Passiv upplåsning – bra att ha?

Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här
solipsist
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:52:13, 30-08-2024
Ort: Stockholm
Sverige

Passiv upplåsning – bra att ha?

#1 

Inlägg av solipsist  (trÃ¥dstartaren) »

Hej!

Fler och fler nyare lastbilar ersätter fjärrkontroll och nyckel med "passiv" upplåsning – att man bara behöver närma sig lastbilen så låses den upp eller så låses den upp när man drar i handtaget med fjärren i fickan.

Vad tycker du om detta? Är det bra eller dåligt? Värt att betala extra för?
Ähee
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Södra Lappland
Sverige

Re: Passiv upplåsning – bra att ha?

#2 

Inlägg av Ähee »

Jag tycker det är onödigt för att det är något som kan och kommer att krångla. Om jag kunde välja mellan en vanlig nyckel och något annat till samma pris så vinner nyckeln. Kostar dessutom det mer avancerade systemet mer så är det inte något att fundera på.

Men jag tycker ju inte att ett fordon ska ha en dator över huvud taget.
Naturvårdsverket en arbetsplats för aktivister. :myzsko:
Sverige tror ska lösa världens klimatfråga genom högre bränslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till länder i krig innan våra gamla får hjälp.
R_Bergsten
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Re: Passiv upplåsning – bra att ha?

#3 

Inlägg av R_Bergsten »

Beror väl på vad man kör, för mig helt onödigt, låser upp och startar bilen på morgonen sen stängs den väl av på lunch till 90 procent ståendes med nycklarna i sin rullar de på till de e dags o åka hem,

Men de klart är de nån distributionsbil i nån större stad så kanske man vill stänga av och låsa medans man tar några stopp så finns de väl större nytta för de
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Re: Passiv upplåsning – bra att ha?

#4 

Inlägg av Michael Meier »

Om man obönhörligen måste låsa bil varje gång föraren kliver ur bilen kan det bli påfrestande när det är över tio gånger per arbetspass.

Som exempel även om det gäller liten skåpbil, fjärren låser inte upp hytten när man öppnar skåp, tillräckligt osäkerhet att bakdörren är upplåst när man kliver in i sidodörren, eller vid tankning, vem hinner till förardörren när man står vid bränslepumpen och den vill man inte släppa ut åsyn i första taget.
/Michael M
solipsist
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:52:13, 30-08-2024
Ort: Stockholm
Sverige

Re: Passiv upplåsning – bra att ha?

#5 

Inlägg av solipsist  (trÃ¥dstartaren) »

Tack för tankar. Jag tänker att det kan ju vara vettigt för en distributionsbil som gör 20-30 stopp. Ett jäkla springande då. Folk snor saker ur hytten också så det går inte att lämna den olåst.
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Passiv upplåsning – bra att ha?

#6 

Inlägg av Robert T »

Hur funkar det när man måste ha motorn igång för att jobba med något, t.ex. kraftuttaget måste gå men man är inte i hytten? Det är väl brottsligt att ha hytten upplåst med motorn igång om man själv inte är däri?
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Allmänt om lastbilar"