Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Tips för en Lastbilsokunnig

20 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

nisse (trådstartaren)

#1 » 22:10:43, 12-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

en kompis från Frankrike är på jakt efter en Lastbil med tip, 3 axlar bak och helst med drivning på två av dem tre.

Nu har jag ingen koll alls på lastbilar, men just tre axlar bak är väl rätt vanlig i sverige.

Han har entreprenadfirma med 1x EW160, EC180 och ECR88 samt lite småprylar, och Lastbilen är då mest tänkt för att köra runt maskinerna (på släpet) och material.
Idag har han en Mercedes Actros inte vet jag med trevägstipp och 6x4. Jag har för mig att han sa något om att han vill har 400+ hästar i lastbilen.

Varsågoda, bara att komma med tipps, offerter, whatever :-) Jag tror även en med växelflak skulle vara OK.

Vart ska man leta efter begagnade? För/nackdelar med treaxlad bak. Scania eller Volvo (känslig ämne kanske?)

Tack för alla tips, Nisse
Senast redigerad av nisse 22:11:12, 12-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



dimorep

#2 » 23:17:13, 12-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är din kompis säker på att man kan utnyttja "tridemaxeltrycket" (24 ton) i Frankrike?
Nästan bara i Sverige som det är mera fördelaktigt att ha 1 axel fram och 3 bak på lastbilarna än 2 axlar fram och 2 bak.
Glöm inte att kolla upp reglerna för minimiaxelavståndet för att nå upp i max totalvikt. Här är kravet minst 3700mm mellan framaxel och först bakaxelen på tridembilar (32 ton) och 3900mm på vanliga boggibilar (26 ton) vid färd på alm. väg.

Skiljer även på standarden mellan lvx. krokarna / flaken mellan olika länder, vet ej om Frankrike har "Svensk standard".

Helt olika draganordningar och monteringshöjd på draget än vad vi har på lastbilarna här. Även max fordonsbredd är annorlunda, 50 mm mindre än vårt 2600 mm.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#3 » 23:47:47, 12-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför är det bättre med 1+3 än 2+2 axlar? Mer lastvikt?

Tridembilarna har ju enkelmontage på bakersta axeln, varför? Är det för att den axeln är styrbar? Finns det med fast axel och dubbelmontage också?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#4 » 00:03:46, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betydligt kortare hjulbas på 1+3 bilar än 2+2 (räkna första framaxelen till första driv), detta ger såklart en smidigare bil men även lättare då ramen är kortare. Samt bättre ur tipphänseende då all vikten ligger bak över de tre axlarna. Till kranbilar (framtunga) så passar såklart axelplaceringen 2+2 bättre...

Tridembilar har oftast styrbar sista axel därav enkelmontage av 385 eller 315 däck. Finns även några "klumpar" (oftast äldre bilar) med den styrande axelen placerad främst av de 3 bakaxlarna. Bra då man backar ut på schakttippar (slipper "föra" ut en rullaxel) om det är mjuk underlag, men dessa bilar är precis lika klumpiga som de 2+2 byggda.

En stor nackdel med tridembilar med styrbar sistaaxel är att den är luftfjädrad och har ömtålig luftbälgar monterade väldigt lågt och långt bak som lätt trycks sönder vid utbackning på dåligt underlag! :x
Drivaxlarna finns både som blad och luftfjädrade, men dessa är inte lika utsatta. På den luftfjädrade modellen så finns det ibland en viktöverföringsfunktion som gör att det går att lägga över mera vikt på den främre av drivaxlarna. Bra vid riktigt trånga utrymme eller då mera dragkraft behövs om bilen är lätt / o-lastad om inte vikten "räcker till" för att ge fäste till båda drivaxlarna.
Senast redigerad av dimorep 08:16:15, 13-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

baklastare642

#5 » 01:30:30, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Betydligt kortare hjulbas på 1+3 bilar än 2+2 (räkna första framaxelen till första driv), detta ger såklart en smidigare bil men även lättare då ramen är kortare. Samt bättre ur tipphänseende då all vikten ligger bak över de tre axlarna. Till kranbilar (framtunga) så passar såklart axelplaceringen 2+2 bättre...

Tridembilar har oftast styrbar sista axel därav enkelmontage av 385 eller 315 däck. Finns även några "klumpar" (oftast äldre bilar) med den styrande axelen placerad främst av de 3 bakaxlarna. Bra då man backar ut på schakttippar (slipper "föra" ut en rullaxel) om det är mjuk underlag, men dessa bilar är precis lika klumpiga som de 2+2 byggda.

Intressant. Men varför inte ha lika lång ram på en 2+2 som på en 1+3?

Är det bättre vändradie på en 1+3 med styrande axel bak, jämfört med en 1+3 med styrande axel fram?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

dimorep

#6 » 07:33:34, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Men varför inte ha lika lång ram på en 2+2 som på en 1+3?

För då kommer man inte upp till max bruttovikt gällande 4-axlat fordon!
Krävs längre avstånd mellan 2 boggiaxelpar än vad där krävs mellan en enkelaxel och tridemen för att få väga de maximala 32 tonnen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#7 » 07:42:09, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:... Är det bättre vändradie på en 1+3 med styrande axel bak, jämfört med en 1+3 med styrande axel fram?

Ja, det måste det vara eftersom det "effektiva" axelavståndet måste räknas från framaxeln till mitt emellan de båda fasta axlarna. Alltså, ur "styrmässig" synpunkt eftersom bilen "vrider" sig runt en punkt mitt emellan de båda fasta axlarna.
Jämför med en boggibil med lyft bakaxel, den får ju då ett kortare "effektivt" axelavstånd där den vrider sig runt en punkt i främre bakaxeln och måste då alltså bli smidigare än när den vrider sig runt en punkt mellan bakaxlarna.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#8 » 07:43:54, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Är det bättre vändradie på en 1+3 med styrande axel bak, jämfört med en 1+3 med styrande axel fram?

Ja det är det!
Om vi antager att de två första axlarna i "tridemen" är drivande så är "vridpunkten" ungefär mitt i mellan dessa och då blir avståndet till framaxelen kortare här än om de båda drivaxlarna satt längst bak.

En styrbar sistaaxel (som styrs tills. med framaxelen) "tvingar" runt lastbilen och motverkar tendensen att "gå rakt fram" vid dåligt underlag.


-Robban, sluta svara på samma sak samtidigt som jag... :mrgreen: :slag:
Senast redigerad av dimorep 07:45:44, 13-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#9 » 07:54:57, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... -Robban, sluta svara på samma sak samtidigt som jag... :mrgreen: :slag:

:lmao: :lmao: :lmao:


Är sista axeln alltid tvingad eller är den bara "medstyrande" á la kundvagn på tridembilarna?
Jag har sett nån axel nån gång som uppenbarligen var medstyrande men det kan ha varit på nån form av trailer eller så. Jag låg bakom och tittade nyfiket på hur axeln styrde genom en rondell och ut ur rondellen så rätade axeln upp sig "ryckvis" precis som om den hade "fritt släpande" styrspindlar med viss friktion i styrspindellagringen.
Eller så hade den tvingad styrning och oerhört mycket glapp i linkaget till styrningen. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#10 » 08:05:53, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet så är alltid den styrande axelen i tridemen tvångsstyrd om den är monterad bakerst. Är den monterad främst i tridemen så finns det både medstyrande (låses vid backning) och tvångsstyrda varianter.

Är den styrande axelen placerad sist i tridemen så är den hyd. styrd via framaxelen och kan få ryckiga tendenser (speciellt vid upprättning) om där är lite olja och/eller luft i det interna styrsystemet... :x
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nisse (trådstartaren)

#11 » 08:50:40, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oi oi oi, ska översätta lite av det jag har fattat till honom och höra om det är interessant fortfarande. :mrgreen:

Tydligen så börja det att finnas tridemaxlade, men det är något nytt för dem. Två tandemaxlar vill han inte tror jag. Skulle vara mycket enklare att hitta sånt i t.ex. tyskland.

Tack, Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

diskoper

#12 » 09:51:11, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimo, jag gillar dina tydliga och bra formulerade svar! :thumme:

/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Lars B

#13 » 10:44:53, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

diskoper skrev:Dimo, jag gillar dina tydliga och bra formulerade svar! :thumme:

/per


Bara att ansluta! :buga: :buga: :thummar: :thummar: :buga: :buga:
Dimorep borde skriva läroböcker då det alltid är lättfattligt även för den som inte besitter stora förkunskaper, det är bra pedagogik det!

/Lars :driver:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Fredrik_

#14 » 11:03:12, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... så är den hyd. styrd via framaxelen och kan få ryckiga tendenser (speciellt vid upprättning) om där är lite olja och/eller luft i det interna styrsystemet... :x


Inte helt säker vilken du menar..
Men det finns el-hydrauliska system också. "Eftermonterat" med lägesgivare på framaxel(styrsnäckan),
en elektronikenhet som jämför värdena och justerar till önskat genom start av elmotorn, ändring ventiler och ny jämförelse...OJ, för mycket, tillbaks lite!!
Dessa kan se lite småhysteriska ut vid körning.. :mrgreen:
Sen finns det "kommuniserande" cylindrar, mekaniska armar(men då till främre bakaxel!)
Även hopkopplat med bilens servosystem med ventiler och elektronisk styrning av det hela dyker upp nuförtiden..
Maskintrailers kan styra med fjärrkontroll för att kunna välja fil för släpet fritt :slag:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#15 » 11:31:49, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var lite otydlig där och beskrev axelstyrningen mest lite generellt... :sad:
Skulle skrivit "hyd.styrd via styrsignal från framaxelen" för att få med de båda olika hyd. manövrerade styrsystemen där finns! :wink:

-Har Volvo börjat montera egen styrbar axel ännu, eller köps de fortfarande in från externa leverantörer (som tex. Nilsby) och "org.monteras" i fabriken?

Fredrik_ skrev:Maskintrailers kan styra med fjärrkontroll för att kunna välja fil för släpet fritt

Visst är det så! :thumme:
Men många av trailerna med styrbar axel/axlar har även en givare monterad bakom kingpin som aktiveras mot vändskivan och få på så sätt aut. styrsignal till axlarna då dragbilen svänger. Ofta är detta systemet kombinerat med fjärrkontroll för att manuellt kunna "svänga över" trailern innan bilen svänger för att öka smidigheten ännu mera.

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Lars B skrev:
diskoper skrev:Dimo, jag gillar dina tydliga och bra formulerade svar! :thumme:

/per


Bara att ansluta! :buga: :buga: :thummar: :thummar: :buga: :buga:
Dimorep borde skriva läroböcker då det alltid är lättfattligt även för den som inte besitter stora förkunskaper, det är bra pedagogik det!

/Lars :driver:


Man tackar, -då slipper jag bli kallad för "storspammare"... :mrgreen: :buga:

Är iofs. utb. arbetsledare, men den största "pedagogiska" erfarenheten / övningen får jag här hemma! :uupps:
Lärt mig att det är enklare (och tar betydligt kortare tid / mindre bry) att förklara en sak grunligt än att få minst 10 följdfrågor med "VARFÖR / HUR"... :laes_detta:
Nu blir det snart :hotar2: :slag: från "Embla" (de tål ALDRIG att höra sanningen)... :sad:

-Ursäkta Nisse att tråden blev så :off_topic: hoppas att du kan ta ut den relevanta "faktan" i inläggen!
Senast redigerad av dimorep 11:43:05, 13-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se