Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur ofta smörja en bakgavellyft

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

qvintus4 (trådstartaren)

#1 » 09:58:56, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som har bakgavellyft som är yrkes chaufförer eller som har koll och riktig vetskap hur ofta smörjer man en bakgavellyft .



Har pratat med flera som renoverar bakgavellyftar dom rekommenderade 1 gång i månaden och på vintern gärna varannan vecka på vintern då det kommer in mycket mer skit och fukt i fettet så man får in nytt fräscht fett...
qvintus4
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:26, 06-03-2012
Ort: Vingåker



Åsa-Nisse

#2 » 10:22:40, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte så många nipplar att smörja så hellre en liten skvätt ofta än mycket och sällan. Är det en distributionsbil så rekommenderar jag veckosmörjning.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

qvintus4 (trådstartaren)

#3 » 18:21:44, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våra lätta lastbilar går en 2-3 tim per dag på transporter 5 dagar veckan året om , liftarna används 10-12 gånger under dagen
qvintus4
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:26, 06-03-2012
Ort: Vingåker

v240tic

#4 » 09:59:37, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måtte reparere en bakgavellyft der leddet inn mot ramma aldrig hadde blitt smørt. Påbyggeren hadde montert bakgavellyften slik at smørenipplene lå tett inn til hjelperammen på bilen og det var umulig å smøre :huh: Etter en tid satte boltene seg fast, og vred av festeøret på siden. Legg på noen tusen hevinger og senkinger, og bolten hadde gnagd seg gjennom hele festet og liften falt ned :aaargh: Etter reparasjon ble det borret hull I hjelperammen til påbygget slik at smøring var mulig.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

qvintus4 (trådstartaren)

#5 » 13:15:25, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi på mitt jobb har 5 lätta .Lb inte haft rutiner för smörjning smorde så gott som aldrig i våras fick vi lämna in alla liftar för rep och det kostade 40-50 tusen kronor ... så smörjning är en billig försäkring
qvintus4
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:26, 06-03-2012
Ort: Vingåker


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se