Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Tömma Digitalt förarkort

18 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

flanz

#16 » 11:43:55, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står på transportstyrelsens hemsida att kortet måste tömmas och ni skriver att arbgiv ska tillhandahålla möjligheten.

Jag som lämnat och hämtat LB på verkstaden eller enbart tagit en nöjestur nån gång per år, åker jag dit personligen? Åker arbgiv dit? Jag har använt kortet ca 10 ggr sen jag tog c 2009.

Det jag undrar är asså vad som händer om man inte tömmer det 28 dagar efter en körning?

Jag har kört bilar både med och utan fjärravläsning av skrivaren om det har någon betydelse.
flanz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:53:02, 02-12-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor



jörgen.ottosson

#17 » 12:06:35, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Vad jag förstått så är tömningen av kortet arbetsgivarens ansvar.... (syftet med 28dagar är att "minnet" i kortet ska räcka för allt som registreras mellan tömningarna, med lite marginal.... = ingen data förlorad.... kör du sällan, så ryms troligen data ändå, men du har troligen en arbetsgivare/lastbilsägare som inte har alla upg.....vet dock inte hur system med överskrivning mm fungerar :klia: ) ...företaget ska även tömma färdskrivarna senast inom 90dagar.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... dskrivare/

klipp från länken ovan.

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_

#18 » 17:06:06, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har säkerhetskopierat säkerhetskopian från färdskrivaren.
USB började bli fullt, eftersom det är ett USB som säljs som tillbehör till färdskrivaren är de ju rätt dyra. Nu skall systemet ju bytas igen av staten så det finns inga delar till detta "gamla" längre hos leverantören.

Men det var bara textfiler och gick att läsa som ett normalt USB, att moda textfilen så rätt uppgifter var kvar gick på första försöket.
Man kanske kan börja med ett tomt USB också, men det låter inte så när man läser texterna runt produkten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se