Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1161 inlägg • Sida 77 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

gute84

#1141 » 16:58:38, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Då frugan är dålig måste jag ju skjutsa henne till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg fler gånger i veckan och har nu upptäckt hur bedrövlig framkomligheten i Göteborg blivit. Körde strax före 7 en morgon och kö redan för att komma på motorvägen i Kungälv :uupps: . Kört många gånger i rusningstid i Paris men Göteborg är i nuläget värre! Västlänken, diverse andra byggen,Tingstadstunneln är ena röret avstängt för rep så istället för 3 filer åt varje håll där är det nu en åt varje håll! Och läste idag att den skall stängas helt ett tag i höst... Och så får man betala trängsel avgift för att man måste stå i köerna :sad: Jag förstår inte hur Göteborgarna står ut, köerna lamslår ju trafiken totalt i rusningstiderna. Köra lastbil då måste ju vara ett synda straff.

Jag tyckte ju att det var illa nog på sextiotalet när bara gamla och nya Göta älvbron fanns, kunde köa till sig då om man måste korsa älven med lastbilen. Båda broarna låg ju bara ett par hundra meter från varandra all trafik måste genom centrum då. Sedan kom både Älvsborgs bron och Tingstadstunneln och i ett slag var köerna borta och man kunde sköta sitt jobb med lastbilen utan att sitta fast i köer, att gamla Göta älv bron revs spelade ju ingen roll, den hade låg kapacitet innan.

Men nu är läget värre än någonsin trots en ny förbindelse över älven. Men politikerna tycks satsa på ett billöst samhälle, varför annars bygga en egen fil för bussar och Taxi bilar som står tom när de andra filerna är fyllda med köande bilar... Det var inget som fanns i Paris!


körde paris den 1 augusti 7 timmar tog det nyt rekord för mig :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



Murre o2 (trådstartaren)

#1142 » 09:34:58, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

God Jul önskar jag er alla, särskilt dem som måste jobba på julaftonen. Jag jobbade ju många jul och nyårs aftnar, Skiftlaget var ju en andra familj för oss så vi hade det ganska fint i alla fall men när barnen var små så var det ändå tomt att missa den den stunden med dem.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1143 » 16:27:05, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med min gamle kompis Lasse härom dagen. Hans fru är ju skruttig så de hade testat att hon skulle vara på ett hem halva tiden för att lasta av honom men det där vårdhemmet visade sig inte vara så mysigt så jag vet inte hur det gör framåt. Ett elände att bli gammal och krasslig, min fru är ju också drabbad hårt :sad:

Men jag pratade med Lasse om gamla tider, men fick inte ut något nytt, han kom mest ihåg grejer som jag också var inblandad i, vad det nu tyder på :smile: Men det tar ju på de som var med och körde lastbil när lastbilarna var enkla arbetes fordon utan hänsyn till förarens bekvämlighet. Och jobbet var tungt och dåligt betalt. Trafiken var i alla fall mindre, fast innan ny bron och tunneln byggdes i Göteborg så köade det på ordentligt framåt 4 på em om man skulle korsa älven. Men mycket värre idag!

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1144 » 18:25:34, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört förbi des sorgliga resterna av Lisebergs vatten land ett antal gånger nu, var ett sällsynt fult inslag redan innan men nu...Sorgligt att en kille fick sätta livet till :sad: Het arbete sägs vara orsaken, det tror jag på, alltid riskabelt!

Jag har ju utfärdat otalig tillstånd för heta arbeten i mina dagar och två gick fel, Det första var inte så allvarligt i konsekvenserna, skulle svetsas och jag inspekterade och allt såg bra ut, städat och fint, brandvakt utsågs och jag skrev under. Men det fanns mikroskopiska rester av peroxid som inte är vattenlösligt i springorna mellan plåtarna i durken så när det föll gnistor på golvet brann det som tomte bloss, små mängder så brandvakten släkte direkt och inget mer hände förutom utredningen efteråt...

Andra gången var värre, en rostig desimeter tjock kylvatten ledning skulle bytas på en sektion 10 meter långt. Jag inspekterade, gubbarna som skulle göra jobbet gick och vadade i vatten med stövlar och hade regn rockar på sig då röret läkte så att det var som att stå under en dusch. Här kan inget ta eld av gnistorna tänkte jag och gjorde en snabb kontroll innan jag skrev under och sedan gick till drift kontoret där chefen för fabriksenheten som reglerna var också skulle skriva under vilket han gjorde. Gubbarna körde igång med jobbet under brandvaktens uppsikt , jag hade hoppat in som ersättare för förmannen på ett annat skift så brandvakten kände jag inte. Men mitt i arbetsområdet gick det några 5 t ill 10 cm tjocka elkablar och där det passerade golv durken skyddades de att en nära meter bred och ca 120 hög plåt som omslöt dem. Dt hade det tydligen stoppats papper och annat skräp som var dolt från både vatten och synen jag gjorde där. Så när gnistorna började fara runt så började det brinna där. Elkablarna skadades innan det blev släckt, svårt att komma åt att släcka i det trånga utrymmet så inte mycket till brasa men stillestånd på flera maskiner tills kablarna blivit inspekterade och reparerade! Och någon skulle ju få bära hundhuvudet för detta! Strax före semestrarna också så det blev liter rörligt. Men fabriks enhetens chef som var högsta hönset som skrivit på ville ju inte ta något ansvar utan nästa man på listan var ju jag som kallades till förhör, jag sade som det var, min kontroll hade kanske varit snabbare än vanlig då allt badade i vatten när jag inspekterade men personen på plats när jobbet gick igång var brandvakten så i sista hand hade han kontrollerat och skrivit på... Hörde inte mer sedan då jag gick på semestern och brandvakten var ju inte från mitt skift så jag fick aldrig frågat honom om hur utfallet blev för hans bit. Min känsla var nog att killen längst ned i närings kedjan som vanlig blev syndabock.

Men exemplen visar att trots alla regler och noggrannhet så går det fel ibland för det kan finnas okända faktorer. Jag lärde mig som vanligt av mina misstag så det hände inte fler gånger, nackdelen var kanske att jag blev överdrivet försiktig efteråt, men det vet ju inte fören efteråt, som den gången jag tog ut brandkåren mitt i natten när vi fick brand i en mixer, visade sig onödigt men det kunde lika gärna gått fel så ingen klagade på det beslutet. Som vanligt var jag som bäst p mitt jobb när jag slutade det men man slutar ju aldrig lära sig nya saker och bli bättre på vad man gör :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

gute84

#1145 » 20:20:56, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

heta arbeten kursen jag gick var helt värdelös vi skulle ha praktiskt prov men det blåste för mycket så den fick vi inte ha men alla klara en då kursledaren orka inte ta det dagen efter
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Murre o2 (trådstartaren)

#1146 » 14:36:41, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som gammal lastbils chaffis hjälpte jag en annan lastbils chaffis för ett tag sedan. Kom körande på 30 vägen vid Kungälvs fästning när en lastbil med släp backade ut från infarten till fästningen. Jag stoppade för att ge honom gott om utrymme att backa ut men såg hur trångt det var så jag klev ur för att se om jag kunde hjälpa till, har ju själv varit i det läget...Trångt var det även om han var bra, så till slut fick jag bända en trafik skylt åt sidan, 5 cm räckte för att slippa repa sidan på släpet. Så till slut kom han iväg och trafiken kunde rulla igen :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1147 » 16:15:55, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju lite av en hypokondriker så de återkommande turerna till Sahlgrenska sjukhuset för frugans behandlingar ger många möjligheter för den att blomma ut. Senast jag väntade på frugan kom jag i samspråk med en äldre herre som hade son fru och dotter med som stöd. Han var lika gammal som kungen sade han, då är du ett år yngre än mig sade jag. Han frågade om jag åkt Vasaloppet, han hade åkt det 9 gånger, jag fick nog av skidåkning i lumpen sade jag. Vi pratade lite till, jag hade en känsla av att något var. lite fel och gissade att han haft en mindre stroke. Men när han gått för sin cancer behandling så sade hans fru att han hade Alzheimers men inte insåg det själv, både det och tumör på levern. Jag känner faktist en viss oro för att drabbas av Alzheimers, en mardröm att ha en frisk kropp i övrigt men huvudet hänger inte med. Sett några exempel på det i bekantskaps kretsen. Min enda tröst är att min mor fortfarande var skarp som en rakkniv i sinnet när hon var 92, hjärtat gav upp där. Men det är ju ingen garanti för mig...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Robert T

#1148 » 20:35:49, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min mormor hade alzheimers i flera år innan vi förstod det, morfar råkade ut för flera strokes så han såg det inte heller. Det var ganska läskigt hur klar hon var men helt plötsligt var det som något annat
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#1149 » 10:34:44, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drömde att jag var tillbaka och sökte jobb igen på fabriken, samma chef för högtrycks fabriken som då fast han gick i pension för länge sedan och den gamla fabriken står öde i dag men drömmar är sällan logiska... Jag sökte ju jobb och tyckte att som ex skiftförman och ex drift ingenjör måste det finnas något jobb åt mig. sedan blev drömmen lite rörig, fick väl något uppdrag.

Men drömmen visar nog att jag saknar jobbet och maskinerna, hade många fina år där. När jag tänker tillbaka så trivdes jag bra med de flesta jobb jag hade, lyckligt att mitt intresse för maskiner kunde ge bra försörjning. Visste ju inte riktigt vad jag ville bli som liten, när jag var 8 skulle vi skriva en uppsats om vad vi skulle bli när vi blev stora :smile: Jag skrev att jag ville bli polis, läraren gillade min uppsats och jag minns att min mor blev glad när läraren berömde den... Men sedan var det ju bilmek jag ville bli, men det var ju inte så jätte kul upptäckte jag ganska snart, jag blir ju rätt snart uttråkad av rutin jobb och vill ha omväxling och lära mig nya saker hela tiden.

Så köra lastbil var omväxlande och roligt men för dåligt betalt, och köra styckegods för ASG blev snabbt rutin, jag tog ju det jobbet för att få köra 24 meters ekipage men efter ett år var jag klar med det och klar med lastbils körningen för gott. Inget kvar att lära mig där tyckte jag. Gjort allt , kört fylle, rivnings material, asfalt, sprängsten, plogbil, styckegods mm.

Provköra fabriksnya bilar såg jag fram emot, men efter ett år var det rutin det också så då sökte jag till petrokemiska fabriken, där fanns tillräckligt att lära sig för tre år, Med alla befattningar godkända så blev jag ju förmans ersättare och skiftförman och vikarierade som drift ingenjör på två olika befattningar så det tog 16 år innan jag lärt mig allt jag kunde och blev uttråkad igen. Men hade ju ett bra välbetalt jobb så jag hängde kvar ändå två år till. Men drivkraften var borta och jag var tillbaka på tre skift efter tre år på dagtid som drift ingenjör och droppen blev den nya chefen för fabriks enheten som jag tyckte var en skitstövel, eftersom jag har svårt att fjäska för sådana personer så sade jag min mening om hans förslag på ett möte med alla skiftförmän och vad han tyckte om att få kritok visade sig efter mötet, jag var ute i kylan :sad: Så efter arton år sökte jag och fick jobb på utvecklings centrat istället, skitstöveln var ju glad över att bli av med mig så efter en vecka var jag ute ur fabriken :uupps:

Men en vinst för mig även om lönen minskade med ett par tusen i månaden efter övergången då skift tilläget ju försvann och nya avtalet inte kompenserade fullt ut för det. Men det tog jag igen längre fram och nu hade jag ett omväxlade jobb där det alltid fanns nytt att lära sig :grin: Så tråkigt att lämna det och gå i pension när man står på topp men man skall ju lämna medan man ju just står på topp. Tråkigt ändå att konsult jobbet som var uppe för diskussion torkade inne när pandemin kom och efter blev ju frugans hälsa ett hinder för att jag skulle kunna ta några uppdrag.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#1150 » 10:51:08, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se nu bara vill att du inte blir uttråkad av att vara pensionär för den vidare karriären är rätt trist.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#1151 » 18:07:39, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo möjligheterna att avancera är små för en pensionär, karriären lär gå nedåt i stället... Men än så länge hänger både huvud och kropp med. Saknade föresten det årliga jul bordet i år, blev inget av med det av någon orsak. Väldigt tråkigt, jag hade gärna skallrat lite med folket på Innovation Center. Fast många nya ansikten där nu, och krångligt att ta sig in numera som gäst, så jag drar mig för att åka dit om jag inte har något ärende åt det hållet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Scania bonden

#1152 » 21:23:42, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kört åt Eliassons Åkeri i Mölndal? Ronny och Ronald?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Murre o2 (trådstartaren)

#1153 » 23:15:05, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, närmaste det var Kronbegs åkeri i Gamlestadens LBC. Efter det var det ju Kungälvs LBC.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1154 » 20:41:33, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Salla gör jag ju mina misstag men så länge man lär av dem och inte gör om dem så är det ok brukade jag säga till mina underlydande när de gjort en tabbe. Men en gång lärde jag mig inte av mitt misstag. Det handlade om den gången peroxid kristaller i springorna på golv plåtarna tog eld vid svetsning. Detta med små peroxid reser skulle ställa till det för mig igen...

Det handlade om när jag vikarierade som dagtids förman vilket innebar att jag förutom dagtids personalen ansvarade för alla byggnader och maskiner på vår fabriksdel.Där ingick peroxid lagret som var en separat betong byggnad då det ju är reaktiv brandfarlig produkt. Så när det bestämdes att en lager post med peroxid avfall skulle bort hamnade det på mitt bord. Jag tog kontakt med firman som kunde hämta och ta hand om detta farliga gods och deras krav på märkning och förpackning var hårda, vill minns att det var max 10 kg i varje förpackning. Vi fick ju produkterna i 25 kg dunkar eller pappfat beroende på om det var fast eller flytande produkt så det måste packas om men det var inte förhandlings bart.

Så när jag skaffat allt som behövdes så tog jag en morgon en underlydande från min grupp, alla dokument och klisterlappar och övrigt och vi satte igång med ompackningen vilket tog hela dagen eftersom diverse problem kom till dags ljuset när vi började gräva i pallarna med avfallet. Men till slut var allt klart och jag hade ett antal tomma pappfat som vi tömt när vi packat om innehållet till 10 kg emballage. Så jag tog trucken och körde bort tomfaten och dumpade dem i en skräp binge.

Nästa morgonen när jag kom till mitt kontor var det första jag fick ögonen på en tillbuds rapport om brand i en skräp container på fabriksområdet :uupps: Med sjunkande känsla i maggropen läste jag om hur nattskiftet dumpar en het uppstarts sats i containern varefter några timmar senare se hur den stod i full brand som brandkåren fått komma och släcka. Jag insåg direkt att det måste funnits lite peroxid kristaller kvar i pappen på de tömda faten och när det dumpades 50 till 100 kg 200 grader varm plast på dem startade en reaktion som satt igång en brand. Jag hade inte tänkt på möjligheten att det skulle dumpas varm plast i den containern! Så jag knallade in till min chef några dörrar bort och sade att den där branden var mitt fel :sad: Och förklarade om pappfaten. Han tittade på mig och sade " det vet vi redan, vi hittade resterna av pappfaten efter släckningen och räknade ut vad som hänt" Med saken klarlagd blev det inte mer sagt. Men jag tror att det alltid lönar sig att bekänna om man gjort ett misstag även om man tror inget vet om det... Undantaget jag gjorde finns ju i den tidigare berättelsen om när jag sprängde en plastdunk :smile: Peroxider är en grupp kemiska ämnen som innehåller en peroxidgrupp, O22-. Gemensamt är att de är mycket reaktiva, starkt oxiderande och i synnerhet när det gäller organiska peroxider, i vissa fall explosionsbenägna.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1155 » 16:31:48, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där jobbet som ansvarig för byggnader och maskiner passade ju mig väldigt bra, det var före datorerna så mycket tid gick åt till att skriva ut och skicka arbetes ordrar, inte som på slutet när jag skrev dem i i datorn och tryckte på sänd. Var det akut jobb så ringde jag mek förmannen, Nisse, och så fick han arbets ordern efteråt... Men Nisse sade nästan alltid att "alla mina gubbar är upptagna så vi hinner inte göra det idag". Sedan kom det ändå alltid gubbar... Så gällde att ha arbetes ordrar, arbetstillstånd och avställningar för jobbet klart trots att det inte skulle komma några gubbar :smile: Första gången så missade jag det för de hade ju inte tid? Men så kom det ju ändå två gubbar och det blev bråttom att ställa allt i ordning, skriva tillstånd, ställa av och skylta utrustningen, låsa ut i ställverket om det behövdes och ansvarig operatör skulle skriva på, mesta av det jobbet låg ju på skiftförmannen så han uppskattade ju inte att få två mekar i knät utan förvarning. Men efter första gången så visste jag ju hur ladet låg och spelade med när Nisse sade att vi hat inte en chans att hinna det i dag, sedan gick han ju till sina gubbar och sade att nu måste vi hjälpa den på HT fabriken med ett akutjobb!

Att jag fick det där vikariatet hade föresten en egen historia, ordinarie dagtids förman blev nämligen sjukskriven och fick ett nytt hjärta! Inte så vanligt på den tiden och den siste jag trodde skulle drabbas av hjärt problem, han var smärt och vältränade, cyklade en 5 km till jobbet varje dag. Men nytt hjärta fick han och var tillbaka till sitt jobb efter ett år. Tyvärr blev han inte så gammal dog några år senare, medicinerna mot avstötning var väl inte så bra då som nu. Idag är läget:Långtidsöverlevnaden är vid 1, 5, 10, 15 och 20 år: 83 ± 2 procent, 73 ± 2 procent, 59 ± 3 procent, 44 ± 3 procent respektive 30 ± 4 procent i hela patientpopulationen

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se