Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hjälp med uppslag till skolprojekt

13 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Jonniedonnie (trådstartaren)

#1 » 14:09:53, 13-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag började precis mitt examensarbete på Volvo där de vill att jag tittar efterbehovet efter nya exteriörtillbehör för lastbilar och sen utvecklar något därefter.

Om någon sitter på ett bra tips mottages det gärna. Det kan vara allt från problem, saker som funkar dåligt till ideer till produkter. Det ska helst alltså röra utsidan av lastbilshytten.

Ni får gärna fylla i min [url=http://www.enkät.se/surveyStart.php?pid=1111&mpid=7bf5e1837e1cb783a8a75fc1dd93587c]enkät[/url]

Mvh
Jon
Senast redigerad av Jonniedonnie 10:45:56, 15-09-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Jonniedonnie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:06, 13-09-2010



Fredrik_

#2 » 21:09:08, 13-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen!!
Skolprojekt med verklighetsanknytning :thumme: :buga:


Genomskinliga backspeglar :uupps: :mrgreen:

Bakåtsikten är det inga större problem med idag. :grin:
Men har du inte kört själv, ska du veta att det går att gömma nästan vadsomhelst bakom (framför) dessa när man tex kör in i en rondell!
Lagom hastighet på båda fordonen så kanske du inte ens märker att du kör på ngt.
Än mindre att det kommer en liten V70, folkabuss eldyl :cool:

(Snart dags för en egen forumdel för skolprojekten :klia: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#3 » 21:58:16, 13-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo FH,alldeles för grova backspegel bågar,tar mkt sikt i vissa vinklar,kan nog va så på Scania med,men nu körde ja Volvo sist så dom kan jag,,,,lycka till..
olle67
 

Jonniedonnie (trådstartaren)

#4 » 12:30:06, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för tipsen
Jonniedonnie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:06, 13-09-2010

dimorep

#5 » 19:22:19, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste vara ett av de absolut mest tacksamma objekt som du valt att hitta på förbättringar till... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tex:
Tunnare spegelhållare (bibehållen spegelarea).
Flytta upp vidvinkelspegelen till ovanför den stora spegelen.
Till / från knapp för spegelvärme och inte bara aut. avstängning efter typ 15 min (alltid dålig sikt när man som mest behöver det när värmen slagit av).
Avställingsyta för skorna på översta fotsteget.
Översta fotsteget i "linje" med de undre och INTE som det är i dag en bra bit utanför (de som är under "försvinner" när man ska gå ner).
Permanent monterade dragöglor (bakom täcklock) i fronten.
Siktglas (eller nivågivare) i spolarvätskebehållaren.

-Möjligt att dessa saker redan är ändrade, för jag har inte kört någon FH / FM nyare än -06!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

olle67

#6 » 20:48:18, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt bra saker Dimorep,sen spegel värmaren funkar numera så att trycker du på den så går den c,a 10 min..men trycker du på den och håller inne knappen mer än 5 sek,så går värmen så länge tändningen e på,alltså tills du stänger av bilen..en polare köpte en ny FH,och klaga på en massa småsaker typ spelvärmen,läs instruktionsboken sa ja till han,plötsligt fungera hela bilen.. :grin: innan va jag mest för Scania,men sen ja fick min ya FH-2007 så va de Volvo som gäller,fast numera e de bara grävare som körs....
olle67
 

Jonniedonnie (trådstartaren)

#7 » 10:44:35, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få en struktur så har jag gjort en enkät ni hemskt gärna får fylla i:


[url=http://www.enkät.se/surveyStart.php?pid=1111&mpid=7bf5e1837e1cb783a8a75fc1dd93587c]till enkäten[/url]

Alla svar är varm välkomna och ni får gärna sprida länken vidare om ni vill

Tack på förhand
/Jon
Jonniedonnie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:06, 13-09-2010

bm1113

#8 » 13:16:25, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till att börja med :)

Hoppas du får bra svar :smile:


något jag kom att tänka på är det inte lite bökigt att ta sig upp på flaket på en skåpbil utan bakgavel lyft ?

kanske det fins något att förbättra där ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#9 » 11:17:37, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det?

dimorep skrev:Översta fotsteget i "linje" med de undre och INTE som det är i dag en bra bit utanför (de som är under "försvinner" när man ska gå ner).

Var tvungen att kolla på detta då det inte kändes helt bekant... :klia:

Varken de gamla, eller nyare, har så! Varje steg ligger någon/några cm längre in än underliggande :thumme:
Iallafall på alla de bilar som jag kollat på!
Men möjligheten finns ju att du bara kört bilar som stötfångare mm modifierats av ovarsamma chaufförer :slag: :mrgreen:

(Spegelbågar och dragögla ska enligt ryckten vara delvis modifierat på FMx)

BM:
Att ta sig upp i skåpet är ju inte riktigt biltillverkarens problem att lösa, utan påbyggarens! :cool:
Självklart finns det mycket att önska där med!!
Är ju bara tomt chassi som lämnar fabriken :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#10 » 11:52:25, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
dimorep skrev:Översta fotsteget i "linje" med de undre och INTE som det är i dag en bra bit utanför (de som är under "försvinner" när man ska gå ner).

Var tvungen att kolla på detta då det inte kändes helt bekant... :klia:

Då har du som "yrkesskada" fått Volvoanpassade fötter / ben och märker inte längre av problemet med det (störst problem vid anl. / jordb. -körning =leriga skor)... :snow: :mrgreen:
För vi andra "normalskapta" tycker att de undre fotstegen sitter för långt in samt att "skohyllan" saknas! :/
Och kalla mig gärna "skadad" för det är just det man blir då man TRILLAT ut ur FH-hytten ett antal gånger för att fotstegen sitter FEL... :x

Men när man väl sitter uppe i hytten (och inte ska gå ur på ett bra tag..) så är det trevliga bilar med extremt bra vändradie. Gäller bara att man inte behöver växla (trög växelspak och oexakta lägen) eller behöver titta snett framåt (heter inte "dödavinklen" på de utan i stället "dödapanoramafältet")... :sad:
:back_to:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

MickeW

#11 » 21:53:18, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Då har du som "yrkesskada" fått Volvoanpassade fötter / ben och märker inte längre av problemet med det (störst problem vid anl. / jordb. -körning =leriga skor)... :snow: :mrgreen:
För vi andra "normalskapta" tycker att de undre fotstegen sitter för långt in samt att "skohyllan" saknas! :/
Och kalla mig gärna "skadad" för det är just det man blir då man TRILLAT ut ur FH-hytten ett antal gånger för att fotstegen sitter FEL... :x




Håller med fullständigt, och man behöver nödvändigtvis inte ha leriga skor för att trilla ner ur en Volvo hytt. Otaliga är de gånger när jag fallit ner ur just Volvo, och då jobbar jag i en verkstadshall med enbart nya och rena bilar inomhus. MAN (tror jag) är ett annat obehagligt objekt, men det hör väl inte hit... :rock_on:
MickeW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:45, 25-11-2006
Ort: Kristinestad
Maskintyp: Lastbil
Maskin: VOLVO BM LM218
VOLVO BM LM641 (projekt)
VOLVO BM LM840
VOLVO BM 830S
SCANIA 85 Super
CASE 1394
ARA 131B

Mats i Myrhult

#12 » 11:02:21, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett V8-emblem i fronten skulle ju inte sitta fel på en Volvo heller. :vissla:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

mf tef 20

#13 » 17:53:19, 05-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stäng hela volvofabriken hahaha :grin: :grin:

nej men snyggare lampor bak kanske diodlampor!!
mf tef 20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:51, 13-05-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se