Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Midjestyrd Scania ?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 22:49:52, 04-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragbil med enkelram kan bli lite svårnavigerad.
Timrå 20140104
Bilderna från Gobiten.se


Bild
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



esund

#2 » 00:04:31, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hände också på en Scania i sommar, dragbil med asfaltstrailer, dock så hade den inte gått av helt utan satt i övre delen av ramen.
Tror dom bara spände ihop den med kättingspännare och körde sakta till verkstaden :grin:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Martin.Eriksson

#3 » 00:15:50, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad beror de där på?
En sån där sak får bara inte hända, Har ju kapats lastbilar o byggts tippvagnar av i alla tider o då har man lastat sjukt mycket mer än när dom gick som lastbil o inte har dom gått av...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

LeifAndersson (trådstartaren)

#4 » 00:38:54, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mysko skador det där, har vad jag vet aldrig hänt på tidigare Scania modeller. Blev nog nägot knas där "dubbelramen" går över i enkelram framför drivaxeln. Blir tydligen någon slags brottanvasning där på dragbilar utan lång hjälpram. :sad:
Har hört talas om sprickor där tidigare på 124/144 dragbilar men föraren brukar bli varse att något är fel när bilen blir lite mysko att köra innan det brister riktigt. Ibland har det grundat sig i felaktiga ramkortningar, med denna bil har alltid varit dragbil. :klia:



Den här delade sig riktigt.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#5 » 09:35:55, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Vad beror de där på?
En sån där sak får bara inte hända, Har ju kapats lastbilar o byggts tippvagnar av i alla tider o då har man lastat sjukt mycket mer än när dom gick som lastbil o inte har dom gått av...


Utmattning, beror lika mycket på belastningen storlek som antalet belastningar ( en konstruktion som "håller för" 10ton 2000 ggr ....kan brista om du lastar 6ton 200 000 ggr... bara som exempel, siffrorna beror naturligt vis på konstruktionen :grin: )

...och ju mer höghållfast stål som använts i konstruktionen, desto större skada (brottanvisning) gör ett felaktigt borrat hål, ett fäste svetsat på felställe osv....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#6 » 09:58:49, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det "normala" är att de spricker där påbyggnadshjälpramen börjar, har själv dock bara sett den typen av skada på chassie med V8:a i.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Duffy

#7 » 10:04:10, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

esund skrev:Det hände också på en Scania i sommar, dragbil med asfaltstrailer, dock så hade den inte gått av helt utan satt i övre delen av ramen.
Tror dom bara spände ihop den med kättingspännare och körde sakta till verkstaden :grin:


Tänker du på den i Södertälje så var det en Volvo,.
Visserligen stämmer det inte med att bara nedre delen gick av men det är med asfaltstrailer och hände i somras,.

Bild
Duffy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:27, 18-06-2011
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Michael Meier

#8 » 10:42:48, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara en slump att högersidan spricker av och vänstersidan håller ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#9 » 10:52:35, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite läskigt med Norbergs gamla dragare, till inte för länge sedan drog den på en gasoltrailer. Illa nog om styckegodsdragbilar havererar på det viset, men tänk om det hänt för drygt ett år sedan ute i trafiken med lastad gasoltrailer! :huh:
Nu användes den som reservdragare för att flytta papper från fabrik till terminal bara lokalt. Undrar om de har någon reservbil till reservbilen att plocka fram och i så fall vilket skick den då är i. :???:
Texten på taket på dragbilen är inaktuell, har nu annan ägare. Men varför i hela friden åker man omkring med firmatext från ett nedlagt åkeri?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#10 » 11:01:48, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Är det bara en slump att högersidan spricker av och vänstersidan håller ?

Sista rambrottsbilen jag tittade på (en Scania R 500 dragare) var enbart av i vänsterbalken.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#11 » 11:12:45, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåså, (tänkte högt bara)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#12 » 11:29:29, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att svetsningen av krämpan till hjälpramen är en ledtråd..... (brottanvisning)

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats i Myrhult

#13 » 11:41:03, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brott lönar sig inte!
(kunde inte låta bli :wave: )

Men riktigt oroande om sådana där skador är i ökande. :???:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

LeifAndersson (trådstartaren)

#14 » 12:06:46, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utmattningsskador får vi räkna med att det ökar, det rullar bilar som gått 200000mil där ute i dag! Hur bra man än underhåller sin bil kan man inget göra mot utmattningsskador, så på framförallt dragbilar får vi räkna med att se dessa skador. Personligen tycker jag det är underligt att man får bygga dragbilar med så låg chassiklass med vändskivan monterad direkt i ramen utan riktig hjälpram. Dragbilar har ett hårt liv med brytningar och framförallt drag/tryckbelastningar i ramen nästan som på en skogsbil.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#15 » 12:16:49, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duffy: Den havererade gröna FH:n, är inte det en av rishögarna som "fräsgänget" har att köra undan fräsasfalt med. Tycker den liknar en bil som levererade ett lass fräsasfalt till oss i våras men som inte fick komma tillbaka sedan den "pinkat in reviret" allt för omsorgsfullt när den tippade lasset. Om det är den bilen så är det inte speciellt förvånande om den förökat sig via delning!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se