Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1235 inlägg • Sida 83 av 83
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1231 » 17:28:03, 28-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stötte på en N88 lastad med stolpar i dag så tog en pratstund med besättningen :grin: Visade sig att den ene mannen hade en stor samling gamla lastbilar och militär bilar, han planerade att öppna ett museum så småningom. Roligt att få en pratstund om gamla fordon och gamla tider!

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Kungälv
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1232 » 17:58:00, 28-12-2024

Tror det var Grästorp han var från.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

PeterR

#1233 » 19:25:18, 28-12-2024

Körde själv N86 i det militära. Det krävdes mer planering än för dem som körde N88 (alla andra på kompaniet), speciellt när man hade lastat maskinsläp efter. Dessutom hade min den lite klenare kroken, så det var ett rejält glapp i släpets ögla. Klonk, klonk, vid varje växling…..
Gammelmodig men ganska trevlig lastbil.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Murre o2 (trådstartaren)

#1234 » 19:45:10, 28-12-2024

Tom var ju N86 trevlig att köra, men 190 hk mot N88an 250hk märks ju när man hänger släp efter...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Murre o2 (trådstartaren)

#1235 » 13:07:54, 01-01-2025

På tal om lumpen minns jag ju än lastbilarna där, och Bussen som jag ju körde lite för att få den med i det militära förarbeviset. Då på sextiotalet på T2 hade vi inte direkt topp moderna fordon, Bussen var en Scania med 140 hästar om jag minns rätt, trött var den i alla fall, de lastbilar jag körde ibland var Volvo Brage med bensin motor på en 100 hk. Fans en Myrslok och några terräng lastbilar med ksp på taket men de var inte med i min sjukvårds grupp. Jag körde ju mest en Valp vilket var trevligt. Särskilt på repmånaderna, hade ju mycket frihet när jag for runt med valpen och min besättning på egen hand för att köra runt både sår skada markörer och äkta skadade till vård platserna.

På repmånaderna var ju lastbilarna inhyrda civila fordon och därmed inte heller dem toppmoderna. Var ju en repmånad där också den andra Valpen i vår grupp kördes av en duktig lastbils chaufför som jag kände så vi var ett väldigt duktigt team, en lastbil, en Scania 76 boggi bil som transporterade våra tält kördes av en kille som aldrig kört lastbil förr. Han var upprörd " finns ju två yrkes chaufförer i gruppen och så kör de Valpar medans jag som aldrig kört lastbil förr får försöka klara av en stor lastbil!" Förstod hans poäng, kan tyckas lite dålig planering av de ansvariga men fara runt på småvägar med Valpen full med folk hela tiden är riskablare än att köra en lastbil från ena lägerplatsen till nästa varje gång man grupperar om, så vi två var på rätt plats i alla fall.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Återgå till Allmänt om lastbilar