Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Maskintrailerekipage

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 19:01:36, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, finns det möjlighet att få en maskintrailer med 4 axlar och det ska vara axellyft på 2-3-4 axeln och sen ska alla vara tvångsstyrda alltså så ska axel nr. 1-2-3-4 vara tvångsstyrda? Hur fungerar medstyrande axlar?
Kan man få en dragbil med 4 axlar och den ska vara drivande på alla axlar och det ska vara axellyft på 3-4 axeln?, på vissa dragbilar så är ju sista axeln medstyrande går det att den är både drivande och medstyrande och med axellyft?
Tack på förhand för svar
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



LeifAndersson

#2 » 19:29:00, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är omöjligt men det kostar, ju mer udda önskemål ju större slutsumma. Allt är i princip möjligt, frågan är bara i vilket sammanhang ett sådant ekipage skulle komma till sin rätt rent praktiskt? En "tridem" med de bakersta axlarna lyftbara blir i praktiken inte möjligt när axel 2 skulle rasa iväg i axeltryck med kopplad trailer långt över det rimliga vid tomkörning. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bert

#3 » 19:33:19, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte lika med 1a axeln på trailern med Leif?.Vad är finessen med att kunna lyfta så många sakkis?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LeifAndersson

#4 » 19:54:20, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Blir det inte lika med 1a axeln på trailern med Leif?.Vad är finessen med att kunna lyfta så många sakkis?


Jo vist blir det så! Man skulle få ett par ordentliga axeltryck och mycket prylar som sticker ut både här och där i kraftiga svängar! :sad: Kommer aldrig att byggas ett ekipage med den specen, men visst vore det möjligt rent tekniskt trots att fordonet skulle bli oanvändbart! Men det skulle bli ett unikt exemplar! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sakkis10 (trådstartaren)

#5 » 22:12:44, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, nej det jag tänkte på var att om man skulle köra t.ex. skogsmaskiner så kunde det vara bra att kunna lyfta så många axlar för att kunna vända på en vändplan smidigt och det är såklart bara vid vändningarna som man i så fall skulle hissa axlarna :thummar:
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

LeifAndersson

#6 » 10:00:55, 08-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du vända ute i spenaten så är det bäst att ha så mycket hjul som möjligt på marken. Men en styrbar trailer är ovärderligt i det läget! Hissar du en massa axlar och höjer axeltrycket på en stackare som ska bära hela vikten så blir det bara ett par hål på en lös vändplan. Det är snarare så att man släpper alla axlar när man ska manövrera där det inte körts så mycket ute bland buskarna!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sakkis10 (trådstartaren)

#7 » 16:13:22, 08-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, ja det är ju klart
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se