Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kostnader för ny lastbil? Eventuell ny åkare :-)

63 inlägg • Sida 4 av 5
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

ls76

#46 » 22:38:33, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större släp i StorStockholm är nog inte det optimala men utikring fungerar det nog. När det gäller prisbilden så är jag tveksam till om den är så lönsam det är många som vill vara med och dela på kakan. Innan du bestämmer dej så räkna både en och två ggr. på det, när du väl har gjort affär så är det värre att komma ur om det inte gick som du trodde.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil



jörgen.ottosson

#47 » 23:35:55, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

EmilPersson skrev:Om det nu är så olönsamt & illa omtyckt utav alla som det låter på vissa (jämföres äkta bod / grusbil) varför har jag fått så bra respons ifrån flertalet centraler runt Stockholm där dom vill ha min typ utav fordon genast och dessutom hävdar att de finns mer jobb än vad jag klarar av själv utan bekymmer i flera år framöver?
....


Jag känner inte till hur marknaden hos dig ser ut, så det kan jag inte uttala mig om. Generellt råd: när det gäller jobberbjudanden, oavsett om det är körning med bil/kran eller bara som förare. Se till att det är ett konkret erbjudande innan du agerar på det. Händer allt för ofta att det finns "hur mycket jobb som helst" ända fram till att någon står där och är beredd att jobba......då ligger det plötsligt på framtiden, och inte just nu. Och kolla också vilken ersättning man erbjuder för de jobb som "finns" ( det kan ju vara så att man gärna tar in någon "grön" som kör till underpris (=förlust).....men vill du ha skäligt betalt så finns inget.....Och det gäller inte bara entreprenadbranschen. :snow:

Är förutsättningarna de rätta så ska du självklart satsa, jag försöker inte "skrämmas" eller avskräcka......har inget själv att vinna på det. ( är inte i branschen alls i dag, bara hobbyfordon)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Peter Ohlsson

#48 » 23:56:02, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant till mig bygger den typen av bilar som du är ute efter men dom hämtar begagnade chassier i europa som gått 40-50 tusen mil sedan monterar dom ny kran och växlare eller fastflak. dessa brukar totalt bli cirka en miljon billigare än ett nytt chassie. Företaget heter Rybro AB.
Dom har sålt många bilar till storstadsregionerna där det blir få mil men mycket krankörning, då passar det perfekt.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

LeifAndersson

#49 » 00:20:53, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

EmilPersson skrev:Om det nu är så olönsamt & illa omtyckt utav alla som det låter på vissa (jämföres äkta bod / grusbil) varför har jag fått så bra respons ifrån flertalet centraler runt Stockholm där dom vill ha min typ utav fordon genast och dessutom hävdar att de finns mer jobb än vad jag klarar av själv utan bekymmer i flera år framöver?



Nu måste du tänka till två gånger!!
Varför i hela friden skulle de släpa in en okänd lirare från landet om det nu var så lönsamt! Varför sätter inte någon av de befintliga medlemmarna in en ny bil i stället? Vore "tjänstefel" av föreningen/förmedlaren att släppa det "guldägget" till någon helt okänd, och varför skulle de? Och märkligt om de åkerier i regionen som redan är anslutna till aktuella förmedlare, skulle ha så dålig ekonomi så de omöjligt kan få loss en bil om det nu plötsligt vore så oerhörd efterfrågan på just en sådan!
Så tänk dig för, det är någon parameter du missat! Som jag sade tidigare, varför tror du marknaden väntar på just dig när det redan finns några tusen etablerade åkerier i den regionen?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kviåsen

#50 » 01:32:14, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom som har 25-30 års erfarenhet har dom samma konsept som du tänker skaffa ? Förmodligen inte , men det har jag, och det blir för dyrt man får inte betalt för att man kan göra allt . Det blir bara massa prylar som står .
kviåsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:15, 04-12-2010
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Ingvar

#51 » 02:26:14, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå prylar som står så tycker jag det är hopplöst att få till en vettig organisation på var man ska göra av grejerna som inte används? Vi köpte en ny skopa till bilen, för det skulle man tydligen ha för att kunna konkurrera. Den gick till 40 000, och den ställer man ju helst inte ifrån sig var som helst. men rätt vad det är så ska det köras byggmaterial som lossas med stropp och då vill man ju inte ta flakplats genom att ställa skopan där, och vika ihop kranen med skopa på går inte.. Sen kanske det är en pallyft som ska med.. Hopplöst att få det rationellt.

Sen är det väl så, och har alltid varit, inom åkarbranschen att det alltid låter som att det finns hur mycket jobb som helst, men som sagt, sen när man står där med bilen kanske det inte är lika bra drag.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

LeifAndersson

#52 » 10:32:03, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talade nu till morgonen med ett av Stockholms största Åkerier/förmedlare som har ett gäng egna bilar och även förmedlar en hel del transporter om en maskintransport och passade då på och ta upp det här med kranbilar. Han var helt frågande för frågeställningen och ansåg att det snarare var tvärtom för brobilar, att det vart små lättare byggen typ överstora skylifts monterade på lättare bilar som efterfrågades till det närt de fick ställas upp på gång och cykelbanor på broar vid inspektioner vilket en 25 ton tung "tunglyftare" sällan fick! Några korta schakttrailers fanns det kortare sysslor för just nu så det skulle komma ner ett par till från Norrland och i vart fall köra ett par månader efter nyår, det var allt just nu och absolut inget för någon extra kranbil när det inte var jättetryck på dem och ledig kapacitet. :klia:
Så han kände inte igen bilden alls när det rullade hyfsat för kranbilarna och inte mer, men det var ändå pressade priser i det segmentet och ingen brist på material. Behövdes det en kranbil gick det alltid att hämta in en sådan från något annat! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bengt jansson

#53 » 17:18:52, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett inspel från en som inte är i branschen , Är det verkligen möjligt att få banken / låneinstitut att ställa upp med 3 mille till en nyetablering inom en överhettad marknad ? Visst måste unga entrepenörer få möjlighet att utveckla sina idéer , men detta låter verkligen som ett högrisk projekt med dålig prognos på återbetalning. Lyssna på Leif är mitt råd och börja från grunden med att bygga upp ditt åkeri, även om det svider i själen och vill ha tarmen

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

cad59

#54 » 17:24:04, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix, ingen bank som slantar upp utan säkerheter, årets bokslut och en redig kontant insats.
När du gick "eget på väg" kursen lärde ni er hur man skulle tanka av marknaden och göra upphandlingar.
Detta är ett gyllne tillfälle att använda de färdigheterna. :thumme:
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

stefansmark

#55 » 18:57:35, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag rusade iväg och köpte en kranbil för att köra precis hur mycket som helst åt någon skulle jag be att få "precis hur mycket som helst" på ett papper.
När du har ett avtal i handen som garanterar dig en hyfsad grundsysselsättning är saken en helt annan, precis som tidigare nämnts är det flera som börja svävar på målet när man väl står där med nya grejjer...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

EmilPersson (trådstartaren)

#56 » 22:27:43, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Innan jag rusade iväg och köpte en kranbil för att köra precis hur mycket som helst åt någon skulle jag be att få "precis hur mycket som helst" på ett papper.
När du har ett avtal i handen som garanterar dig en hyfsad grundsysselsättning är saken en helt annan, precis som tidigare nämnts är det flera som börja svävar på målet när man väl står där med nya grejjer...


Naturligtvis!

Jag vill bara förtydliga ett par saker till alla i denna tråd.

Jag har inte bestämt mig för att köpa nån bil ännu på långa vägar, innan något liknande sker så vill jag självklart räkna på saken, ta en rejäl funderare, fundera lite till å lite till igen.
Givetvis så ska jag se till att ha någon sorts avtal / grund att stå på innan jag ens tänker på att slanta upp 3 mille. Finans utav detta & om detta skulle vara ett problem går jag inte in på här, då den saken inte hör till denna tråd.

Det som blir skillnad för mig erfarenhetsmässigt blir att åka runt med lastbil i stadsmiljö och hitta där samt att vara egen företagare, det är det som jag gruvar mig mest för faktist. Själva kranbiten är inga bekymmer då jag har bra nog med timmar och erfarenhet på allt från pickup monterad kran till 45 tonmeters pallfinger med både gods & folk lyft. Lastbil har jag kört mycket på inhägnat och i samband med rep / service / felsökning på Verkstaden.
Vissa som haft kort i 10+ år kör då betydligt mycket sämre än jag och har svårt med att hålla sig ifrån saker & ting med lastbilarna, kör känsla verkar vara ett okänt begrepp för dom.
Skryter inte & påstår inte att man är något mirakel bakom ratten, utan bara en rätt ok förare som inte har sönder saker mm.

Allt jag vill just nu är att räkna ut kostnaderna på ett ungefär så jag kan se vad det hela hamnar på rent realistiskt. Jag är inte någon drömmare, utan jag vill bara ta tillfället i akt och se om det är något att satsa på, det är allt.

/Mvh Emil.

3 personer gillar det här inlägget.
EmilPersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:45:19, 25-01-2015
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 30
Ford 4000
MF 595

jörgen.ottosson

#57 » 22:44:17, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad fattas för att du ska kunna räkna?

Om du vet vilken bil du vill köpa ( då vet du vad den kostar, vilken förbrukning den har, och ev. restvärde, skatt/vägavgift försäkring.....dessutom har du möjlighet att fråga vad det serviceavtal kostar, för att få en hum om reparation/servicekostnader)

Du vet vilken lön du vill ha ( då kan du räkna ut egenavgift)

Du har kollat vilka krav som ställs för att få ett trafiktillstånd.

Du vet vilken typ av företagsförsäkring a8ansvarsförsäkring) du behöver ( och vad den kostar)

Du har koll på att det finns uppdrag av den typ du vill ha och hur stor del av din tid du kan fakturera där. ( då vet du hur stor "beläggning" du har....eller hur många timmar du kan fakturera, och hur mycket slitage/serviskostnad du får på bilen)

Du bör då kunna räkna ut din års kostnad och "timkostnad" (plus marginal och vinst)och göra en bedömning om det är möjligt att göra den investeringen eller inte.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mattias Petterson

#58 » 22:56:39, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att stockholmstrafiken inte är som hemma hos dig, kan ta timmar att ta sig 3 km vid fel tidpunkt, om man dessutom gör ett felaktigt filbyte har du slarvat bort halva dan..
Brukar inte vara svårt för oss att få tag på stora kranbilar om vi behöver, brukar vara någon dag bort bara.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Edholm

#59 » 23:36:44, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slängde ihop lite siffror lite snabbt.

Kan du fakturera 800kr/h 2000h/år så för du en vinst på ca 3kr/h eller 6827kr/år

Är värdeminskningen och bränslet som är dom största posterna, kan hända att det är billigare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mattias Petterson

#60 » 23:41:50, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte svårt att få fulla dagar?
Om ett jobb tar 5 timmar, var hittar man en ny korgkörning kl 13:00
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se