Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Snöröjning Dalarna

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 00:30:03, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hur har snöröjningen varit i Dalarna i vinter om man jämför med andra vintrar? som jag känner så tror jag ju inte man har tjänat så mycket i Dalarna?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



bmrobban

#2 » 02:02:16, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis 110. Jag är fortfarande imponerad av din vetgirighet,men du måste bestämma dig för en inriktning.
Du är ung, ta den första inriktningen du funderar på, är mycket bättre än att bara fundera.
Det mesta är genomförbart om man bara vill/tror tillräckligt mycket.
Mitt råd är: börja någonstans så slutar du någonstans.
Det finns många människor som funderar så mycket på vad dom ska göra så att dom gör ingenting..

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

LeifAndersson

#3 » 10:51:00, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban har ju rätt i att det duger inte att bara fundera i all evighet. Men innan man fattar ett avgörande beslut krävs det trots allt en del funderande! Men inte funderande för funderandets egen skull, utan det måste steg för steg leda framåt så det går att fatta ett beslut på goda grunder med funderandet som grund.
Vad jag tycker du gör fel är att du funderar på hur du ska kunna genomföra dina drömmar mer än på om det är möjligt att genomföra dessa. Om du vänder på det hela och först funderar på om det är möjligt/rimligt och när du tycker dig kommit fram till att det kan funka, då funderar du på hur det ska gå till! Då tror jag du har lättare att fatta ett genomtänkt beslut.
Och om du själv är osäker på om det kommer att funka, försök då att vidga tankarna lite så kanske du hittar en bättre väg att gå, det är inte alltid det är bäst att göra exakt vad man drömmer om, men en fullt framkomlig väg kan ligga mycket nära! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sakkis10 (trådstartaren)

#4 » 00:19:04, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står ju mellan timmer eller snö körning, så vad är bäst om man skulle ha en kombinerad bil timmer/snö att ha snabblåsbil eller lastväxlarbil?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

LeifAndersson

#5 » 08:01:36, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen kör timmer med en lvx bil mer än högst tillfälligt. En lastväxlare både bygger i höjd och vikt och omöjliggör en riktig infästning för en timmerkran. Och kombinationen timmer "snöbil" är märklig när de används vid samma "säsong". Visst finns det en del plogutrustade timmerbilar, men de används inte för riktig snöröjning utan mest bara för att röja någon skogsväg mest för eget bruk. På vintern ska en timmerbil köra just timmer och inget annat. Större timmeråkare brukar ha någon bil som kan kombineras för vägunderhåll sommartid när det körs mindre ur skogen, men på vintern är det timmer som gäller.
En plogbil ska syssla med vägunderhåll på vintern och kombineras med något för sommarsäsongen, men då är det inte lämpligt med timmer när det är överskott på virkesbilar sommartid. Plogning är något för den som redan har en anläggningsbil med full sommarsysselsättning som t.ex asfaltkörning på barmarkssäsongen, och vill ha en syssla på vintern om det råkar dimpa ner lite snö som en liten inkomstförstärkning på lågsäsong mest bara för att kunna ha bilen i trafik hela året och ha något att göra medans de övervintrar.
Ingen satsar på vinterväghållning som sin huvudsakliga verksamhet, då har man lämnat ut hela sin ekonomi till vädergudarna och kan bara vänta på att de ska ordna så man får "ta ned skylten"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tomten

#6 » 10:31:28, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför du bara bilen, släpen är ju samma oavsett vad du drar med. Så tappar du 20-25% av lastvikten mellan en växlare och en "riktig" timmerbil. Det senare är sjukt j*vla lätta byggen! finns dom så mäter ner mot 9 ton tom... Eller ja, 9,2-9,4 i alla fall. så med andra ord tjänar du 20-25% mindre med en växlare än med en "riktig" timmerbil. Och det i en bransch där 4-6% vinst på sista raden räknas som bra.
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se