Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

6x2 vs 6x2*4 vs 8x4*2

33 inlägg • Sida 1 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 09:51:25, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur smidiga är respektive axelkonfigurationer? Vi har en 6x2 och en 6x2*4 på jobbet och skillnaden är ju rätt rejäl, men hur beter sig en 8x4*2 i jämförelse?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



olle67

#2 » 11:36:43, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör mkt schakt just nu o den bilen ja gillar bäst e en fh-12 med 8x4 styr fram o bak..polaren har en 8x4 med dubbla framaxlar o den sätter han ofta på tippen då den ska trycka 2 fram axlar framför sig på tippen...
olle67
 

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 11:49:46, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som gör att du gillar den kombon bäst? En med dubbla framaxlar är inte aktuellt. Bilen kommer att att byggas antingen som fast tankbil alt en lvx.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

olle67

#4 » 12:04:26, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt om du ska ut på en blött tipp så föredrar ja enkel framaxel då du mest backar ut i skiten o har 3 axlar bak som fördelar vikten fint,,,men skulle ja köra mestadels på vägen skulle ja välja dubbla framaxlar,vi hade det på en Scania 143 linjebil som lasta 18 ton,den va hur stadig som helst på vägen..
olle67
 

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 13:02:49, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi åker sällan på tippar. Vi använder tankbilen mest på landsbygden i allmänhet och på skogsbränder i synnerhet. De flesta räddningstjänster kör ned 6x4*2. Då är det standard med 10m3 vatten på lvx. Frågan är vilken skillnaden i körbarhet blir med en 8x4*2 med tridem.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Svantej

#6 » 14:27:52, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad betyder *2 och *4?
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 14:37:09, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att jag skrivit fel :aaargh:

*4 avser antal styrande hjul Så det ska vara 8x4*4 och inget annat...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

ja-bond77

#8 » 14:59:55, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

* brukar väl gå att ha som x i förkortningen också... T ex 8x4x4...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Svantej

#9 » 15:08:25, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va just 8x4*2 jag inte fick ihop så jag ville fråga. Misstänkte att det va styrande som menades.
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Svantej

#10 » 15:19:54, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men till frågan så är 8x4*4(tridem) jätte osmidig om du ska jämföra med 6x2*4 (styrande löp) och osmidig om du ska jämföra med 6x2*2 (boogie). Svårt att jämföra så iofs när det handlar om axelavstånd, luft, parabel, lastkapacitet osv oxå.
Däremot kan tridem vara smidigare än 6x4*2 (tandem) tycker jag.
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#11 » 16:27:06, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den är osmidigare än en 6x4*2 är inte så konstigt kan jag tycka, men är den mycket osmidigare än en 6x2? Tittar på befintlig lvx och den har ett axelavstånd på 4400mm på tridem verkar 3700mm vara vanligt. På vilket sätt inverkar fjädringen?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Svantej

#12 » 21:22:29, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Att den är osmidigare än en 6x4*2 är inte så konstigt kan jag tycka, men är den mycket osmidigare än en 6x2? Tittar på befintlig lvx och den har ett axelavstånd på 4400mm på tridem verkar 3700mm vara vanligt. På vilket sätt inverkar fjädringen?


Du har inte möjlighet att prova några bilar med olika konfigurationer så du får känslan själv?
Det är lite det jag menar att det inte går att jämföra päron och äpplen.
En bladfjädrad tandem med 4400mm axlavstånd blir ju en bastard jämfört med tridem och 3700mm axlavstånd som du dessutom kan tömma luften ur sista axlarna på.
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#13 » 11:13:57, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ju de fordon vi har så ska det provas något så får det ske via Volvos eller Scanias återförsäljare. Hur mycket mer lastar en tridembil?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

olle67

#14 » 14:10:08, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran MAN 6x2 bergflak lastar 14200,triden ja kör ibland också bergflak lastar 18000,...
olle67
 

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 14:00:42, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det 32ton som är max bruttovikt för en tridem?

Har tittat lite på volvos datablad på fmx:en som var riktigt bra :thumme: Men där står det att tillåten vikt är 29,5ton och tekniskt tillåten är 35ton. Vidare kunde jag utläsa att svängradien på en tridem med axelavstånd 3700mm är samma som 6x2*4 med ett axelavstånd på 3900mm.

Så om det stämmer så lutar det nog kraftfullt mot ett tridemchassi :smile:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se