Ingen kör timmer med en lvx bil mer än högst tillfälligt. En
lastväxlare både bygger i höjd och vikt och omöjliggör en riktig infästning för en timmerkran. Och kombinationen timmer "snöbil" är märklig när de används vid samma "säsong". Visst finns det en del plogutrustade timmerbilar, men de används inte för riktig
snöröjning utan mest bara för att röja någon skogsväg mest för eget bruk. På vintern ska en timmerbil köra just timmer och inget annat. Större timmeråkare brukar ha någon bil som kan kombineras för vägunderhåll sommartid när det körs mindre ur skogen, men på vintern är det timmer som gäller.
En plogbil ska syssla med vägunderhåll på vintern och kombineras med något för sommarsäsongen, men då är det inte lämpligt med timmer när det är överskott på virkesbilar sommartid. Plogning är något för den som redan har en anläggningsbil med full sommarsysselsättning som t.ex asfaltkörning på barmarkssäsongen, och vill ha en syssla på vintern om det råkar dimpa ner lite snö som en liten inkomstförstärkning på lågsäsong mest bara för att kunna ha bilen i trafik hela året och ha något att göra medans de övervintrar.
Ingen satsar på vinterväghållning som sin huvudsakliga verksamhet, då har man lämnat ut hela sin ekonomi till vädergudarna och kan bara vänta på att de ska ordna så man får "ta ned skylten"!