Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Manuell växellåda

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 23:57:34, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ni någon fördel med manuell växellåda mot automat på en timmerbil eller maskintrailer?. Spliten på manuell växellåda kan man säga att den är typ som snabbväxeln på traktor?. Har en gång fått förklarat för mig att man kan säga att det är ett halvt växelsteg, stämmer det?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



Jonas A

#2 » 09:35:53, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens automatiska växellådor som egentligen är en manuell låda som växlas av en robot i de flesta fall förutom t.ex Allison som är en ren automat tycker jag fungerar mycket bra.
Personligen tycker skulle jag välja I-shit eller Opticruise till alla typer av körning idag. Känner tydligt i både vänsterbenet och högerarmen tydligt av många år av ryckande i den där spaken.
Kan dock sakna kopplingspedalen i bland vid rangering med krokbil.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

robin.gustavsson

#3 » 09:43:44, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Ser ni någon fördel med manuell växellåda mot automat på en timmerbil eller maskintrailer?. Spliten på manuell växellåda kan man säga att den är typ som snabbväxeln på traktor?. Har en gång fått förklarat för mig att man kan säga att det är ett halvt växelsteg, stämmer det?


Splitten är som du säger ett halvt växelsteg. som kan ändras utan att dra i växelspaken.

som Jonas A säger så lär man skilja på automat lådor från allison och I-shift osv.
jämför man en manuell låda med en datastyrd I-shift så lär jag säga att det finns ingen som helst anledning till att ha en manuell. jag kör i skogen med en fh13 540 I-shift och har då aldrig saknat varken kopplingen eller växelspaken.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se