Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 70 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1036 » 18:07:05, 16-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läget på hemmaplan är ju bättre nu, efter att kört frugan till sjukhuset varje dag under en vecka och hämtat henne på em när hon fått några påsar dropp så har det lugnat ned sig lite. Bara två besök i veckan nu på sjukhuset nu. Så värsta krisen över för tillfället, jag var bekymrad där ett tag.

Bilderna från kriget är inte roliga, jag känner för de inblandade. Jag tänkte redan när jag körde runt på militärövningarna med skademarkörer att detta skulle vara ett riskabelt jobb om ryssarna kom. Röda kors duken vi bredde ut på taket när vi fraktade patienter trodde jag inte skulle ge mycket skydd! Se bara på WV 2, engelsmännen sköt regelmässigt ned tyska röda korsmärkta räddnings sjöflygplan över kanalen, ryssarna torde inte vara bättre...

Och när man for fram på småvägarna var man ju väldigt utsatt för eldöverfall från ex fallskärms jägare som släppts bakom frontlinjen. Minns en övning där det kom folk springande när jag stod vakt vid infarten och hojtade att det var fallskärms jägare i närheten. Som bilförare hade jag ju K-pist och en kille ville låna den och ge sig ut på jakt efter dem :uupps: Rena vilda västern! På fältsjukhuset hade vi ju inte så mycket vapen, nästan bara pistoler för självförsvar så han ville åt min personliga bössa :grin: Jag vägrade, stå obeväpnad på vakt med fiende trupp i närheten ev uppretad av den killen om han fått låna vapnet och hittat dem vore inte så kul.

Men allmänt var det bara röda kors armbindeln som var vårt skydd om ryssarna kommit och jag tror inte att mina kolegor i Ukraina litar mycket på att det fungerar, jag känner verkligen med dem.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#1037 » 17:29:42, 01-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drömde i natt att jag var tillbaka på fabriken, händer i bland. Denna gång fick jag rycka i som skiftförman på ett annat skift en mitt eget i den nya fabriken. Väl där insåg jag att maskinerna och styrsystemen var nya för mig så jag inte kunde köra fabriken själv om jag skulle vilja :???: Men jag tröstade mig med att som förman behövde jag inte kunna allt, bara styra över skiftet så allt gick vägen, ingen mardröm alltså :smile:

Hoppa in som förman på andra skift gjorde jag på den gamla tiden då och då. Gillade att göra det, bra att lära känna personalen på andra skift. Det blev ju ibland gnäll mellan personal på skiften efter avlösning, klagades på dålig städning eller dålig förberedelser så nästa hen fick springa benen av sig för att hinna med ex blend byte eller uppstart. På mitt skift hade jag Ragge som hade en gående konflikt med miss Piggy på ett annat skift. Miss Piggy som namnet till trots var en man, var den som klagade och gnällde om dålig ordning och städning vilket var så vitt jag såg tämligen ogrundat men de hade kommit på kant med varandra. Ragge gick sedan till IC innan jag gjorde det så den konflikten dog ut. Ragge gjorde sedermera några år i Abu Dhabi och klarade sig fint, hur det gick för miss Piggy vet jag inte.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1038 » 18:58:09, 02-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars var att hamna på ny fabriksdel och köra utan att kunna allt inte nytt fr mig. Som när jag som berättats tidigare hamnade i reaktorns produktrum. Då hade jag ju fått en veckas teori utbildning på dagtid vilket var bra men ingen hade räknat med att jag skulle behöva ta över produktrummet själv några veckor senare, jag var bara en reserv under semester perioden, en man från varje skift handplockades för den utbildningen men jag var den ende som kom att sättas in i skarpt läge.

Orsaken till att jag fick hoppa in var ju tragisk mannen som skulle köra hade en tonårsdotter med cancer och hon dog :eek: Så jag fick hoppa in, var som om man fått lära sig simma uppe på land av en simlärare och sedan kastad i djupt vatten 50 meter från land :smile: Man visste ju hur man skulle göra men utan att provat är det lätt att få panik!

I mitt fall var det inte lätt, köra en extruder kunde jag ju men både uppströms och nedströms systemen var helt nya, jag lärde mig den hårda vägen att en del som jag lärt mig på teorin inte var bästa sättet att köra på. Jag hade ju tre reaktorer som låg på och lå länge allt flöt på gick det ju med en sommar praktikant till hjälp men om någon extruder stoppade var det kris, 10 minuter tills reaktorn måste stoppa om man inte var i gång med full kapacitet igen. Ett åskväder med blixtnedslag i en gasrenings kolonn som tände läck gas från en avluftnings skorsten på torntoppen hjälpte inte! En reaktor stoppade och startade igen efter att brandkåren varit dit och två man klättrat upp med en hand brandsläckare och blåst ut lågan. Det gav mig massor med extra jobb med att stoppa den reaktorns extruder och sedan starta upp, kinkigt jobb och tog mig flera timmar att justera in drift och få rätt ventstack nivå igen. Svettigt men jag grejade det till slut, men det tog all min skicklighet! Tuffa två veckor men lärorikt.

Nästa gång var när halvledar linjerna som var en egen fabriksdel saknade en man på några nattskift, jag skickades dit för att fylla ut platsen. Helt nya maskiner, normalt använda inom gummi industrin så helt nytt för mig men jag samlade ju kunskap så perfekt. Här fans ju en kille som kunde köra linjerna så jag var ju inte ansvarig vilket var tur då allt var nytt för mig, vågsystem, styrsystem och nedströms systemen, allt nytt även om jag kunde principerna, som att varit mek på en Skoda verkstad och så gå rakt in i en BMW verkstad, kan ju reparera men i detalj är allt nytt.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1039 » 16:39:05, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Vad är nu det här för hus? Minns ni hur jag och Kenny fick hoppa ut genom ett fönster på övervåningen för 59 år sedan, när föräldrarna till babyn som min flickvän Anita passade kom, för att kolla så hon inte tagit hem pojkar? Det var just genom det fönstret vi smet när de kom in i nedre våningen :grin:

Bak grunden var ju att en kille på ABC fabriken där jag jobbade då hade en ursnygg flickvän men det tog slut. "Ta över henne du" sade han, "hon är bra i sängen". Så jag gjorde ett försök men hon var alldeles för galen för mig så jag drog mig snabbt tillbaka. Men min ett år yngre kompis Kennet tog över istället. Men hon hade ju en kompis, Anita, och efter som Kennet inte hade körkort än så blev det så att jag var ihop med Anita ett tag. Men en kväll gjorde hon slut, hon gick tillbaka till sin fd kille. Jag var närmast lättad, det kändes inte rätt redan innan.

Så Kennet hängde med väninnorna i Anitas nygamla killes bil i fortsättningen, han skvallrade om att Anita sagt att jag bara varit ute efter sex, vad kan man vänta sig av en 18 åring :smile:

Det roliga var ju att nära 30 år senare råkade jag ju nämna anita till en kille i flygklubben. "så du har varit ihop med min barnflicka Anita" sade han, värden är liten. Det var han som låg i barnsängen när vi flydde genom fönstret :???: Kom mig inte för att höra hur Anita hade det nu. Kennet och hennes väninna tog ju snart slut också, han sedermera avverkade två fruar innan han trillade av pinnen för några år sedan.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1040 » 09:33:16, 08-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berättade ju i militär fordon tråden att jag utbildades att köra buss i lumpen men sedan körde traktor och valp. Så lite mer om detta. Jag sökte till Trängen när jag mönstrade för att få köra fordon, var ju galen i alla slags maskiner. Men första tiden på T2 var ju vanlig grundutbildning, inga fordon! Så när det söktes bussförare hoppade jag på chansen, jag tog ju alla chanser att lära mig något nytt. Ex på det är ju signalist utbildningen jag hoppade på och simskolan som jag också deltog i :smile:

Vi aspiranter testades genom att få parkera en buss utanför garaget :???: Jag hörde till de 4 som antogs och så var det körskola under en överfurir för att få militärt förarbevis, inte riktigt busskort. Ju mindre som sägs om läraren , ju bättre...

Men det behövdes ju bara en bussförare samt en andreförare i reserv och jobbet gick till en kille som körde timmer bil i sin pappas åkeri vilket kändes helt ok. Köra bussen var inte heller vad jag ville göra, den transporterade ju bara oss till övnings områden och dylikt så det var rätt tråkiga transporter i sammanhanget. Andre förare var ännu värre, de fick ju bara hoppa in om förste föraren var sjuk eller hade andra förhinder så de fick inte mycket träning. Min andre förare körde bara min traktor två gånger, första gången körde han i diket så släp kärran välte och anda gången brakade han in i en personbil vid ett rödlyse :uupps: Jag skrattade då men inte rätt att andra förarna inte fick någon träning... Också på repmånaderna släppte jag inte ratten till min andre förare så jag skall kanske inte säga något men jag ville inte åka med någon annan jag inte litade på när vi for fram på grusvägarna med valpen, då hade jag ju många timmar bakom ratten på lastbilar och det var säkrast för alla att jag körde.

Så när fordonen slutligen skulle fördelas så var jag den ende som kört traktor innan :???: Lite förvånade i Skövde kanske. Men jag var ju självskriven och klagade inte, var ju så att säga på min mammas gata så bara att köra på, ingen utbildning. När traktorn byttes mot en valp blev det bara att putsa upp traktorn och kärran och lämna in och köra därifrån med en valp, ingen utbildning blev det på valpen! Vänta mig att få någon utbildning på terräng banan som fanns men nej, ingenting! Bara köra på :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1041 » 17:45:17, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer ni ihåg att jag berättade om när jag var nära att drunkna och räddades av min kompis Roger? Hittade en bild från det tillfället, tagen när han transporterade vår utrustning i land från ön när vi skulle åka hem.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

pillee

#1042 » 14:58:07, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,jag följer med intresse,, :grin:
Mvh Peter
pillee
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:45, 14-05-2020
Ort: Kalmar
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#1043 » 16:02:15, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

pillee skrev:Hej,jag följer med intresse,, :grin:
Mvh Peter

Tack, roligt att någon uppskattar mina öden och äventyr :grin: Otroligt nog är allt sant, bara censurerat/utlämnat lite för det handlar ju om riktiga människor även om många är borta nu...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#1044 » 16:36:15, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt minne du har. :buga:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

marve

#1045 » 20:07:29, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är fler som följer men förstår att om dina minnen är som mina. Då kommer dom inte i jämn ström. :grin: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Murre o2 (trådstartaren)

#1046 » 15:27:52, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju mycket att göra så här års och det tar lite tid att skriva ihop nått av intresse. Men jag hade en dröm i natt, lustigt hur hjärnan kan jobba när man sover :smile:

Jag drömde att jag gick ut i min vagnhall och hittade en eltruck som tillhörde mitt f.d. jobb :uupps: Stått där flera år sedan jag gått i pension, hur den hamnat där var lite olkart men tydligen hade jag lånat den utan några papper och glömt lämna tillbaka den!
Så vad göra nu, trucken var körbar trots flera år utan laddning så jag lastade den på en kärra och drog upp till Stenungsund. Där lastade jag av den men hur få in den innanför staketet utan att någon ser det... Ic har ju ingen grindvakt så knepet jag andvänt förr när jag glömt passerkortet jag inte lägre har var att vänta tills någon bil körde in eller ut och smita in innan grindarna går igen. Så jag gjorde det. Väl inne sprack det givetvis, någon kände igen mig och efter "hej Håkan" kom "men där är ju vår saknade truck, som vi letat efter den, var har du hittat den" Nu satt jag ju i klistret, kunde inte riktigt redogöra för hur jag hittat trucken och hamnade hos min gamla chef, hon sade att det här kan vi inte sopa under mattan, vi har letat i flera år efter den trucken och ingen visse vart den tagit vägen. Jag grubblade febrilt på en rimlig förklaring, jag hade ju rent samvete kände jag, hade inte tänkt stjäla den och lämnade ju tillbaka den så fort jag upptäckte den. Men hur den hamnade hos mig var ju dimmigt och en godtagbar förklaring måste ju fram :???:

Där vaknade jag! Kände lättnad över att inte behöva försöka trassla mig ur det brydsamma läget :grin: Kändes lite som en mardröm men ändå inte. Underligt som sagt hur hjärnan kan jobba när man sover, hur den kom upp med ämnet förstår jag inte. Drömmer ju ibland om att jag är tillbaka på jobbet men då brukar det handla mer om realistiska saker, inte helt overkligt. Som när jag drömde om att jag tog den franska sekreteraren på hennes skrivbord, det var orealistiskt men förståligt :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1047 » 16:33:42, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med drömmar, de känns ju väldigt verkliga för mig. Men jag är ändå glad att jag inte ärvt min mors sömngång! Hon gick nämligen ofta i sömnen, kunde flytta möbler och gömma saker :uupps: Oftast kom hon ihåg att hon drömt något och varit igång men inte alltid så det kunde bli besvärligt... Men hon gavs sig i alla fall inte på att köra bil i sömnen, det förekommer fast väldigt sällsynt när man läser om sömngångare!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1048 » 14:38:01, 26-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skrivit så många inlägg att jag inte längre kan hålla reda på allt jag berättat här :???: Men tror inte att jag berättat om när jag och fd grannen Ingmar tillbringade en kväll i min källare med en hembrännings apparat och en dunk mäsk.

Jag konsumerar ju i princip nästan ingen starksprit men av experiment lust så gav jag mig på det några gånger på 70 talet. Detta första försöket triggades av att det skulle bli förbjudet att tillverka, sälja och inneha hembrännings apparater, tidigare var det bara förbjudet att använda dem :smile:
Så ett tvilling par på mitt jobb skyndade sig att inhandla en avancerad apparat i rostfritt och erbjöd mig att låna den för att testa den. Så ihop med min fd granne I så satte vi en dunk mäsk. När den stora dagen kom för att testa apparaten kom han ned i sin bil på kvällen och vi kopplade upp allt och körde igång. Nu gällde det att hålla koll på temperaturer och kvalitet :grin: Det är ju så att det första som kommer ut är dåligt och svansen på slutet likaså. S jag höll koll på kvalitén genom att smaka på produkten d och då , I skulle ju köra hem så jag fick ta skitjobbet :smile:

Ljummen 90% sprit slår hårt även i små mängder och apparaten tog 10L per sats så det blev en del smakande och jag skulle jobba kl 6 på morgonen...

Allt klart till slut, tror vi fick två 75or 90% sprit var, måste ju spädas med minst lika mycket vatten sedan. Men Inåkte hem och jag kojade, glad i hågen.

Men när väckarklockan ringde och jag satte mig upp i sängen insåg jag att jag var fullare än när jag lade mig! Så bara att ringa och sjukanmäla mig, inte att tänka på att sätta sig i bilen :sad: Fantastiskt så små mängder som behövdes av de starka dropparna... I var nöjd med starkvaran, hans svärfar likaså, för han fick hälften men någon mer sådan insats blev det inte för oss, däremot byggde jag själv en apparat i rostfritt skrot material på jobbet under dödtid på nattskiften bara för att se om jag kunde och testade den en gång också, men den historien har jag berättat här tidigare. Inget slår lite hemarbete om man har skrotbingar fulla med rostfritt och TIG svetsar och övrig utrustning ledig på natten. Allt detta är preskriberat idag!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1049 » 16:38:41, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade besök av de yngsta svågrarna PG och B idag, kul att snacka lite, PG visade bild på sin Shelby, de kom i Bs Volvo V70. Men när de skulle åka backade B ned i diket utanför mitt garage :eek: Djupt dike, typiskt B :grin: Få upp den var inte det enklaste, jag fick starta upp traktorn. Han hade ju dragkrok så det var trångt men jag lyckades få skopan under draget och lyfta upp baken på bilen med frontlastaren. Med PG bakom ratten på bilen och jag knuffande med traktorn var bilen på vägen igen. Fast traktorns högra framhjul balanserade precis på dikeskanten under operationen så det fans inga marginaler, dra bilen framåt fanns inget utrymme för precis att jag klämde traktorn förbi så jag kom åt att knuffa/lyfta. Annars hade jag fått ta till vinschen men det hade blivit mer jobb med fixa ett mothåll som höll.

Men livade upp dagen lite :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1050 » 22:06:47, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att PG numera jobbar 3 dagar i veckan som konsult för Polestar, inget dumt upplägg :smile: På tal om mitt tidiga inlägg så som jobbat på ett labb så har jag givetvis en bättre kylare på lager. Synd att jag inte har någon användning för den, intressant annars att se hur ångorna kondenseras till vätska :grin:
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se