Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Cab over eller Long nose?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

ls76

#16 » 13:00:22, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
JohnOlof skrev:
Holger skrev:Släpet blir alltså längre, eftersom bilen blir kortare?


Korrekt. Längdbegränsning avser
Europa: hela ekipaget
USA: släpet

I Europa så medger en kortare dragbil alltså ett större släp. Sedan handlar det väl också om tradition.


tradition kan inte vara så gammal vett inte riktigt tror att man börja med frambyggda lastbilar i början av 70 talet i sverige

på dom flesta bilder på lastbilar jag har set från 50 60 talet i sverige var ju Long nose

Första hälften på 60-talet, både Volvo och Scania.
Hälsn. Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil



Robert T

#17 » 14:08:14, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I USA vill man ofta ha lång hjulbas för att det går stadigare i hög hastighet då. I vissa stater får lastbilar köra mycket fortare än i Sverige.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#18 » 20:09:53, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Scania och Volvo började med frambyggda 1931-33. Det var för att få kortare bilar som kunde ta sig fram smidigare där det var trångt. Sen kom det av sig under kriget och kom inte igång förrän 62-63. Scanias LB där B står för Bulldog.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

JohnOlof

#19 » 15:13:24, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var lite osäker på vad "torped" i "torpedbyggd" egentligen syftade på? Vet ju att det heter torpedvägg och efter lite gogglande:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torpedv%C3%A4gg
Gissar att det är torpedväggen som givit upphov till torpedbyggd-beteckningen. Någon som har någon annan teori?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#20 » 15:15:02, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:I USA vill man ofta ha lång hjulbas för att det går stadigare i hög hastighet då. I vissa stater får lastbilar köra mycket fortare än i Sverige.


De flesta delstaterna har väl ingen separat hastighetsbegränsning för lastbilar vilket ju gör att de kör klart fortare med bilarna.
Å andra sidan med den nu legendariska epic-split-filmen ( https://youtu.be/M7FIvfx5J10 ) så känns det inte som spårrakheten skulle vara det övervägande motivet nuförtiden. Dock har jag ingen egen erfarenhet till hjälp att jämföra.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Robert T

#21 » 04:14:45, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof skrev:
Robert T skrev:I USA vill man ofta ha lång hjulbas för att det går stadigare i hög hastighet då. I vissa stater får lastbilar köra mycket fortare än i Sverige.


De flesta delstaterna har väl ingen separat hastighetsbegränsning för lastbilar vilket ju gör att de kör klart fortare med bilarna.
Å andra sidan med den nu legendariska epic-split-filmen ( https://youtu.be/M7FIvfx5J10 ) så känns det inte som spårrakheten skulle vara det övervägande motivet nuförtiden. Dock har jag ingen egen erfarenhet till hjälp att jämföra.


Ville bara påvisa att det är en viss skillnad mot våra 80 (90) mot USAs 120km/h för lastbilar.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se