Jag hamnade av en tillfällighet i åkeribranschen för nåt år sen, då jag tog över ett befintligt åkeri. Tyvärr visade det sig att det regnade in verkstadsräkningar från hela Sverige efter några veckor, så den sagan blev rätt kort. Det här var visserligen en fjärrbil, Scania R480 med 52000 mil på mätaren, men jag måste ändå säga att jag var förvånad över hur mycket som gick sönder hela tiden. Och då hade ändå den förre ägaren nyligen renoverat motorn för 140 000 kr.
Nu har vi en kranbil i trafik i Stockholm, och det jag kan säga så här långt är väl inte så värst imponerande.
Först och främst gäller det att ha kontakter så du kommer in på en åkericentral, då har du åtminstone hyfsat bra chanser att få jobb. Just i stockholmsregionen tycks det fortfarande vara ett väldigt sug efter kranbilar. I övriga landet ser man en viss överetablering.
Problemet är väl oftast att det på åkericentralen redan finns 10 bilar med
kran som står före dig i kön. Där kan det väl då vara en fördel att ha en uppdaterad version enligt dom senaste reglerna.
Sen kräver ju alla numera att det ska vara en Euro-5 bil minst, och då blir det genast lite knepigare att hitta begagnat, eftersom dom flesta beg är Euro-4 eller lägre, och har man en sån, så hamnar man garanterat sist i kön.
Om jag skulle köpa en ny bil så skulle jag nog kolla över de upphandlingar som ligger ute från kommuner. Just nu kanske det inte finns nån, men för nån månad sen hade Halmstad upphandling av kranbil.
Även kommuner ute i obygden kräver av nån anledning Euro-5, och kran på minst 28 tm. ( vad dom nu ska med den till kan man ju undra, för att lyfta lite grästuvor)
Men finge man en sån körning, så har man
iaf en säker inkomst, och slipper vara i händerna på dom minst sagt nyckfulla åkericentralerna.
Sen när det gäller nya bilar kontra begagnat, så är det ju som en del gamla åkare säger. Antingen amorterar man, eller reparerar. Vilket man väljer hänger väl på ens egna nerver. Med en nivå på 4 mille, så gäller det att ha jobb exakt hela tiden. Medan med ett ekipage för 1 miljon, så är det inte en undergång om man står stilla nån vecka. Timpengen för gamla och nya bilar är förvånansvärt lika.
Katastrofen kommer om man får ett månadsexemplar till bil, och ska amortera OCH reparera.
Ibland får man sadla om.
Har gått från myllan till kontoret.