men träet hade inte mått bra så den flög inte lika bra efteråt.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1015 » 17:47:53, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där platta taket var ju som sagt i farosonen då och då, till den grad att klubbstyrelsen till slut bestämde att betala en takläggare firma för att se över och reparera skadorna på taket efter ett antal krascher. Min nödlandning var ju ganska mjuk men de fanns de som fick gå upp med en sopsäck och hämta spillrorna, sånt är inte bra för grannsämjan :sad:

För den som undrar över het olje rummet så måste ju bearbetnings linjer värmas innan start, under drift alstras ju friktionsvärme så då måste överflödig värme kylas bort för att få största möjliga output. I fabriken på de stora linjerna värms de med ånga och kyls med kylvatten, komplicerat system som inberäknar ångpannor med de krav det för med sig och massor med rattar som måste manövras rätt vid uppstart. Får man in ånga i kylvatten ledningar blir det inte bra :???:

Så för små labb linjer värmts de med el och kyls med vatten, behövs inte ens kylvatten för de små mängderna utan man kan använda sanitär vatten som får gå ut i avloppet efter att ha kylt. Men mellanstora linjer använder ofta hetolja, en special olja som värms i aggregat med pump ett värmeväxlare för kylning. då styrs det hela från datorn i kontrollrummet, temperatur profilerna ställs in och sedan sköter datorn allt. Enkelt och bekvämt med en kylvatten anläggning behövs fortfarande.Och det finns en nackdel, olja kyler sämre än vatten. Annars hade vi haft olja i bilkylarna istället för glykol vatten....Så output blir lägre.Men bekvämt system. Så ett rum med en 6 het olje aggregat blir som en bastu när de är igång, tur man inte behöver gå in där så ofta.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1016 » 17:06:17, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering om svågern P och hans bilar, Ferrarin har han sålt. Fick tydligen en mille för den :uupps: Som ersättning har han importerat en äkta Shelby Cobra, tyckte han sade att det finns 3 till i Sverige, en hos kungen. Men jag har inte sett den själv ännu. P s alltså inte kungens :smile:

Svågerns karriär får mig att tänka på att jag aldrig kom att jobba utomlands, jag sökte faktist en gång i tiden till Saudi när de raggade folk från vår fabrik inför uppstart av sin första anläggning. De har utökat sedan dess. http://www.gulfindustryonline.com/news/ ... plant.html

Kom vidare till underhandling om villkoren men där sprack det, familjen fick inte komma med och betalningen var inte värt det. Långt senare när jag skulle gå i pension funderade jag att avsluta min karriär i Abu Dabi, företaget där ingick i ägarnas bolag och de var åtskilliga på jobbet som nappade när de var hos oss och fiskade nyckel personer. De var ju inte heller lika åldersfixerade som hos oss så jag kunde kört på ett tre års kontrakt där. Men det föll ju på att min mor då närmade sig nitti och behövde hjälp för att klipa gräs och hålla huset i skick och hade hon blivit dålig när jag var långt därborta så hade det inte varit kul. Och här hemma hade jag ju hus med ägor och skog och stor trädgård och husdjur och...

Inte så lätt att lämna allt för några år långt bort när man hunnit rota sig hårt. En annan grej med Saudi var ju att de var stängt religösa, gjorde kanski inte mig så mycket med det jag fick höra var att kristna var ok men gudsförnekare som jag (ateister) inte var välkomna :???:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1017 » 19:44:16, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg på tv att de åkte jubileums Vasalopp med gammal utrustning för att fira att det är 100 års jubileum. Det som slog mig var att utrustningen de hade var nästan likadan som vi hade att åka med när jag gjorde lumpen 1963-64 :grin: Jag minns när vi skulle grund valla skidorna med tjära som vi skulle koka in över öppen eld på exercis fältet.Det brann bra i en del skidor, de gled inte direkt bättre i spåret när det var förkolnat trä under dem :???: Men onekligen inte bakhalt. Det blev en del mil på dem men sen dess har jag inte ställt mig på ett par skidor!

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#1018 » 19:51:50, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var nog samma typ av skidor som jag hade när jag var på hemvärnets vinterläger i Björnänge , vårvintern 1964. Dom funkade mer som snöskor än skidor, man fick staka i nerförsbackarna oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Murre o2 (trådstartaren)

#1019 » 17:12:16, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Var nog samma typ av skidor som jag hade när jag var på hemvärnets vinterläger i Björnänge , vårvintern 1964. Dom funkade mer som snöskor än skidor, man fick staka i nerförsbackarna oxå.

Jo, måste varit samma :smile: Jag kan ännu se spåret genom skogen framför mig den gången befälen hade varit smarta och bestämt att vi måste skida 15 km innan vi fick åka hem en lördag när vi hade fria hemresor. Jag svor och kände paniken innom mig när jag fick reda på upplägget men det var bara att kliva upp på morgonen, äta frukost och ställa upp med de andra och så ut i spåret genom skogen. Jag hann bara en 500 meter så stod där en av killarna, en Göteborgare och bröt av sin ena skida med visst besvär :eek: Jag frågade vad han sysslade med och han sade att han räknat ut det, han skulle bryta av en skida och bli tvungen att bryta loppet och sedan kunde han traska tillbaka till förläggningen, duscha och byta till permis uniformen medans vi slet i spåret.

Fusk tyckte jag och hoppades att befälen skulle ge honom nya skidor och skicka ut honom igen. Men tyvärr så fungerade det som han tänkt! Jag slet på i spåret, blev omkörd av några snabbare men tog mig runt i tid för att hinna bli klar till uppställningen och avfärd från regementet efter befälen kollat skoputs mm :grin: Blev ju att gå till tågstationen och tåget mot Göteborg där min blivande fru väntade. En natt hemma, sedan tåget till Skövde igen på Söndag em.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1020 » 18:23:50, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild från länge sedan, jag sitter på en parkbänk i Lysekil och läser en karta. Historien bakom är ju att min blivande svärfar var från Malmön så min blivande fru hade en massa släktingar där. Så vi skulle åka ut till ön och hälsa på där, problemet visade sig vara att frugan aldrig åkt bil dit. Hon hade åkt båt eller tåg och buss och inte följt med hur bussen kört så vi körde glatt iväg och hamnade i Lysekil istället. Så där rastade vi och jag skaffade en vägkarta och kollade upp hur vi skulle ta oss till vårt mål :grin:

Gick bättre efter det, vi tältade i trädgården hos en farbror till henne några dagar och sista natten fick vi sova inne. På den tiden flyttade ortsborna ned i källaren och hyrde ut övervåningen till sommargäster för att dra in lite pengar, så vi kunde flytta in en natt mellan de betalande gästerna.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se