Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Konisk hjulmutter mot plana fälgar

28 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

vaniljmunken (trådstartaren)

#16 » 00:21:37, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

christianmoller skrev:Är rullomkretsen rätt mot dom andra eller har du bytt alla 6?Edit såg att det var en 30,skäm :???: s på mej)
Kan kosta en axel om det inte är rätt.

/Christian


Jo har bytt alla däck på bilen! :smile:

olsindianen skrev:Du verkar obildbar.. verkligheten har nog ett och annat i beredskap åt dig.

Mvh A


Jag är totalt novis gällande det mesta som finns på detta forum så du får gärna förklara (igen då :grin: ) vad som är mest galet? :thumme: Jag antar att det har med kraftöverföringen att göra (eller vad man nu kalla det)?

Kommer använda bilen i tung godstrafik, Ystad till Kiruna, några tusen mil om året minst! :grin: Nää, kanske inte då:) Men har ju kvar orginaldäcken så dom får väl kanske åka på igen :sad:

Någon som har koll på om det går att få tag på 22.5" fälgar med ca 100-120 offset som är konade? Mitt googlande har inte gett mig något bra resultat. Ska höra med däckfirman.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30



d557017

#17 » 09:10:57, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

olsindianen skrev:Du verkar obildbar.. verkligheten har nog ett och annat i beredskap åt dig.

Mvh A


Litegrann kan jag förstå din reaktion, men det blir så mycket trevligare här om vi inte håller på och förolämpar varandra... :wave:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

vaniljmunken (trådstartaren)

#18 » 13:11:26, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror faktiskt poletten trillade ner imorse! Började tänka hur ett bildäck sitter fast och förstår nu skillnaden. Men hur är det på nya lastbilar som tillverkas idag, sitter dom "tight" kring navet?
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

R_Bergsten

#19 » 14:27:22, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp de sitter tight mot navet

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Michael Meier

#20 » 18:19:38, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minsta lilla rörelse är katastrof, materialmässigt.. den rörelsen sliter snabbt bort metall under hela hjulets varv 360 grader.. därav vi alltid tittar efter missfärgade fälgar.

En mutter där bulten sitter i ett för stort hål klarar inte av att hålla fast fälgen, båda dessa beteenden skapar lösa muttrar, vi har ju alltid problem med lösa hjulmuttrar i vanliga fall, ( när kona och centrum samarbetar) att väga in den riskökningen medvetet.. det kallas uppsåtligt i rätten, det duger inte ens med en bortförklaring att man inte vet bättre.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

vaniljmunken (trådstartaren)

#21 » 18:35:28, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Minsta lilla rörelse är katastrof, materialmässigt.. den rörelsen sliter snabbt bort metall under hela hjulets varv 360 grader.. därav vi alltid tittar efter missfärgade fälgar.

En mutter där bulten sitter i ett för stort hål klarar inte av att hålla fast fälgen, båda dessa beteenden skapar lösa muttrar, vi har ju alltid problem med lösa hjulmuttrar i vanliga fall, ( när kona och centrum samarbetar) att väga in den riskökningen medvetet.. det kallas uppsåtligt i rätten, det duger inte ens med en bortförklaring att man inte vet bättre.


Då är jag med på banan! :thumme: Tackar för svar! Börjar faktiskt förstå hur det hänger ihop. Varför körde man med kona förr i tiden egentligen?

Jag se över mina alternativ, får kanske kränga på mina orginaldäck sålänge, dom rullar ju på men har ju en hel del torrsprickor :svettas: Så vem vet hur länge dom håller. Ska även se om jag hittar 22.5" fälgar som är konade så jag inte behöver slösa bort mina nyinköpta däck. Annars blir det en dyrköpt läxa minnsan :aaargh: Ska försöka återkomma om jag hittar något!
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

olsindianen

#22 » 20:49:54, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ha en viss förståelse för att man blir lite uppgiven när du fått bra råd, men endå uttryckligen skriver att du skall göra tvärt om. Många saker på maskiner är helt enkelt inte särskilt förlåtande, det här är en av dem. Resultatet om man sjabblar med sånt här blir ett ständigt efterdragande, och tappar du uppmärksamheten så nog fan lossar något hjul rätt vad det är. Innan du har märkt det så har massor med matrial gnagts bort, och kanske några bultar avbrutna. För övrigt så tycker jag att konvarianten är betydligt bättre, ansatsvarianten kan rosta fast något djävulskt, även runt bultar. Navet kan även gnagas sönder om om hjulbultarna lossar. Det slipper man med konvarianten.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

vaniljmunken (trådstartaren)

#23 » 05:16:15, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

olsindianen skrev:Du får ha en viss förståelse för att man blir lite uppgiven när du fått bra råd, men endå uttryckligen skriver att du skall göra tvärt om. Många saker på maskiner är helt enkelt inte särskilt förlåtande, det här är en av dem. Resultatet om man sjabblar med sånt här blir ett ständigt efterdragande, och tappar du uppmärksamheten så nog fan lossar något hjul rätt vad det är. Innan du har märkt det så har massor med matrial gnagts bort, och kanske några bultar avbrutna. För övrigt så tycker jag att konvarianten är betydligt bättre, ansatsvarianten kan rosta fast något djävulskt, även runt bultar. Navet kan även gnagas sönder om om hjulbultarna lossar. Det slipper man med konvarianten.

Mvh A


Absolut, jag ser i backspegeln att jag gjort galet, läst era råd igen. Skaffade nya däck just för att slippa haveri med orginaldäcken som nog kanske sjunger på sista versen :grin: Men när man är ny så kommer det överraskningar titt som tätt. Vadå plana hjulbultar, har ju hjulbultar med kona, nähäpp det är ju plana fälgar. Kona i fälgen, bakom fälgen m.m. Hehe, kommer nya grejjer hela tiden. Växte upp med datorspel, aldrig skruvat i en moped ens :grin: Vill inte ha däck som ramlar av det är säkert. Så mer efterforskning kring fälgar ska ske :thumme:

Tackar för hjälp och råd! Uppskattas faktiskt!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Michael Meier

#24 » 20:37:12, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad satt det på innan du bytte, dom sulorna som är slut? dimension och vad kan dessa fälgar vara för storlek, är de TGB30 original?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

stromberg66

#25 » 21:12:12, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

org på 30/40 bilar är 26,5 fälgar med gummi oftast tillverkat på 70 talet

offset ligger på 100 och det har ingen annan lb närmast är volvo super single fram fälgar på 120 i offset
stromberg66
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:03, 29-11-2009
Ort: vingåker
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

vaniljmunken (trådstartaren)

#26 » 21:16:27, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:vad satt det på innan du bytte, dom sulorna som är slut? dimension och vad kan dessa fälgar vara för storlek, är de TGB30 original?


Såg nu att stromberg66 redan svarat. Men ja det är TGB 30 orginal fälgar med "orginal" däck. Ett av dom är iallafall regummerat :grin:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Michael Meier

#27 » 22:29:59, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

400/65 - 26,5 ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

stromberg66

#28 » 22:35:16, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp
stromberg66
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:03, 29-11-2009
Ort: vingåker
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se