Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Varningsljus i positionsljusen på kepsen ?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Rockfax

#16 » 01:11:12, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet en lokal lastbils chafför som har installerat blixtljus innanför glaset på orginal lamporna fram. Vet ej hur det är gjort och har ingen bild. Men det blinkade iaf därifrån när han satte på saftblandarna.
Lastbilen va en volvo FH från runt 06

Och något sånt har jag aldrig sett tidigare
Rockfax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:34, 09-08-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster -69
Bm 230 Victor - 60



Fredrik_

#17 » 11:19:13, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, 'vanligt' förekommande nu för tiden. :wave:
Vet tyvärr inte om det är förberedda x-ljus eller om det är sats som monteras i vilket som.
Nackdelen då leveransen flyttade till andra lokaler..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Duffy

#18 » 11:36:43, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att lampreglerna är lite väl strikta men har viss förståelse för det,
Dom vita dioderna som finns på diverse olika hemsidor med "vanlig" lampsockel finns med väldigt många olika effekter och när det blir för högt bländar dom nått så förbannat om det är lite blött på vägarna kvällstid,.

Sen att jävligt många verkar ladda hagelsprakarn med dioder och lägga ett par salvor över fronten gör ju inte saken bättre direkt :slag:

5 på taket, 2 i speglarna, 2 eller 4 i grillen och en snabel vid varje fotsteg så tycker jag det är alldeles lagom framåt, Självklart 5W gult i allihop :D

Bakåt så kan man ju gå loss ganska rejält bara man tänker på att för varje extra position man sätter dit måste man sätta dit en extra bromsljuslampa så inte bromsljuset "drunknar" i allt det andra,.

Tycker inte heller att det ska vara för mycket på sidorna men det har mer med sin egen sikt att göra, Jag har kört några bilar som haft väldigt mycket lampor på sidorna och i mörker tycker jag det är lätt att missa personbilar som kommer på omkörning för att man vant sig vid att alltid ha ett sken i backspegeln,.

Nu glömde jag ju bort det där med varningsljusen :screwy:
Blixtljusen är jävligt bra men tycker aldrig dom kan mäta sig med en eller ett par rejäla saftblandarramper, På lastbilen jag kör så sitter det en ramp med 4 rotorer på hytt taket och två enkla saftblandare bak på trailern,.
Jag har även 2 blixtljus bak på trailern, Den bilen har jag fått beröm för flera ggr utav arbetsledare och andra bilar jag kört ihop med att den syns jävligt bra, Och då blinkar bara blixtljusen när jag antingen backar eller har styrlåset på trailern låst,.

Har dock funderat på att sätta i blixt ljus i 3 utav 5 extraljus på taket framåt och även i backljusen på originallyktorna på trailern så ska den nog synas ännu bättre sen :)
Senast redigerad av Duffy 11:49:46, 02-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
Duffy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:27, 18-06-2011
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Mats i Myrhult

#19 » 11:49:42, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tårtkalas hos Duffy idag, grattis! :thumme:

Håller med om att lagom med (positions)belysning är bäst, men det kanske är svårt beskriva vad det är i lagtexten? :skriva:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Duffy

#20 » 11:52:42, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Tårtkalas hos Duffy idag, grattis! :thumme:

Håller med om att lagom med (positions)belysning är bäst, men det kanske är svårt beskriva vad det är i lagtexten? :skriva:


Tackar så mycket :)

Jo det kan ju vara lite svårt att skriva rakt ut i en lagtext vad som är tillräckligt på den fronten men man tycker att lite sunt förnuft borde räcka för att förstå att för mycket lampor blir dumt?
Duffy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:27, 18-06-2011
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se