Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1185 inlägg • Sida 79 av 79
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1171 » 09:41:09, 26-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som läser kåseriet kan ju tycka att jag är väldigt kräsmagad, Handlar ju om den gången jag lastat riskavfall på ett sjukhus för leverans till Skräppekärr , Göteborgs avfalls anläggning, och traskade in i en hall där de spolade ur dasstunnor. Men stanken var faktist vidrig, mannen med spolslangen måste varit härdad! Men hur han blev kvitt lukten efteråt undrade jag verkligen :???: Kanske inte så många som mins idag men dat fanns en tid då dassen stod ute på bakgården till husen och renhållnings verket hade som jobb att hämta de fulla tunnorna och ställa dit tomma rena varje vecka som sophämtningen i dag. Hemskt jobb i mina ögon...

Men jag var inte den ende på åkeriet som hade svårt för lukter, vi hade en kvinnlig chaufför vilket var sällsynt då när jobbet ofta var väldigt tungt. Men hon skickades till Slagthuset för att lasta korvskinn, saltade tarmar, och mådde så illa av lukten att hon spydde genom sidorutan nät hon backade ut därifrån :smile: Jag skrattade när jag hörde om episoden men flera år senare hamnade jag också där för att lasta. Jag gick in och där var ett antal kvinnor som sköljde tarmar och lukten fick det att vända sig i magen på mig med så jag fick rusa ut igen. Så, jag är nog kräsmagad.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1172 » 16:51:33, 08-06-2024

Drömde igen att jag var tillbaka i fabriken, höll på att utbilda en nyanställd på L-105 och vi skulle starta linjen. Allt klart, vi stod i kontrollrummet och hjälpdriften var igång och lampan lyste startklar. Det var den gamla panelen med piktogram med lysande lampor, inte senare panelen med dator skärmar allt styrdes via. Så jag skulle trycka på startknappen men hittade den inte :uupps: Typiskt för en dröm, altid går något snett eller så vaknar man :smile:

Men det fick mig att tänka på utbildning, första jobbet att utbilda en nyanställd fick jag efter två månader när jag precis var godkände på linjerna 102-103. När jag tyckte att jag var grön för det jobbet sade Rune, min förman, att det är lärorikt att utbilda en annan person på ett jobb, man måste ju kunna svara på alla frågor och ligga ett steg före hela tiden. Jag köpte den motiveringen och till viss del tycker jag att han hade rätt men det fodras mer för att vara en bra utbildare. Längre fram fick jag ha hand om alla kvinnliga operatörer som företaget först då började anställa. Det blev några mindre lyckade starter på deras utbildning på vårat skift så jag fick ta över all vårt skifts utbildning på damsidan, jag hade inga förutfattade meningar om kvinnlig arbetskraft i teckniskt krävande miljö som vissa andra gubbar hade så det var aldrig några problem.

Utbildningen var ju mest praktisk, teori biten var kortfattade, bästa sättet tycker jag. Jag råkade ju hamna på en utbildning en gång som var 99% teori, jag har ju skrivit om det en gång tidigare men kör igen från en annan vinkel. Det fattades alltså semester reserver för reaktorns produktrum om någon skulle bli sjuk, så det handplockade en man från varje skiftlag som erbjöds en veckas utbildning på dagtid för att lära sig jobbet. Jag tillfrågades och ivrig att lära mig nya saker sade jag ja, risken att behöva rycka in sedan bedömdes som obefintlig... Det där med att frivilligt lära sig nya saker har ibland slagit lite fel, som när jag tog signalist utbildningen i lumpen utan att ana att jag skulle få bära på radio stationen på toppen av resten av packningen på jägar marschen...

Så en veckas teori i ett klassrum på kontoret på dagtid ihop med 4 andra frivilliga, ett kort studio besök på reaktorn var enda vi såg av utrustningen vi ev skulle bli ansvariga för om...Och, givetvis, en familje medlem till en reaktor operatör dog :sad: Tråkigt! Men det betydde att jag kastades in i produktrummet på reaktorerna utan förvarning när vi gick på nattskiftet! Tre reaktorer som matade på och mitt jobb att se till att de kunde fortsätta mata på. Hade som väl var en sommar praktikant till hjälp men hans utbildning var ju inte bättre än min och hans kunnande om maskiner väldigt lägre än min. Och så brakade ett åskväder in, blixten slog ned i gasrenings tornet och tände läck gas från ett dränerings rör på toppen så brandkåren kom för att släcka, en reaktor stoppade och återstartades och jag sprang som en pestsmittad råtta för att försöka komma ifatt och helst på topp av jobben. praktikanten kunde ta det löpande på de två fungerande reaktorenas produktion medans jag försökte starta upp den nystartade reaktorns system. Gick sådär till en början, matade för hårt, extrudern bröt för högt tryck och nivån i produkt mottagaren steg, blev den för hög skulle smält plast vandra med returgaserna och plugga igen rören så det skulle ta en veckas stopp för mek att rensa systemen, reaktor förman kom ut och tuggade på naglarna... Inte mycket till hjälp...Så småningom kom jag underfund med att jag hade lärt mig att sätta matnings gränserna snäva på kursen så jag gjorde ju det men det fungerade inte, i varje fall inte i det här läget. Så ökade gränslägen på ventilens arbetsläge gjorde att jag kunde hålla igång extrudern och långsamt jobba ned nivån i ventstacken till normal nivå och krisen var över :grin: Gissa om jag var glad men trött när jag gick hem den morgonen. Resten av skiften där löpte på utan problem men utbildning med bara teori och ingen praktik var inte lyckad för att säga det snällt. Givetvis var jag den enda på den utbildning som behövde rycka in och göra jobbet i praktiken!

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1173 » 16:54:54, 10-06-2024

Lite om systemet det handlade om:LDPE
Egenskaper: smaklös, luktfri, giftfri, matt yta, mjölkvita vaxartade partiklar, densitet ca 0.920 g/cm3, smältpunkt 130 grader ~ 145 grader . Olösligt i vatten, något lösligt i kolväten, etc. Det kan motstå de flesta syra- och alkalierosion, liten vattenabsorption, kan fortfarande bibehålla flexibilitet vid låga temperaturer och har hög elektrisk isolering.

Produktionsprocess: det finns huvudsakligen två typer av högtrycksrörmetoder och vattenkokare. För att reducera reaktionstemperaturen och -trycket använder den rörformiga processen i allmänhet lågtemperatur- och högaktivitetsprimerinitieringssystem, med högrent eten som huvudråvara, propen, propan, etc. som densitetsmodifierare, och högaktiv initiator används för att utföra polymerisationsreaktionen under förhållanden av cirka 200 grader ~ 330 grader och 150 ~ 300 MPa. Den smälta polymeren som initierar polymerisationen i reaktorn måste kylas och separeras med högt tryck, medeltryck och lågt tryck, och den cirkulerande högtrycksgasen kyls och separeras och skickas till kompressorns inlopp för ultrahögt tryck (300 MPa), medeltryckscirkulationsgasen kyls och separeras och skickas till högtryckskompressorns inlopp (30 MPa), och lågtryckscirkulationsgasen kyls och separeras och skickas till lågtryckskompressorn (0,5 MPa) för återvinning, medan den smälta polyetenen skickas till granulatorn efter högtrycks- och lågtrycksseparation för vattenpelletisering under granulering, företag kan lägga till lämpliga tillsatser enligt olika användningsområden, och granulerna förpackas och skickas.

Den sista biten med granulering och skicka vidare till blandningen var vad jag fick dyka rätt in i. Med reaktor tryck på ett par tusen bar som ligger innan den biten jag jobbade med var det inget att ta lätt på jobbet, för låg nivå i ventstacken som extrudern matades med så kunde gas under tryck slå igenom och extruder stoppade för högt tryck, för hög nivå och smält plast kunde gå till returgasen som ju skulle renas och pumpas in i reaktorn igen, endast en mindre del av gasen blev till PE i raktorn, därför måste den separeras från gasen och gå vidare medans gas som inte reagerat måste renas i gasrenings kolonnen och sedan gå tillbaka till högtrycks pumparna. Och reaktor panelen med reaktor operatören satt på ett helt annat ställe än vi två i produkt rummet, så något samband förutom vad vi hörde i com radion hade jag ju inte, hörde ju där att reaktor 2 stoppat efter åsknedslaget och när den den startades igen men ingen frågade hur läget var i min ände.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1174 » 10:06:04, 11-06-2024

Den där utbildningen var ju intressant med sin brist på praktik, jag förstår ju resonemanget. "Vi väljer erfarna operatörer som kan både linjerna och blandningen, då kan de både köra extrudrarna och kan nedströms systemen från produktrummet, dessutom är de ju bara en reserv på pappret, risken att någon behöver rycka in är ju minimal."

Men allt kan ju hända, hur stor var risken för åsknedslag och brand och reaktor stopp på natten när en snabb utbildad fick rycka i för sitt första skift? Ändå var det just vad som hände! Gick ju vägen men jag önskade i alla fall att jag fått ett pass eller två som lärling där innan jag blev kastad in i hetluften. Starta en extruder på linje som 107 är svårt nog men där styr man tillflödet av smält plast genom vågsystemet som matar mixern, tar det tid eller blir problem är det inte tids press i alla fall. I produkt rummet så ligger reaktorn på när den startat och stänga den är tidskrävande och dyrt. Så inget får gå fel när man börjar trycka på knapparna och vrida på spakar och ratta ventiler...
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1175 » 19:10:52, 11-06-2024

Någon praktisk utbildning på lastbils körning fick jag heller aldrig, om man inte räknar en sväng runt kvarteret när åkaren visade mig hur man hanterar en osynkad växellåda. På den tiden körde man ju upp för körkort med person bil och körkortet gällde för MC och lastbil också. Lustigt nog var det på buss som jag fick övnings körning men där var det ingen teori istället, det var ju i lumpen och resulterade baravi militärt körtillstånd. körläraren var en överfurir som inte fått jobbet för att han var en god lärare direkt :smile:

För att köra lastbil för åkeri måste man ta ett trafik kort som gällde för taxi bil också. Så teorin var delvis för taxi förare, och övnings körningen var med en Ford Tanus 17M. Så jag körde lastbil i jobbet och övnings körde med personbil. Andra tider då...
Körde man lastbil för en firma som färdig betong så behövde man bara sitt vanliga körkort. Men sen kom ny lag där lastbil infördes som klass på körkortet, de som fick intyg från arbets givarna att de kört tung lastbil i jobbet fick behörigheten utan vidare prov. En del som inte kört kunde med välvillig arbete givare få sin behörighet utan att förtjäna den.... Vi med trafik kort fick givetvis hela rasket utan buss. Som lustigt nog var det enda jag övnings kört med i verkligheten :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1176 » 08:51:42, 12-06-2024

Minns inte riktigt hur de gamla körkorten såg ut så jag tittade i lådorna. Hittade bara ett nyare trafik kortet och ett militärt förarbevis från en rep månad vid en snabb titt.
Bild

Bild

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1177 » 16:54:52, 14-06-2024

Snart är det midsommar, tiden går fortare och fortare ju äldre men blir :uupps: När jag fyllde 50 så kände jag nog som många att halva livet gått, sikta på att bli hundra :smile: Men när barnen fyller 50 så inser man att man börjar bli gammal! Minns en midsommar för 50 år sedan, vi skulle åka ut till Malmön och fira midsommar med släkten i svärfars sommarstuga, skulle åka tidigt innan köerna började, fanns ingen motorväg upp genom Bohuslän då så trafiken tätnade snabbt. Packade in barnvagn och ett åriga sonen med alla tillbehör i Tanusen och for iväg kl 6 på morgonen. Enda problemet var att jag behövde tanka efter vägen. Inga sedel automater på den tiden men det måste väl finnas en öppen station när vi kommer till Uddevalla? Givetvis inte, att stängt! Paniken spred sig ju mer mätaren sjönk mot noll och alla tappar på vägen var stängda... Hoppades till slut att nå stugan, bli stående med en bäbis i bilen efter vägen en tidig morgon hör inte till vad man vill uppleva.

Men när vi nådde Örn, några km från stugan var soppan slut, fanns åtminstone en bra parkering vid bryggan som vi nådde. Så ut med barnvagnen och grabben i den och det viktigaste där också och så traska iväg, uppförs backe hela vägen förbi campingen men det kunde varit värre, var ju en fin morgon :grin: Så vi anlände till stugan och senare när bensinstationerna i Gravarna öppnade så en svåger körde dit mig med en dunk så jag kunde tanka upp nog för att få igång bilen igen och sedan åka och tanka fullt. Livet som bilist var inte alltid lättare förr. ( Gravarna heter idag Kungshamn.)

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1178 » 17:33:50, 14-06-2024

Var tydlig 10 år innan som de bytte namn, men svärfar och alla andra därute sade då fortfarande Gravarne :grin:
Postens beslut att slå samman en postadress fick hela samhället att byta namn.

”Även om det inte framkom vid fullmäktigesammanträdet så har många tydligen skämts över namnet Gravarne. Speciellt gäller det personer från Fisketången”.

Så inledde Bohusläningen sin artikel den 11 februari 1963 om hur Kungshamn blev Kungshamn – och namnet Gravarne kastades i soptunnan. För exakt 50 år sedan fattade dåvarande Södra Sotenäs kommun beslutet att skrota namnet Gravarne till förmån för Kungshamn. Det var Postens nedläggning av kontoret i Fisketången som låg bakom ändringen. Utan eget postkontor skulle Fisketången få postadress Gravarne. Och det var inte populärt. Ortsnamnet påminde och död och grav, dessutom var det fult. Fisketångenbor ”skämdes” över den nya postadressen. Direktör Knut Sjöman konstaterade på mötet att ett namnbyte till Kungshamn förvisso skulle kosta en del pengar, men att det var det värt, ty ”vi i Sverige inte har någon annan ort med ett så fult namn som Gravarne”.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1179 » 15:38:03, 22-06-2024

Den där repmånaden 1974 gav mig datumet när jag sista gången körde en buss :smile: När jag anlände till mobiliserings platsen och lämnade fram mina papper sade en av de som tog emot dem "bra här har vi en bussförare" fast buss inte fanns med på mitt körkort? Men på förarbeviset sedan lumpen, så militära krav skilde sig nog från civila? Tyckt att det kunde varit kul att köra buss som omväxling ,men trodde inte mycket på det, jag var ju Valp förare och kraven på dem var högre än på bussförare, antar att det var för att vi i stort sett körde natt och dag med folk på bårar, ofta på små dåliga skogsvägar där vi hämtade sårskada markörer från fronten. Bussen transporterade ju bara personalen varje gång som fält sjukhuset skulle byta plats.

Mycket riktigt så körde jag som vanligt en Valp under repmånaden, den gången en sliten en, med glapp i framvagnen så den gick direkt till verkstad när vi lämnade in fordonen. Men jag fick köra bussen till depån när den skulle lämnas tillbaka. Stor skillnad mot den buss jag övnings körde med i lumpen, den var riktigt trött med140 hk om jag minns rätt.

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1180 » 21:11:07, 24-06-2024

Fick ju tidningen Trailer istället för Klassiska Lastbilar i dag. Döm om min förvåning när jag på sidan 91 lägst ned såg en lastbil jag kände igen, M lastbilars Scania 36! Bilderna visar en pågående bärgning av 36an som låg i diket, enligt texten någonstans i Dalsland ca 1965 :uupps: Bilen hade jag kört någon gång men denna gång var jag inte inblandad :smile: Jag tvivlar på datumet, 1965 jobbade jag där och borde vetat om bilen kört i diket i Dalsland, tror dessutom bilen var en 1966 års model. Och vi hade då inga Dalslands körningar, 1969 när jag körde för Kronbergs åkeri så knackade ju Lasse på en kväll hos mig, då var han på väg hem från Dalsland så så det ser ut som den körningen kommit efter jag slutade. Det var den gången som Lasse fastnade i diket i min infart när han skulle åka och det slutade med att jag fick ta över ratten och fick upp bilen ur diket :grin: Så jag tror att datumet var 1968 eller -69 snarare än 1965. Kanske skall fråga Lasse nästa gång vi talas vid om det var han som lade bilen i diket...

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1181 » 08:51:37, 25-06-2024

Det där tillfället att köra buss var verkligen intressant, hade ju ett helt annan självförtroende och körvana med stora fordon jämfört med när jag gjorde lumpen. Konstaterade att köra buss var ungefär som att köra en vanlig fram byggd lastbil, lite längre överhäng bak att ta hänsyn till men en barnlek jämfört med att ha ett släp lika stort som lastbilen efter sig... så varför det behövs ett särskilt busskort har jag svårt att förstå, måste vara för att man transporterar en massa folk, körläraren i lumpen sade att det gäller att köra mjuk, grabbarna är trötta när de kommer från en övning och sitter och sover i sätet.

Annars säger jag som killen som körde sopbilen sade till buss chauffören "jag slipper i alla fall att prata med skiten" ( min syster körde ju buss tills en knarkare höll henne fången, med en kniv mot halsen på henne, tills polisen fick pratat henne fri, hon ville inte köra passagerare efter det...)

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1182 » 15:05:02, 05-07-2024

Ringde min gamle medarbetare Ray-Ove för att prata lite om vad som hände efter jag gått i pension, han gick för ett par år sedan själv. Till min förvåning så hörde jag att L 601 inte får köras av säkerhets skäl :uupps: Detsamma gäller Banburyn! Säkerhets reglerna hade gjort det svårt att jobba överhuvud taget de sista åren...

Skydd och säkerhet är väldigt viktigt men pendeln får inte slå över för långt, hårdare regler än i fabriken underlättar inte precis verksamheten när man jobbar med att ta fram bättre produkter än de som redan körs i fabriken. Snarare behöver man ha lite mer spelrum när man jobbar i labb miljö med små försöks mängder. Linje 601 skall tydligen bytas ut mot något nytt, känns lite tråkigt eftersom jag ju kom till IC för att ta hand om uppstarten av den linjen och skrev alla drift instruktioner och standard manövrar för den.

L-603 skrotades ju och byttes mot en ny mindre som inte fungerat bra på hela tiden så det finns planer på att byta ut den mot en leasad linje. Frågan är hur mycket jag kunde ha påverkat maskinvalet om jag varit kvar, 603 ersättare hade jag kämpat emot för iden att ha en luftkyld linje i den storleken fungerar inte, det hade jag kunnat tala om i förväg vad än herr doktorerna hos Buss hade sagt. Tror nog att jag kunde pressat fram test körning hos dem som bevisat det om jag varit kvar men men...

Rej-Ove sade att när han slutade frågade ledningen hur en ersättare helst skulle vara, han svarade att en det skulle helst vara en ny Håkan S, kunnig på maskiner och idérik. Det värmde :grin: Så ledningen tog åt sig och har fått över en av mekanikerna till gruppen! Ett steg i rätt riktning men inte en ny mig :smile:

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1183 » 08:23:16, 10-07-2024

Det var ju efter fiaskot med den nya linjen som det var tal om att hyra in mig som konsult, men så kom ju pandemin. Och nu har min förespråkare gått i pension.

Hade en oväntad upplevelse i går, tog min lilla MC för en svamptur som jag skrivit om ibland på annan plats men igår gick det inte lika smidigt som det brukar. Började på grusvägen 10 meter innan stigen jag skulle in på. Där stod en skogsmaskin och blockerade hela vägen medans den travade upp stockar vid sidan av vägen. Föraren hade en tjej med sig i hytten, de höll upp kranen medans jag försökte passera på den decimeter dikeskant som fanns på ena sidan, till min förvåning höll gruskanten och jag kom förbi :grin:

Trodde problemen var över men 50 meter in på stigen hade skogsmaskinen gjort en väg av pinnar och grenar för att köra på, jag måste ju korsa den och där tog det stopp! En pinne i framhjulet och en som fastnade i bromspedalen fick mig att välta! Värst var att höger fot fastnade under cykeln, där låg jag, en 79 årig man med foten som i ett skruvstäd och kände mig som en sköldpadda som hamnat på rygg. Jag försökte lyfta cykeln men med benet fast var jag fast på höger sidan mot marken och fick ingen kraft att lyfta 100 kg cykel med armarna, försök själv får ni se! Värst var att personerna i skogsmaskinen såg mig, pinsamt, om ingen sett det har det ju inte hänt :smile:

Men till slut lyckades jag lyfta tillräckligt för att få loss benet och koma på fötter, resa cykeln, plock loss de fastnade grenarna och släpa den över skogsmaskins underlags vägen. Då var skogsmaskinen på väg för att hämta nytt lass stockar så jag var lättad när motorn startade på första kicken fast den legat på sidan en stund. så med framhjulet i luften drog jag därifrån.

Resten av svampturen gick bra, gott om kantareller, fast vildsvinen bökat om som vanligt, och jag tog en annan väg ut från skogen :grin:

Murre o2
Fler än 500 inlägg

Bygert

#1184 » 10:59:48, 14-07-2024

Om det skulle bli långtråkigt som pensionär och du vill ha en liten hobbyverksamhet, nu finns det möjlighet:

https://www.troostwijkauctions.com/en/a ... s-A1-22775

Bygert
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Michael Meier

#1185 » 06:00:53, 15-07-2024

Perfekt när fritiden blir påfrestande.
/Michael M