Visserligen är det inte alltid helt lätt att hitta på småvägar, men den vägen som jag rödmarkerat här borde väl vara framkomlig med en slåtterkross på 2,8 får man hoppas?
Själv körde jag i slutet på mars i år den här lilla kroksnoden
Med det här ekipaget,
drygt 3 m brett över såmaskinen och harven och runt 22 m långt, dessutom ca 4,2 m högt bak på apburen eftersom jag hamnade att lasta den gamla kultivatorn lite okonventionellt, men ändå var det förvånansvärt smidigt att ta sig fram med eftersom det leder sig på så många ställen jämfört med t.ex. ett
lastbil och släp, eller för att inte tala om dragbil och långtrailer. När jag nästan kunde hägra början på Göteborgsbacken dök det upp en jäkla viadukt på 3,9 så jag blev tvungen att leta mig ut på småvägar kring Sandseryd, men det ordnade sig till slut det också. Med facit i hand hade det dock varit enklare att bara dra tvärs genom Jönköping den lilla biten på E4an, bre på med dialekt och spelat dum om någon stoppat mig, " vi ha ju inge motorvägar på Gotland så de visst jag int att man int får köre på me
traktor" typ.
Köra på natten var inte heller inte nåt alternativ eftersom jag åkte med båten från Gotland på kvällen och redan var dödstrött och i stort behov av att sova när jag anlände till min övernattning utanför Eksjö strax efter kl 12 på natten.
Som tur var hade jag åtminstone bromsar på den röda tippvagnen, annars hade det nog skitit sig trots att jag tog det väldigt lugnt i nerförsbackarna. Fastlandet är inte alltid så platt som man är van vid på Gotland.
Fendten fick kämpa rätt bra i uppförsbackarna och på nåt ställe i en rätt brant backe där i krokarna kring Sandseryd var jag lite för optimistisk vid en nedväxling och trots turbinkoppling var det inte att tänka på att komma igång på högre
växel än 2an låg har jag för, bara att snigla snällt uppför. Bränsleförbrukningen från Gotland och de totalt 35 milen jag körde bort till Västergötland slutade på strax under 4 liter/mil, inte så farligt mycket mer än vad en lastbil med motsvarande tågvikt antagligen tagit.