Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Robsondrive

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

PO (trådstartaren)

#1 » 20:22:56, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering så här på kvällskvisten.
Med ned sänkt robson o om man lyfter boggien vad händer? Något bör ju ge sig men vad o hur?
Min gissning är att rullarna lyfter pga någon form av överströmmare.
Någon som kan dementera eller bekräfta min teori eller än bättre förklara hur det funkar.
Kan vara kul o veta så slipper man göra bort sig åtm vad det gäller det. PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93



Jimmy Nilsson

#2 » 20:31:24, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är på andra men på min Scania 144 går det inte att lyfta boggien med robson nere.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

jörgen.ottosson

#3 » 20:33:28, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha provat så gissar jag på att boggilyften löser ut för max-tryck ( precis som den gör när den är fullt uppe och du fortsätter trycka på knappen)

(varför skulle man vilja lyfta boggin med robson inkopplad ? .... :klia: ...så pass koll måste man väl ha att men vet att rullarna är nere)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PO (trådstartaren)

#4 » 22:32:15, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt Jörgen man ska ha koll
Rullen kan väl inte vara helt stum med tanke på fjäder rörelse eller?
Har bara erfarenhet av on-spot o sen har det väl hänt att man lyft boggien lite för att få bättre tryck på driven.
På "nya " bilen är det däremot robson därav frågan, som sällan förare känns det bra att veta risken är ju att tagen från den mer aktiva tiden sitter i o det var inte på detta årtusendet.
Kan tillägga att bilen är en Scania 580 i detta fallet men frågan var mer allmänt menat . PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

jörgen.ottosson

#5 » 22:50:42, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den erfarenhet jag har av Robson är på äldre bilar, (Scania 1-,2- serie od) . (om det är någon skillnad i dag har jag ingen aning om)

På dessa var det i alla fall viktigt att man bestämt sig före man fastnade om man ska använda robson eller inte.....när man väl sitter där så har som regel hjulen på driven sjunkit något och då går robsonrullarna inte att trycka ned mellan hjulen.

Men kan man köra på ganska lurigt underlag med robson, för utom att fördela drivkraften till fler hjul så hjälper den till att "stabilisera" bilen lite så de "flyter bättre" på kasst underlag.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jonas A

#6 » 07:19:13, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min gamla 143:a kunde man åka med Robson nere o boggin uppe om fick hjärnsläpp o tryckte på fel knappar. Resultatet blev att hjulen på 3:e axeln snurrade med så fint en bit upp i luften.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Åsa-Nisse

#7 » 09:48:29, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en gammal minnesbild. När boggin lyfter så ökar avståndet lite mellan hjulen så drivkraften minskar, men det blir som Jonas skrev. Boggihjulen snurra i luften. Det viktigaste med Robson är ju dock att den ska manövereras vid låg hastighet, både upp/ned och körning och aldrig stillastående. Vi hade en åkare i grannskapet med dåligt minne förr och det straffade sig i byte av däck och lager i robsonrullar. Han glömde ofta att lyfta dom när han kommit på fastmark och eldade på i 80 km.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se