Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Transport av slåtterkross - returfrakt?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Sabina (trådstartaren)

#1 » 00:06:25, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ha hem en beg slåtterkross från ca Tranås. Finns det nån i den närheten som kan ta returfrakt till Ulricehamn? Dumt med två tomma lastbilar som möts så jag kollar innan jag beställer egen trp! Inte brått - än. Krossen är 2,80 bred och 1450 kg tung.
Sabina
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 23-06-2012
Ort: Västra götaland
Maskintyp: Traktor



Trigon

#2 » 06:24:01, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det till ca 13 mil enkel resa, så om bara din traktor är i skick (oljenivåer kollade osv.) så borde det smidigaste vara att ta en långtur. Visserligen beror det på hur man värderar sin egen tid, men om du inte har sån tur att nån med lämplig lastbil ska köra tom ungefär den sträckan, så kan man nog räkna minst 2500-3000 kr för den frakten, eventuellt ännu mer. Jag säger inte att det är fel att leja en lastbil, men en sväng med traktorn är ju aldrig fel. :grin: En brasklapp får jag dock slänga in om att det kan vara lite bökigt, om man inte har så stor lokalkännedom, att ta sig förbi Jönköping om man vill vara helt laglig och inte trafikera E4an med traktor...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

LeifAndersson

#3 » 08:09:52, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En slåtterkross är dyr och omständlig att köra på lastbil pga. bredden och att de är knöliga att surra fast. Man lastar inte gärna bara en slåtterkross om man inte har något annat överbrett lastat redan, har man redan det är det liksom samma f*n om man strular med något mer brett på samma lass! Men lastar man bara en slåtterkross så blir lastningskostnaden rätt hög i förhållande till transporttiden när det sticker ut något hjul på sidan av flaket hur man än vänder och vrider på den. Så det blir ofta så att man går tom heller än att lasta sådant gods när det blir så långt stopp för lastningen. :sad:
Hyr en biltrailer och ta med en hög med lastpallar och demontera draget så kan du lasta den på tvären och surra fast den väl. Sedan hänger du på lite breddmarkeringar och tutar och kör bara. Det är någon timmes lastning men man brukar ju inte värdera sin egen tid så mycket i sådana sammanhang!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#4 » 09:08:44, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med weland stål, ulricehamn, de transporterar ju ut från ulricehamn åt alla håll och kanter så de borde ju gå tomma tillbaka. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Sabina (trådstartaren)

#5 » 11:42:36, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Jo, jag har tänkt på heldag i traktor - men passagen gm Jönköping verkar minst sagt knölig att få till. Å så ska man hålla sej vaken i en traktor som numera har 32 km som absolut maxfart. Får nog ta reda på mer om hur stor den blir om man lastar den på tvären på ett släp efter bil och tar hjälp av nån med dylikt släp, lämplig dragbil och körkort för hela baletten!
Sabina
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 23-06-2012
Ort: Västra götaland
Maskintyp: Traktor

Johanolof

#6 » 13:00:54, 25-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta blir man lite skrämd av avståndet. Har själv bara kört 4.5 enkel med traktor och trailer för att hämta annan traktor. Men däremot körde jag flytgödsel från en bonde ca 1 mil bort för något år sedan 15 lass på en lång lördag totalt 30 mil ca 13 timmar. Du borde ju köra det på ca 9 timmar , inte någon tid man skulle oroa sig för om man hade kört med plogen eller harven på någon åkern. Tar ju tid att dela på krossen och lasta på bilkärra oxå sen ska den ju monteras ihop oxå. Och räknar du tiden det tar att låna släpkärra mm så kanske du inte spara så myckert tid. Jag hade kört. Man får ju dessutom se massa saker som man skulle missa om man åker bil. Packa kamra termos mm och kör. :grin:
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Trigon

#7 » 22:17:45, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen är det inte alltid helt lätt att hitta på småvägar, men den vägen som jag rödmarkerat här borde väl vara framkomlig med en slåtterkross på 2,8 får man hoppas?
Bild


Själv körde jag i slutet på mars i år den här lilla kroksnoden
Bild


Med det här ekipaget,
Bild

drygt 3 m brett över såmaskinen och harven och runt 22 m långt, dessutom ca 4,2 m högt bak på apburen eftersom jag hamnade att lasta den gamla kultivatorn lite okonventionellt, men ändå var det förvånansvärt smidigt att ta sig fram med eftersom det leder sig på så många ställen jämfört med t.ex. ett lastbil och släp, eller för att inte tala om dragbil och långtrailer. När jag nästan kunde hägra början på Göteborgsbacken dök det upp en jäkla viadukt på 3,9 så jag blev tvungen att leta mig ut på småvägar kring Sandseryd, men det ordnade sig till slut det också. Med facit i hand hade det dock varit enklare att bara dra tvärs genom Jönköping den lilla biten på E4an, bre på med dialekt och spelat dum om någon stoppat mig, " vi ha ju inge motorvägar på Gotland så de visst jag int att man int får köre på me traktor" typ. :mrgreen:
Köra på natten var inte heller inte nåt alternativ eftersom jag åkte med båten från Gotland på kvällen och redan var dödstrött och i stort behov av att sova när jag anlände till min övernattning utanför Eksjö strax efter kl 12 på natten.
Som tur var hade jag åtminstone bromsar på den röda tippvagnen, annars hade det nog skitit sig trots att jag tog det väldigt lugnt i nerförsbackarna. Fastlandet är inte alltid så platt som man är van vid på Gotland. :grin: Fendten fick kämpa rätt bra i uppförsbackarna och på nåt ställe i en rätt brant backe där i krokarna kring Sandseryd var jag lite för optimistisk vid en nedväxling och trots turbinkoppling var det inte att tänka på att komma igång på högre växel än 2an låg har jag för, bara att snigla snällt uppför. Bränsleförbrukningen från Gotland och de totalt 35 milen jag körde bort till Västergötland slutade på strax under 4 liter/mil, inte så farligt mycket mer än vad en lastbil med motsvarande tågvikt antagligen tagit.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Sabina (trådstartaren)

#8 » 22:57:49, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

O jösses ett sånt tåg! Nyfiken: Hur kom det sej att du skulle köra så många grejer? Började du på Gotland med hela köret eller där kartbilden började? Skulle säkert funka med vägen du markerat men risken för punka på krossen? Studerade inte däcken särskilt noga. Har dessutom förstått att JF inte har samma präktiga drag som gamla Morran utan på nåt sätt drar via växelhusen (eller vad det kan heta?) och inte med stöd av en plåtbit bakom. Min Case är svår på diesel så jag ska uttömma alla idéer på bra dragbil, fet kärra å någon med lämpligt körkort innan jag kryper till korset och tar traktorn... Roliga bilder du hade!
Sabina
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 23-06-2012
Ort: Västra götaland
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#9 » 10:56:03, 01-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se såna stollabilder
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se