Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kostnader för ny lastbil? Eventuell ny åkare :-)

63 inlägg • Sida 3 av 5
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Trigon

#31 » 22:24:09, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men 200 000 - 300 000 kr inklusive skatt och arbetsgivaravgift ger väl ändå en lön som ligger en bra bit över socialförsäkringens miniminivå? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



cad59

#32 » 00:29:01, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något trafiktillstånd?
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

LeifAndersson

#33 » 11:33:35, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Realistiskt är att det går att lägga undan 100k/ år som f-skattare med 1800-2000 fakturerade timmar, det har jag sett exempel på! Men då är det färdigskattade stålar som är helt fria för "egen insättning" i en rörelse, det tycker finansiärer om. Så på fem år kan du lägga en halv mille egna "osmittade" stålar, då kan du få låna 3ggr så mycket om du har en bra affärsidé och ett reellt värde i rörelsen! ( I detta fall bilen och tillbehör)
Tyvärr är det så att banker inte lånar ut till unga nya åkare i dag utan oerhört starka säkerheter! :sad: Och leverantörens finansiering täcker inte för en nystartad.
Ska man starta åkeri i dag så får man köpa ett i drift varande AB med mycket gott resultat till lågt pris! Och det är en kombination som av naturen sällan inträffar. :sad:
Ska man bygga upp en åkerirörelse från grunden så krävs rätt stora ekonomiska resurser som man kan lägga i som eget riskvilligt kapital, annars ställer ingen annan upp med sitt kapital heller! Tyvärr ser verkligheten så ut i dag.
Har en bekant som under flera år försökt sälja av en fjärrbil som täcker sina kostnader väl men de är en främmande fågel i verksamheten så han vill få bort den ur verksamheten. Han har haft ett tjugotal intresserade köpare mer eller mindre seriösa men en del som är väl etablerade, men bankerna och även biltillverkarens finanslösning har inte ställt upp på någon ny aktör trots att bilen visar ett i sammanhanget ok resultat under flera år och har fast trygg körning. Det sägs bara att bilen garanterar ett resultat under nuvarande ägare och i ny regi kan det inte garanteras i en svår bransch! Så han har bilen kvar och blir nog tvungen att byta den mot en ny nu när den rullat rätt långt och bara köra vidare när han inte får den såld. Vad som i grunden ligger bakom att ingen får överta bilen är att speditören kräver att en ny åkare på bilen ska köra kontraktslöst minst ett år så han får visa vad han går för, och att det är en rätt ny välutrustad bil som har högt värde även efter snart fem år så den kostar en slant. Så det krävs ungefär en halv mille kontant från köparen och sedan kanske han får överta den i dag rätt låga restskulden. Kontantdelen ställer ingen upp och lånar ut till, restskulden kanske det skulle gå att få överta som ny men inte mer!! :sad: Det är hårda bud i lastbilsbranschen i dag. Så bli inte besviken om det skiter sig med finansieringen, det är inget personligt utan det är så för alla! Mycket eget kapital eller stora obelånade lätt realiserade värden är vad som gäller. En sjujävla entusiasm och arbetslust räcker tyvärr inte! :sad:
Så som sagt bli inte besviken när du stöter på problem, det är lika för alla i dag och inget personligt mot dig!
Att det inte är några problem enligt bilsäljaren är naturligt, sedan om han får sälja den till dig handhas av helt andra personer. Och skiter det sig går han bara vidare och jagar provision hos nästa intresserade köpare!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

uppland2

#34 » 11:45:49, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inget om just lastbilar, men känner att du är väldigt negativ. Trådstartaren verkar ju inte direkt grön, och förefaller passionerad för att få köra lastbil. Det står ingenstans i frågan att det skulle vara aktuellt att låna pengar, så det kanske inte heller behövs, och det är ju inte säkert det går bättre för att man satsar dem på något annat. Det kan ju gå bra också. Oftast ångrar man mest det man inte gjort.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

cekstam

#35 » 12:02:41, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur det ser ut på underlagssidan varierar ju lite i landet också. Här i Mälardalen är det ju inte brist på arbetskraft, men otroligt stor brist på arbetskraft som kan leva upp till vad dom säger att dom kan. Så självgående folk med erfarenhet och god arbetskompetens är som trisslotter med vinster över 1000:-, något man träffar på var femte år.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

LeifAndersson

#36 » 12:07:43, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt enkelt viktigt att man får alla vinklar på saken. Finns inget så deprimerande än att få ett negativt besked efter att fått höra av alla att det inte är några problem! Har man då inte fått höra hur det verkligen förhåller sig så kan ett negativt besked bli tungt när man då kan känna sig personligen utsatt för ogin behandling!
Så att skönmåla verkligheten för en som brinner för en satsning är en enorm björntjänst som man ska vara
väldigt försiktig med så man inte "lurar" någon till något som kan bli ekonomisk katastrof för denne.
Har sett alldeles för många fall där folk i efterhand sagt: Men alla sade ju! Det är helt enkelt inte rätt att bara mana på någon till sitt livs största affär utan att känna till aktuell fakta. Då kan man bara försöka förklara som det ser ut i verkligheten som motvikt till alla som bara uppmanar till att kör på du bara när du vill satsa på det här! Det är liksom inte bara som att uppmana någon att byta jobb...
Har sett för många det gått illa för, i två fall så illa det bara kan gå när allt bara blivit så fel. :sad: :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#37 » 12:09:28, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste ju väga riskerna (skadan att misslyckas) mot chanserna att lyckas, och planera vad man kan göra om det inte går så bra som man tänkt. Har någon en bra affärsidé, självklart så ska man hjälpa till......men att hjälpa till innefattar ju också att man hittar "brister" i planen/iden för att skapa ett så komplett beslutsunderlag som möjligt.

En gammal åkare jag kände uttryckte det så här: -Ro inte längre ut i båten, än du kan hoppa ur och dra den i land.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

EmilPersson (trådstartaren)

#38 » 13:14:34, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt mål med denna tråd var att få fram alla ekonomiska aspekter så jag kan göra en realistisk beräkning på utgifter och intäkter för att sedan bedöma om det är värt att fundera vidare på.

1 person gillar det här inlägget.
EmilPersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:45:19, 25-01-2015
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 30
Ford 4000
MF 595

Ingvar

#39 » 13:18:48, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hamnade av en tillfällighet i åkeribranschen för nåt år sen, då jag tog över ett befintligt åkeri. Tyvärr visade det sig att det regnade in verkstadsräkningar från hela Sverige efter några veckor, så den sagan blev rätt kort. Det här var visserligen en fjärrbil, Scania R480 med 52000 mil på mätaren, men jag måste ändå säga att jag var förvånad över hur mycket som gick sönder hela tiden. Och då hade ändå den förre ägaren nyligen renoverat motorn för 140 000 kr.

Nu har vi en kranbil i trafik i Stockholm, och det jag kan säga så här långt är väl inte så värst imponerande.

Först och främst gäller det att ha kontakter så du kommer in på en åkericentral, då har du åtminstone hyfsat bra chanser att få jobb. Just i stockholmsregionen tycks det fortfarande vara ett väldigt sug efter kranbilar. I övriga landet ser man en viss överetablering.
Problemet är väl oftast att det på åkericentralen redan finns 10 bilar med kran som står före dig i kön. Där kan det väl då vara en fördel att ha en uppdaterad version enligt dom senaste reglerna.

Sen kräver ju alla numera att det ska vara en Euro-5 bil minst, och då blir det genast lite knepigare att hitta begagnat, eftersom dom flesta beg är Euro-4 eller lägre, och har man en sån, så hamnar man garanterat sist i kön.

Om jag skulle köpa en ny bil så skulle jag nog kolla över de upphandlingar som ligger ute från kommuner. Just nu kanske det inte finns nån, men för nån månad sen hade Halmstad upphandling av kranbil.
Även kommuner ute i obygden kräver av nån anledning Euro-5, och kran på minst 28 tm. ( vad dom nu ska med den till kan man ju undra, för att lyfta lite grästuvor)

Men finge man en sån körning, så har man iaf en säker inkomst, och slipper vara i händerna på dom minst sagt nyckfulla åkericentralerna.

Sen när det gäller nya bilar kontra begagnat, så är det ju som en del gamla åkare säger. Antingen amorterar man, eller reparerar. Vilket man väljer hänger väl på ens egna nerver. Med en nivå på 4 mille, så gäller det att ha jobb exakt hela tiden. Medan med ett ekipage för 1 miljon, så är det inte en undergång om man står stilla nån vecka. Timpengen för gamla och nya bilar är förvånansvärt lika.

Katastrofen kommer om man får ett månadsexemplar till bil, och ska amortera OCH reparera.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Trigon

#40 » 13:34:59, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fasen hamnar man i åkeribranschen av en tillfällighet Ingvar? :uupps: :grin:
Jag pratade med en mobilkranförare i Göteborgstrakten och han sa att de etablerade åkerierna räknade med ca 80% beläggningsgrad på en kranbil, mobilkranarna räknar man tydligen ca 60% beläggningsgrad på. Sedan råkade jag prata med en mobilkranägare i Oskarshamn och hans kran kostade ca 7 miljoner ny och timdebiteringen låg på 1500 kr, jag tror att beläggningsgraden även där låg på ca 60%. Enligt honom gick det runt, men inte så mycket mer, jag gjorde i och för sig inga noggrannare överslagsberäkningar på den kalkylen, men mobilkranbranschen lät inte som en guldgruva i alla fall.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Edholm

#41 » 16:23:32, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra grus för att fylla ut tid så är nog timpriset lägre än 880-920, kan inte stockholms priser men i dessa trakter så ligger en tridembil nånstans mellan 650-750 och en 3-axlad mellan 590-690 utan kran.

Lastbilsbranschen är tuff så räkna ordentligt innan köp.

Har du inte fixat trafiktillstånd så är det nästan steg 1. Blir inte många meter kört annars.
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PerJohansson

#42 » 16:40:40, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lvx och en stor kran på bilen borde man nästan kunna tycka att timpriset vid gruskörning borde ligga lägre än för en tridembil med fast tipp om man ser till nyttolasten. Är det så i verkliga livet? :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

LeifAndersson

#43 » 16:58:24, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tridem med en tung kran får ändå mindre än så vid "gruskörning" pga. låg maxlast. Samma sak är det med maskinflyttningar, maxlasten blir låg! :sad: Så ofta blir det lådtömning tillsammans med "gammelbilarna" som gäller och betalt därefter också. En riktig kranbil med LVX missar c.a 5t i maxlast om man jämför med motsvarande "grusbil" utan kran! :sad:
Så hyfsat stor kran och LVX är en svår bil att försörja, blir en oerhört dyr kompromiss som inte är optimal till något. En "vanlig" bodbil är i de flesta fall betydligt bättre som kranbil. En kran-LVX blir en kompromiss som oavsett vad den är sysselsatt med inte är optimal till något, och alltid släpar på dyr tung utrustning som inte genererar pengar!
En sådan bil brukar bara platsa i någon form av egen verksamhet och inte gå som enbart "trafikbil". Den blir helt enkelt för dyr varhelst den sätts in och kan inte konkurrera med specialbilar i de enskilda sysslorna! :sad: Så det går inte att konkurrera egentligen någonstans med en sådan, det finns alltid någon jäkel som har en billigare bil som är mer lämpad till alla sysslor. Framförallt i storstad, långt ute på bystan som helt ensam kan "universalbilar" konkurrera när det inte finns någon specialare som kan köra billigare, men i storstad finns alltid specialbilar till alla uppgifter tillgängliga till lägre pris för köparen! Så all dyr utrustning blir snarare en nackdel när det ska konkurreras om jobben. :sad:
En bil med hyfsat stor kran och LVX har kastat bort 5-6t maxlast och minst 20-30cm lasthöjd på sin utrustning, och det är lasten som drar in pengar när inte kranen används!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

5.2 racing

#44 » 17:40:23, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju kranflak. Inget optimalt på nåt sätt men då kan man ju köra både och. Vi har haft två UE som kört åt oss som haft kranflak och det ena ekipaget funkade ypperligt men det andra var det katastrof.
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

EmilPersson (trådstartaren)

#45 » 20:15:02, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu är så olönsamt & illa omtyckt utav alla som det låter på vissa (jämföres äkta bod / grusbil) varför har jag fått så bra respons ifrån flertalet centraler runt Stockholm där dom vill ha min typ utav fordon genast och dessutom hävdar att de finns mer jobb än vad jag klarar av själv utan bekymmer i flera år framöver?

Jag är inte ute efter att konkurrera ut andra grusåkare, det begränsade lass jag får med är mera tänkt som tidsfördriv. Jag är heller inte ute efter Bodbilarnas Grov / Bod körning.
Det jag siktar på är lyft av saker på plats, medtag utav mindre saker & framförallt personlyft i korg.

Antar att jag kan ha ett redigt släp så man kan få på lite grus / kross på det iaf om så önskas?
EmilPersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:45:19, 25-01-2015
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 30
Ford 4000
MF 595


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se