Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Tömma Digitalt förarkort

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Jonas A (trådstartaren)

#1 » 15:11:22, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hyr ut mig själv som chaufför till ett par olika åkare ibland och har hittills lyckats köra bilar med analog färdskrivare men är nu tvungen att börja använda det digitala kortet.
Detta ska ju tömmas med jämna mellanrum och lagras på annan plats. Normalt sköts ju detta av åkeriet men då jag inte är anställd utan dom hyr bara in mig vid behov av mitt företag så känns det som om jag borde sköta detta själv.
Finns här andra i samma situation och hur gör ni?
Vad använder ni för utrustning?
Kollar man på nätet är de flesta läsare både för att tömma kort och skrivare men det borde ju finnas en enklare variant som jag kan använda.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91



jörgen.ottosson

#2 » 19:27:18, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår så är det den du kör åt som ska tömma ditt kort, senast efter 28 dagar efter första registreringen. ( även om det blir dumt, om du bara kör strö-pass)

Jag antar att det ända rätta är att du "tömmer kortet" hos firman du kört åt, när du kört färdigt. Även om det bara var några timmar den dagen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

valberga

#3 » 19:56:16, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är dom som du kör åt som skall tömma kortet. Du skall bara använda det det är upp till arbetsgivaren att begära in kortet för tömmning
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

cad59

#4 » 20:50:34, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår så är du f-skattare?
Då faller det nog på din lott att tanka av kortet.
Finns säkert någon avläsningsutrustn. att shoppa i välsort butiker.
Skulle tro att tex kg sandström kan ha.
Volvo truckcenter eller scania butikerna kan nog hjälpa oxå
Kanske inte superbillig men nödvändig.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

jörgen.ottosson

#5 » 20:57:48, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företagare eller ej, vad jag förstår så är det företaget som äger fordonet som ska kopiera och lagra uppgifterna.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... skrivare-/
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

cad59

#6 » 21:07:11, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de stämmer visserligen delvis men då handlar det om färdskrivaren.
Ts kort har samma funk som de gamla frisbee bladen eller öhum.... diagrambladen ska de va.
Å dom skulle man spara i god ordning. :vissla:
Om man då är f skattare så är det ditt ansvar att lagra blad/kortuppgifter.
De är personliga uppgifter, ingalunda sekretessbelagda men de följer föraren/f-skattaren.

1 person gillar det här inlägget.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

InläggDetta inlägg har raderats av Johnj-e den 21:13:09, 27-10-2015.

Jonas A (trådstartaren)

#8 » 12:33:16, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag kör som F-skattare.
Är ganska säker på att jag själv måste tömma kortet och lagra datan precis som med pappersbladen. Frågan är bara vilken utrustning man ska ha. Känns lite onödigt att köpa utrustning för att tömma färdskrivaren för flera tusen när det bara är kortet jag ska tömma.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

ÅÄÖ

#9 » 13:30:49, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du 'tömmer' inte! Bara säkerhetskopierar enligt lagens krav..
Har bilen/åkeriet fjärrnerladdning (vanligare för var dag) så kommer ditt kort med också.
Eller så har de kortläsare/utrustning på kontoret.
Ta med ett USB-minne och be om överflyttning. Handlar om normal filhantering av några kb...

Eller som tidigare påtalats, någon verkstad eller åkericentral kan säkert bistå!
Är det för dyrt får du väl helt enkelt låta bli att köra!! Eller lägga ner firman! ;-)

(Du kan då inte studera dina uppgifter, men har de arkiverade!)

1 person gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

LeifAndersson

#10 » 14:36:01, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med säkerhetskopiering av förarkort är lurigt och det vilar dessutom en förbannelse över det! Jag vet många F-skattare som har USB minnen där det tydligt står att det är säkerhetskopior för förarkortet, men av någon mystisk teknisk anledning är de inte läsbara! :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

cekstam

#11 » 20:12:03, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får passa sig lite för vad man sparar på, USB-minnen är kassa för långtidslagring. Bränn hellre en kvalitets-cd eller dvd då. Bara magnetband som klarar dom lagstadgade kraven. Eller kör med någon online-backuptjänst typ backblaze etc.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

magloman

#12 » 21:01:11, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja eller lägg upp det på dropbox i molnet. Gratis upp till 2gb. Lär räcka för o spara några miljarders mils körning :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

sebbe

#13 » 08:42:05, 02-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är förarens skyldighet att se till att kortet kopieras inom 28 dagar, åkeriet ska tillhandahålla utrustning för detta. Det räcker dock med en vanlig smartcard-reader för en struntsumma tillsammans med programmet Lena som tankas hem gratis från kg sandströms hemsida. Dom säljer även läsare men till ett lite högre pris än tex http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... re_for_usb

Men vad är det för åkerier du jobbar åt som inte tar detta på allvar? Kopiering av färdskrivardata är idag affärskritiskt, jag skulle personligen aldrig tillåta att mina förare eller bilar "går över tiden".
sebbe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:54, 20-06-2010

Ptr

#14 » 10:43:04, 02-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se för gösse namn till att gå på de du kör åt att de tillhandahåller möjligheten till "tömning". Körde i somras och efterfrågade det hela tiden. Vilket jag inte fick något svar på.

Sen kom de och bråkade om fakturan för att "lassen inte var avslutade" och att kortet skulle tömts i bilens dataterminal! De hade väl för fan kunnat svara på frågan när man frågade dem så hade det inte uppstått något krångel av den anledningen.

Så numer så blir det att börja med att se till att den möjligheten finns, annars blir det ingen körning!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Jonas A (trådstartaren)

#15 » 13:33:55, 02-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, möjligheten till att tömma på åkerierna finns men då jag kör för flera olika och väldigt oregelbundet vore det enklast att kunna göra det själv hemma.

Verkar ju väldigt smidigt om jag kan göra som Sebbe skrev.
Ska köpa en läsare och prova.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se