Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 71 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1051 » 09:50:33, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är jag ett år äldre igen :smile: Inte så kul i min ålder men alternativet är värre... Tänker ibland på min första arbetsdag som lastbils chaufför, Var nervöst, jag hade ju övnings kört buss några gånger i Skövde under den militära grundutbildningen men det var något helt annat en den gamla Volvo lastbilen med osynkad växellåda :???: Första jobbet blev till ett av trångaste ställena i Göteborg, Västra Nordstan. Det var innan hela rasket revs och dagens varuhus komplex byggdes.Då var det trånga gator med små butiker i husens botten våningar. Jag blev en gång erbjuden i en sådan butik att när jag tittat på ett luftgevär köpa en avsågad hagelbössa :uupps: Köpte ju inte den men den dök senare upp i händerna på min svåger P som då inte var mer än 15 år och redan vapen fixerad, det är han än... Jag provsköt bössan och rekylen när man håller en hagelbössa som pistol går inte av för hackor!

Men ett problem jag hade då var ju att jag var en bondpojke från landet och inte hittade till något i Göteborg. Så jag fick ju med mig A första dagarna, han visade sig ju vara av tveksamt värde som som lots men första dagen åkte han faktist med hela dagen, som framgått tidigare var det enda gången...

Men vi tog oss till Nordstan och trång var bara förnamnet, det stod bilar parkerade överallt på de smal gatorna och jag behövde verkligen A för att lotsa mig emellan hindren, området präglades verkligen av den väntande rivningen. Frånsett bilarna kunde det varit 1800 hundratalet kändes det. Jag minns inte vad jobbet bestod av men det hade något med Göteborgs Tidningen (nu GT) att göra, den låg då i Östra Nordstan och jag minns att A snodde åt sig en tidning, det var ju på morgonen och GT är ingen morgon tidning så den hade inte kommit ut till återförsäljarna än så vi skulle inte kunna få med oss någon tidning så dags.

Det där med att hitta i Göteborg tog ju sin tid, Åkaren brukade ta in mig på kontoret där han hade en stor väggkarta och peka ut vart jag skulle innan körningen och sedan hade jag ju Taxi boken, där stod alla gator i Göteborg med hänvisningar till anslutande gator så jag kunde utgå från en gata jag kände till och sedan läsa vilka gator som skulle ta mig till målet, det fungerade :grin: Ingen GPS i sikte då! Staden växte ju snabbt då, ytterområden bredde ut sig Västra Frölunda Mölndals industriområde, senare Bergsjön mm men det hörde ju till charmen med yrket att hela tiden lära sig nytt.

Om någon som läst mina första inlägg när jag startade tråden tycker att tidslinjen inte stämmer riktigt beror det på att i början var jag inte så noga med just tidslinjen utan ville plocka russinen ur kakan, hade ju ingen aning om det skulle finnas något intresse för mina upplevelser så jag blandade lite :smile:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Stridis2

#1052 » 15:12:47, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på födelsedagen!
Som du skriver, alternativet till att bli äldre är inget kul! :djaevul:
Måste bara lägga in en protest. Du är inte ett år äldre, du är bara en dag äldre. Och det är bra att fylla år. Vetenskapliga studier visar att de som fyller år mycket blir gamla! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

esund

#1053 » 18:58:45, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis :bira:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Murre o2 (trådstartaren)

#1054 » 19:12:23, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jo jag blir bara en dag äldre numera, när man skulle fylla 15 och 18 var det skillnad, då blev man plötsligt ett år äldre och fick köra moped respektive bil :grin: Minns ännu första körlektionen i en Volvo amazon, körläraren frågade om jag kört bil något innan, jag hade ju kört traktor många timmar men det skämdes jag för att säga :???: Så jag sade nej men körläraren insåg snabbt att det var något lurt, koppling och växling och styrning inne i stan var ju precis som med traktorn, Vissa kallade ju Volvo bilarna på den tiden för traktorer :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterR

#1055 » 21:48:51, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

rospigg

#1056 » 21:54:44, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på födelsedagen, Murre! :bira:
Och, som vanligt är det ett rent nöje att läsa dina berättelser från levande livet! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

marve

#1057 » 15:08:15, 16-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis i efterskott! :bira:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

texas5020

#1058 » 07:19:37, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Grattis i efterskott Murre !!! :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Murre o2 (trådstartaren)

#1059 » 10:04:08, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till alla som grattat. När jag tänker tillbaka på första lastbilstiden så känner jag beundran för Chaufförerna i lastbilarnas första tid upp till ungefär när jag började köra. Dåtidens lastbilar sågs som arbetsredskap i första hand och förarens komfort kom långt ned på listan. Jag såg det tydligt på första lastbilen jag fick köra ett halvår, tungstyrd, osynkad växellåda så jag måste trampa ned kopplingen två gånger för varje växling, skakig, fjädringen var stenhård o lastad och ingen fjädring i förarsätet. Små backspeglar och dålig värme. Svaga bromsar och klen men törstig bensinmotor. Sedan tillkom själva jobbet, truckar var sällsynta så hand lastning och lossning var vanligt, till och med lasta grus och jord med skyfflar var vanligt.

Här kan man läsa mer om Volvos gamla lastbilar. https://www.volvotrucks.se/sv-se/about- ... 1950s.html.

Jag började ju köra lastbil för att jag ville köra, upptäckte snabbt att det var mest lasta och lossa och korta körsträckor när man var åkardräng :smile: Värst jobbet tyckte jag var när båtar med Islands sill i trätunnor kom till kajen i ringön. Lastades med truck men liggande så varje tunna skulle resas upp och stuvas på flaket. Jag var ju spensligt byggd men seg och kunde inte undvika att de stinkande tunnorna strök mot mina kläder när jag hanterade dem. Så för varje tunna blev jag skitigare och stank mer och mer sill :smile:

Sedan körde jag några hundra meter till sill firman fortfarande på ringön där lossningen tillgick på motsvarande sätt, jag avskydde det hela! Näst värst var skotta snö på vintern för hand, kallt om fötterna att traska runt i snön och tungt att slänga upp snön på flaket, värst om det var tö med tung blötsnö. Också ett jobb jag avskydde.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1060 » 10:13:52, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbade ju en tid som springpojke på ABC fabriken, den var på sin tid Kungälvs största arbetsgivare. Här är en katalog vi har liggande därifrån.
Bild
Och vem hittar vi här om inte min fru :grin:
Bild
Bild

Körde förbi M lastbilar i Lördags och såg att de numera har nya Scania lastbilar , annat var det på min tid där, en orsak till att jag slutade där var ju deras gamla Volvo lastbilar, de hade ju ett antal nya också men det var ju Volvo Trygge med kran. Tröttaste lastbil ma n kan tänka sig med Fords traktor motor :uupps: Minns när jag körde ihop med en Bedford nos bil och jag inte kunde hänga med honom med lass på. Så jag ville köra nya moderna lastbilar med servostyrning, trycklufts bromsar och turbo motorer...

Kom ju dit så småningom. Men jag trivdes annars väldigt bra på M lastbilar och min kompis Lasse var ju också där. Men jag ville ju utvecklas och också slippa var fattig hela tiden, lönen som lastbils chaufför var inte hög så jag lämnade ju till slut yrket... Ångrar inte det idag, fast lönen som pensionär är ju inte hög, känns lite som jag är tillbaka till ruta ett där :???: Ändå är min pension dubbelt så hög som frugans så det måste finnas många fattiga pensionärer där ute, har sagt till frugan att hon får se till att hålla liv i mig så länge som möjligt. Fast i dagens läge är det ju hon som har krämpor, inte jag fast hon är yngre...

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1061 » 17:49:18, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stötte på en gammal vän från moped tiden i dag, B var ju några år äldre men vårt motorintresse gjorde att vi möttes. Han hade senare en däckverkstad ihop med sin bror innan han skolade om sig till naprapat. Hade inte träffat honom på 7 år, då hade han haft en tia och fått gå på blodförtunnande så jag har undrat hur det gått för honom. Han hade ju skött om ett Polskt speedway lag innan och provat en cykel på banan, jag är för gammal för det nu sade han :grin:

Men när jag frågade hur det nu och visade sig inte så bra, han hade drabbats av Covid när den slog till och hamnat på Sahlgrenska nedsövd en månad :uupps: Hjärtat hade stannat en gång så han hade tur som stod här nu...Men han han hade fått lära sig att gå igen efter att blivit väckt ur dvalan och han hade minnes problem fortfarande. Tufft men det hade lärt honom att uppskatta livet.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1062 » 15:29:04, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tänker tillbaka på Boris så minns jag när vi satt i deras lilla uthus med några sommargäst tjejer och spisade skivor, var jag och Göte och Kurt och Harald, vi hade trevligt. Som väl är lever nog alla än, bara H jag inte vet något om de familjen flyttade tidigt och långt bort.

femti och sextiotalet var ju en tid med framtids tro och det stämmer nog om man ser på hur det gick för oss tre bondpojkar utan välbeställda föräldrar. Harald räknar jag inte då hans föräldrar inte var bönder och jag inte vet vad som hände honom.

Göte blev egen företagare med en framgångsrik mekanisk verkstad, Kurt ingenjör på Erickson efter att studerat samtidigt som han körde taxi och lastbil för att försörja sig, min resa har ni ju följt här tidigare. Så göra klassresa då var var nog lättare än idag.

Men känns ändå som om ungdomarna i de utsatta områden skulle kunna göra mer för att inte hamna i utanförskap och inte välja den kriminella banan.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1063 » 15:22:31, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om Kurt hälsade han på häromdagen, han jobbade med att försöka få fram mer information om ett postrån från 1800 hundra talet i närheten av ett par torp nära där jag växte upp för hembygd föreningen så han undrade vad jag kunde bidra med. Inte så mycket, att det varit ett postrån hade jag en svag aning om. Torpen visste jag ju mer om då det ena, Amerika, var bebott när jag var grabb, ett gammalt par hankade sig fram med ett par kor där. Det blev rubriker i lokaltidningen om vanvård av korna då de vid inspektion inte hade hö kvar till dem... Vi fick köra upp ett lass hö från vår lada så djuren inte togs från dem. När hon dog och han hamnade på hemmet vandaliserades byggnaderna och förfall snabbt.

Idag återstår bara sten grunderna av byggnaderna både på det stället och granntorpet, det tredje torpet har slukats av sten brottet bredvid som föder krossen där.

Hur det gick för rånarna? De åkte som nästan alltid då fast, straffet för postrån var ju då halshuggning men en del slapp ju det. Jag vet faktist inte hur det slutade för dessa två rånare, misstänker att åtminstone den som ansågs drivande miste huvudet :uupps: Det var hårda tider då!

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1064 » 18:59:06, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drack en flaska Oktoberfestival öl häromdagen, det fick mig att minnas när jag drack öl i den där ölkällaren där Hittler och hans kompisar satt och planerade statskuppen som kom att kallas öl källarkuppen. https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... uppen-1923. En riktig turist fälla det där med bompa stompa orkestrar och kortbyxor och hattar med fjädrar i. Men jag kunde ändå föreställa mig hur gänget med missnöjda satt och drack öl och gjorde upp vilda planer då. Byggnaden skadades ju av bomber under kriget men byggdes upp igen efteråt.


Värden kunde sett helt annorlunda ut idag om en viss herre inte sluppit så lindrit undan den gången.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#1065 » 19:57:19, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland undrar jag om inte skeenden/influenser samt tidens anda skapar frontfigurer, rätt tid - rätt plats så att säga.

Att det är omgivningen som manar fram dessa, alldeles säker finns figurerna ändå, hjälps dessa inte till position, så går det inte riktigt vägen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se