Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1161 inlägg • Sida 78 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1156 » 16:40:04, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träffade min gamla kolega Snabba ville idag, första tanken var hur gammal han blivit på ett halvår... Han är ju flera år yngre än mig. Men vitt skägg är ju inget som får någon att se yngre ut. Men hade inte tid att prata så mycket annars skulle jag tagit upp en episod som jag är honom evigt tacksam för.

Det var på den tiden i fabriken när jag hade hand om de återkommande inplanerade rengöringarna av super clean PEX linjen. Stort jobb som jag inte direkt älskade, massor av tillstånd som skulle förberedas, linjen skulle stå en vecka, då den var utsåld så var pressen uppifrån hård att allt skulle klaffa enligt planen. Kran skulle på plats för att lyfta ned utrustning från taket (5 våningen) ställnings byggare skulle bygga ställningar inne i tankarna, efteråt skulle kranen dil för att lyfta upp den klara utrustningen igen och ställningarna skulle plockas bort igen när tankarna var klara. Personalen som skulle göra grovjobbet kom från de skift som skulle jobbat de dagarna, de fick gå dagtid med rengörningen. Måndag morgon var särskilt stressig för mig då alla inbladade skulle ha tillstånd, ex tillstånd att gå in i tankarna var ju komplicerade med syre mätningar mm.

Men den aktuella gången var det fredag em och när nattskiftet skulle ta över skulle allt vara klar för att köra igång med fullt intag av råvaror för att starta produktionen. Men när jag inspekterade en tank var den inte ren nog, jag fick underkänna den och skicka in gubbarna igen med hetvatten tvätten. Inte populärt! Det försenade ställnings byggarna som väntade på att riva sista ställningen i den tanken med slutligen kunde jag godkänna jobbet och ställningen började rivas. Nu var ju allt klart utom den tanken, den måste högtrycks spolas med hetvatten igen efter att ställningen och jobbarna var klara därinne, de smutsade ju oundvikligen ned en del därinne. Men klockan var 1600 och mina jobbare slutade ju för dagen :sad: Och ingen ville jobba över, min underkänning av jobbet första gången i tanken spelade nog roll... Jag hade ju inget emot att hugga in själv men för inträde i tanken måste man ha en vakt på utsidan så måste vara två. Från "mitt skift" hade jag ju Snabba Ville och han ställde upp på övertid så han och jag körde igång, spolade rent i tanken, skruvade dit manluckor och anslöt alla ledningar och rör att kunde slutligen signera alla tillstånd och listor klart :grin: Men nu var klockan 20 och vi var trötta och hungriga, då ringde fabriks dels chefen som var informerad om förseningen och undrade hur läget var. Han fick rapport och var väldigt glad över att det gått vägen. " Ni får åka ned på byn och äta vad ni vill på restaurangen NN på bolagets bekostnad som tack för bra jobb" sade han. Så snabba Ville och jag gjorde just det, hade jag haft tid i dag skulle jag tackat honom igen för att han ställde upp den gången, får väl ta upp det nästa gång vi ses :smile:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#1157 » 08:46:30, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att jag inte var helt förtjust i det där jobbet, väldigt stressigt med tajt tidsram så inget fick gå fel men det var ju ett som man inte tackade nej till om man ville hålla sig framme och göra intryck för nya bättre jobb. Jag var givetvis inte ensam om det jobbet, företaget hade en man till inarbetad på det så oftas tog vi varannan gång var. Minns inte längre vad han hetta, mins bara att han snarkade bedrövligt när vi delade rum en gång på en extern kurs :smile:

Nya linjen som byggdes för att den gamla inte kunde möta upp mot efterfrågan var förutom att den var större försedd med inbyggda tvätt munstycken och ledningar så de återkommande rengöringarna var enkla och sköttes av de löpande skiften, inga skruvande utan bara ansluta hetvatten aggregatet till rätt rör i taget och starta enligt listan så slut på de uppdragen men jag. fick ju som jag skrivit om tidigare en sista vända där med att ta hand om uppstart av den gamla avställda linjen när den nya efter ett tag gav ifrån sig föroreningar :uupps: Hela nya linjen fick ju plockas isär för att bygg gubbarna använt teflon tape för diverse rör tätningar och de släppte mikroskopiska teflon flagor i produkten. Teflon är döden för högspännings kablar så massor av redan tillverkade kablar fick skrotas och de kunderna stod utan material så jag blev den gången uppringd hemma med order om att börja på dagtid nästa morgon med ansvar för startupp av gamla linjen så fort som möjligt. Minst sagt spännande nyheter den gången, jag visste ju inte mer än vad som sades i telefon samtalet innan jag kom driftkontoret nästa morgon och även då visste ingen varifrån teflon föroreningarna kom.

Innan jag gick i pension byggdes ju en ny ( den fjärde) PEX linje då även den sist byggda blev för liten men då hade jag ju gått till IC så det enda jag vet om den linjen är att det användes en del nya tekniker till den, utvecklingen står ju inte still men met ton från samma antal jobbare är ju alltid målet när man bygger nya produktions linjer.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#1158 » 10:25:15, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att läsa om dina minnen från arbetslivet. Förstår bara inte hur du kan komma ihåg alla detaljer. :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Murre o2 (trådstartaren)

#1159 » 14:34:15, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt kommer jag ändå inte ihåg, och när jag blir senil så finns ju minnena kvar här ett tag :grin:

Angående teflon föroreningarna den gången så var det ju inte bara gäng tapen visade det sig, utan ett stort antal ventiler hade teflon i sina tätningar/lagringar. Så tog sin tid att hitta ventiler som inte släppte ifrån sig något, högspännings kablar tål inte ens mikroskopisk metall eller teflon partiklar i isoleringen. Med tiden när kabeln är under belastning så växer det ett "träd" från föroreningen tills det till slut blir överslag och kabeln havererar. Så hitta ventiler som klarade kraven, få dem leverade och slutligen installerade tog sin tid. Under den tiden trivdes jag som fisken i vattnet, ansvarig för driften av den gamla linjen och behjälplig med jobbet att få igång den nya. Men i slutänden var det nog det som gjorde att jag tappade sugen på skiftgången, för när jag gick tillbaka till tre skiftet efteråt tog det emot väldigt mycket. Och när det kom nya chefer som jag inte var inarbetade med och jag var less på skift gången så var det upplagt för gnissel och dags att byta arbetsplats när en tidigare mellanchef som nu var på IC försökte locka över mig, jag tackade nej först för att det skulle bli lönesänkning när skift tillägen försvann, men efter att offentligt kommit ihop mig med vår nya chef tänkte jag om :smile: Och löne sänkningen visade sig vara kortvarig, kom upp ganska snar igen. Och efter 18 år ( minus ca 3 år totalt på dagtid som drift ingenjör) var det dags att sluta med treskift! Det lustiga är att trots de senare 20 åren på IC är det fortfarande fabriken jag återkommande drömmer om att jag är igång i ibland på natten. Den gamla fabriken är ju stängd och tömd på maskiner idag men i mina drömmar är allt som det var då...Så det var något särskilt med den gamla fabriken :smile:

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1160 » 09:23:43, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kör vissa gator/vägbitar i Göteborg så är jag plötsligt tillbaka i min Starke 1967 :smile: Underlig känsla, beror på att jag körde den biten ibland då och just där är allt likadant som då och inga andra bilar just när jag kör där. Sällsynt med helt orörda gator med exakt samma orörda hus runt men det finns några kvar än. Men för en stund är jag 22 år igen :grin: Känner mig ju annars som 30 tills jag råkar passera en spegel och undrar för ett ögonblick vem gubben i spegeln är :smile: Antalet speglar överallt tycks ökat sista tiden :???:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1161 » 15:28:32, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talade med min gamla kompis Lasse, frågade honom hur det gått med synen på hans ena öga som han fått behandling för. Åter hämtat sig bra efter behandling sade han. Vilket fick mig att fråga hur det gått med lastbils behörigheten, hjärt problem och syn problem brukar inte TSV gilla hos lastbils chaufförer. Har inte kvar den, sade han, ville inte fråga varför. Men kändes lite sorgligt , inte så länge sedan han körde extra när Åkaren behövde hjälp...

Låg efter en GB glass lastbil i Kungälv i dag som bytte fil tvärt framför mig utan att blinka, kunde inte låta bli att tänka att det inte är så en yrkes chaufför skall uppträda med en lastbil... Jag blinkade alltid i god tid och bytte sedan fil sakta så om en bil hamnat i döda vinkeln skulle den ha gott om tid att flytta sig, hade ju ständigt uppsikt i speglarna så ingen bil eller MC kunde hamna där utan att jag såg det ,men dubbel säkerhet skadar aldrig. Men så hade jag. aldrig någon sådant tillbud på 6 år ute på vägarna.

Fick mig vidare att fundera på vad som var mest lärorikt under dessa år, köra schakt hamnade nog överst på listan, ofta trångt, lerigt och halkigt. Värst var nog när det var så botten löst att man måste baka ut till grävmaskinen på grävmaskins mattor, de blev ju hala och leriga och om man spann till med drivhjulen var det nästan säkert att man halkade av i sidled och blev hängde på axlarna över en matta. Då satt man bokstavligen i skiten! Hände mig första gången jak prövade på den typen av körning... Man lär av misstagen, ibland hjälper det inte att bli varnad, det sitter inte innan man själv gjort misstaget :smile:

Närt värst och lärorikt var att köra 24 meters ekipage, eländes trångt på många ställen, rena pesten att köra när det är halt, minsta uppförs backe betyder problem om det är ishalka eller inte plogat om det är snöstorm. Och då står man vacker där tills det blir sandat eller plogat.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se