Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1146 inlägg • Sida 77 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

gute84

#1141 » 16:58:38, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Då frugan är dålig måste jag ju skjutsa henne till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg fler gånger i veckan och har nu upptäckt hur bedrövlig framkomligheten i Göteborg blivit. Körde strax före 7 en morgon och kö redan för att komma på motorvägen i Kungälv :uupps: . Kört många gånger i rusningstid i Paris men Göteborg är i nuläget värre! Västlänken, diverse andra byggen,Tingstadstunneln är ena röret avstängt för rep så istället för 3 filer åt varje håll där är det nu en åt varje håll! Och läste idag att den skall stängas helt ett tag i höst... Och så får man betala trängsel avgift för att man måste stå i köerna :sad: Jag förstår inte hur Göteborgarna står ut, köerna lamslår ju trafiken totalt i rusningstiderna. Köra lastbil då måste ju vara ett synda straff.

Jag tyckte ju att det var illa nog på sextiotalet när bara gamla och nya Göta älvbron fanns, kunde köa till sig då om man måste korsa älven med lastbilen. Båda broarna låg ju bara ett par hundra meter från varandra all trafik måste genom centrum då. Sedan kom både Älvsborgs bron och Tingstadstunneln och i ett slag var köerna borta och man kunde sköta sitt jobb med lastbilen utan att sitta fast i köer, att gamla Göta älv bron revs spelade ju ingen roll, den hade låg kapacitet innan.

Men nu är läget värre än någonsin trots en ny förbindelse över älven. Men politikerna tycks satsa på ett billöst samhälle, varför annars bygga en egen fil för bussar och Taxi bilar som står tom när de andra filerna är fyllda med köande bilar... Det var inget som fanns i Paris!

körde paris den 1 augusti 7 timmar tog det nyt rekord för mig :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg

International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Murre o2 (trådstartaren)

#1142 » 09:34:58, 24-12-2023

God Jul önskar jag er alla, särskilt dem som måste jobba på julaftonen. Jag jobbade ju många jul och nyårs aftnar, Skiftlaget var ju en andra familj för oss så vi hade det ganska fint i alla fall men när barnen var små så var det ändå tomt att missa den den stunden med dem.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1143 » 16:27:05, 12-02-2024

Pratade med min gamle kompis Lasse härom dagen. Hans fru är ju skruttig så de hade testat att hon skulle vara på ett hem halva tiden för att lasta av honom men det där vårdhemmet visade sig inte vara så mysigt så jag vet inte hur det gör framåt. Ett elände att bli gammal och krasslig, min fru är ju också drabbad hårt :sad:

Men jag pratade med Lasse om gamla tider, men fick inte ut något nytt, han kom mest ihåg grejer som jag också var inblandad i, vad det nu tyder på :smile: Men det tar ju på de som var med och körde lastbil när lastbilarna var enkla arbetes fordon utan hänsyn till förarens bekvämlighet. Och jobbet var tungt och dåligt betalt. Trafiken var i alla fall mindre, fast innan ny bron och tunneln byggdes i Göteborg så köade det på ordentligt framåt 4 på em om man skulle korsa älven. Men mycket värre idag!

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1144 » 18:25:34, 28-02-2024

Kört förbi des sorgliga resterna av Lisebergs vatten land ett antal gånger nu, var ett sällsynt fult inslag redan innan men nu...Sorgligt att en kille fick sätta livet till :sad: Het arbete sägs vara orsaken, det tror jag på, alltid riskabelt!

Jag har ju utfärdat otalig tillstånd för heta arbeten i mina dagar och två gick fel, Det första var inte så allvarligt i konsekvenserna, skulle svetsas och jag inspekterade och allt såg bra ut, städat och fint, brandvakt utsågs och jag skrev under. Men det fanns mikroskopiska rester av peroxid som inte är vattenlösligt i springorna mellan plåtarna i durken så när det föll gnistor på golvet brann det som tomte bloss, små mängder så brandvakten släkte direkt och inget mer hände förutom utredningen efteråt...

Andra gången var värre, en rostig desimeter tjock kylvatten ledning skulle bytas på en sektion 10 meter långt. Jag inspekterade, gubbarna som skulle göra jobbet gick och vadade i vatten med stövlar och hade regn rockar på sig då röret läkte så att det var som att stå under en dusch. Här kan inget ta eld av gnistorna tänkte jag och gjorde en snabb kontroll innan jag skrev under och sedan gick till drift kontoret där chefen för fabriksenheten som reglerna var också skulle skriva under vilket han gjorde. Gubbarna körde igång med jobbet under brandvaktens uppsikt , jag hade hoppat in som ersättare för förmannen på ett annat skift så brandvakten kände jag inte. Men mitt i arbetsområdet gick det några 5 t ill 10 cm tjocka elkablar och där det passerade golv durken skyddades de att en nära meter bred och ca 120 hög plåt som omslöt dem. Dt hade det tydligen stoppats papper och annat skräp som var dolt från både vatten och synen jag gjorde där. Så när gnistorna började fara runt så började det brinna där. Elkablarna skadades innan det blev släckt, svårt att komma åt att släcka i det trånga utrymmet så inte mycket till brasa men stillestånd på flera maskiner tills kablarna blivit inspekterade och reparerade! Och någon skulle ju få bära hundhuvudet för detta! Strax före semestrarna också så det blev liter rörligt. Men fabriks enhetens chef som var högsta hönset som skrivit på ville ju inte ta något ansvar utan nästa man på listan var ju jag som kallades till förhör, jag sade som det var, min kontroll hade kanske varit snabbare än vanlig då allt badade i vatten när jag inspekterade men personen på plats när jobbet gick igång var brandvakten så i sista hand hade han kontrollerat och skrivit på... Hörde inte mer sedan då jag gick på semestern och brandvakten var ju inte från mitt skift så jag fick aldrig frågat honom om hur utfallet blev för hans bit. Min känsla var nog att killen längst ned i närings kedjan som vanlig blev syndabock.

Men exemplen visar att trots alla regler och noggrannhet så går det fel ibland för det kan finnas okända faktorer. Jag lärde mig som vanligt av mina misstag så det hände inte fler gånger, nackdelen var kanske att jag blev överdrivet försiktig efteråt, men det vet ju inte fören efteråt, som den gången jag tog ut brandkåren mitt i natten när vi fick brand i en mixer, visade sig onödigt men det kunde lika gärna gått fel så ingen klagade på det beslutet. Som vanligt var jag som bäst p mitt jobb när jag slutade det men man slutar ju aldrig lära sig nya saker och bli bättre på vad man gör :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

gute84

#1145 » 20:20:56, 28-02-2024

heta arbeten kursen jag gick var helt värdelös vi skulle ha praktiskt prov men det blåste för mycket så den fick vi inte ha men alla klara en då kursledaren orka inte ta det dagen efter
gute84
Fler än 500 inlägg

International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Murre o2 (trådstartaren)

#1146 » 14:36:41, 29-02-2024

Som gammal lastbils chaffis hjälpte jag en annan lastbils chaffis för ett tag sedan. Kom körande på 30 vägen vid Kungälvs fästning när en lastbil med släp backade ut från infarten till fästningen. Jag stoppade för att ge honom gott om utrymme att backa ut men såg hur trångt det var så jag klev ur för att se om jag kunde hjälpa till, har ju själv varit i det läget...Trångt var det även om han var bra, så till slut fick jag bända en trafik skylt åt sidan, 5 cm räckte för att slippa repa sidan på släpet. Så till slut kom han iväg och trafiken kunde rulla igen :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Återgå till Allmänt om lastbilar