Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Konisk hjulmutter mot plana fälgar

28 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

vaniljmunken (trådstartaren)

#1 » 18:58:49, 02-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja!

En fråga som jag inte hittat svar till. Hur obra är det att använda koniska hjulmuttrar mot fälgar med plan yta?

Anledningen är att jag skaffat nya fälgar till min Terrängbil 30 och orginal fälgarna är konade med koniska hjulmuttrar. Har egentligen inget problem att köpa nya, bara osäker på vad jag kan använda.

Fungerar dessa: http://safewheel.eu/muttrar/70-scania-7 ... lthal.html

Är iallafall den dimensionen enligt uppgift från Terrängbil.net

Om någon kan bistå med info tas det tacksamt emot.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30



bert

#2 » 19:04:59, 02-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte och funka med koniska muttrar på plana fälgar muttern äter sig in så fälgen lossar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

johaniskogen

#3 » 19:11:45, 02-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänd på dom. Dom är väl bara koniska i ena änden...
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

vaniljmunken (trådstartaren)

#4 » 19:13:57, 02-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Vänd på dom. Dom är väl bara koniska i ena änden...


Testade det och ville inte riktigt gänga på och ville inte riskera att dra sönder gängorna..

Det får bli att skaffa lite nya muttrar, tackar för svaren! :smile:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#5 » 03:15:59, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade nya hjulmuttrar med 7/8 -11 BSF gängor från http://www.rhinotruckparts.co.uk/, bra priser när jag jämnfört mot svenska sajter. Om någon undrar! :)

Nu behöver jag dock lite råd och hjälp då man är rätt färsk på detta. Först lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nya fälgar och däck har varit på listan länge till min TGB 30, nu är dom äntligen på. Hur obra är det att styrstagen kommit såpass nära däcken? Något man får en bakläxa på hos besiktningen?

Jag plockade bort de inre koniska muttrarna som sitter på insidan fälgen, detta gör att själva fälgen inte centreras exakt då dessa Volvo fälgar har några mm större diameter. Kommer detta medföra problem?

Ha det fint!
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Scania bonden

#6 » 05:40:20, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

varföf tog du bortdom inre muttrarna ? Dom är ju där just för att centrera fälgen, om du har felaktig fälgdiameter är det ju ännu större skäl att ha dom monterade. Glöm sen inte att efterdra muttrarna nåra gånger, även om du kört dit dom med Elmax, eller stor muttermaskin.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

olsindianen

#7 » 06:34:33, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte har ett nav som styr, kan du inte ha plana muttrar! Antingen byta fälgar igen, eller försänka dessa som du har. Men är det inte fel offset iallafall? Eller däck dimension. Tror att det kommer gnaga i däcket under vissa omständigheter.

Mvh A

1 person gillar det här inlägget.
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

johaniskogen

#8 » 08:06:47, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spacerskivor på 2-3cm hade du nog behövt, räcker skruvarna?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

vaniljmunken (trådstartaren)

#9 » 19:30:22, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:varföf tog du bortdom inre muttrarna ? Dom är ju där just för att centrera fälgen, om du har felaktig fälgdiameter är det ju ännu större skäl att ha dom monterade. Glöm sen inte att efterdra muttrarna nåra gånger, även om du kört dit dom med Elmax, eller stor muttermaskin.


Jag tog bort dom för dom var koniska, skär dom inte sönder fälgen om jag låter dom sitta kvar? Kommer ha extra koll på att dom sitter fast i alla fall! :) Elmax? Hehe, sådana fina grejjer har jag inte. Men denna:

Bild


olsindianen skrev:Om du inte har ett nav som styr, kan du inte ha plana muttrar! Antingen byta fälgar igen, eller försänka dessa som du har. Men är det inte fel offset iallafall? Eller däck dimension. Tror att det kommer gnaga i däcket under vissa omständigheter.

Mvh A


Jo, fel offset är det ju om man jämnför med orginaldäcken, men till dom fälgarna blir det knivigt att byta till nya däck! :) Jag ska luska vidare, och provköra lite mer! :)


johaniskogen skrev:Spacerskivor på 2-3cm hade du nog behövt, räcker skruvarna?


Tackar för den informationen! Då vet jag vad jag ska söka efter, helt nytt för mig. 2-3 cm har jag nog inte, men finns ju muttrar med mer djup så i värsta fall så. Nu ut på webben och söka efter dessa skivor.

Tackar för svaren!!! :thummar:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

BM kråkan

#10 » 22:44:21, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktig däckverkstad för tunga fordon har utrustning eller känner till någon som har verktyg för att kona fälgar.

1 person gillar det här inlägget.
BM kråkan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:49, 08-01-2011
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM H10 350
Volvo BM DR 860 TL
Volvo BM LM 840
Volvo BM T 810
Volvo BM T 430
Volvo T 31
Volvo F 408
Åkerman EW 200
International B 250
Kobelco sk 130 lc
Scania Lbs 111
Jcb 411b Ht

Michael Meier

#11 » 19:16:02, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

orkar du med lite dumma frågor?

Muttrar med större djup, som kompensation för kort gänga, vad är det?
Utrymmet mellan styrled och däcksida är för litet...

En upprepning, antingen kona på bulten eller centrum som bär upp fälgen, om du väljer bärande centrum måste hjulbultens liv överföra vridmomentet eller retardationskraften,(centrum hjälper inte till med det) vilket som måste det vara noll spel mellan bult och fälg, förutsatt att du ska använda bilen.

Olämpligt att använda bilprovningen som måttstock på dolda montagelösningars kvalite, bättre att se kraftflödet i delningen mellan fälg och nav och göra rätt, vilket innebär kona vid bultarna, antingen ena eller andra sidan, optimalt är båda sidor ..
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

vaniljmunken (trådstartaren)

#12 » 02:48:54, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:orkar du med lite dumma frågor?

Muttrar med större djup, som kompensation för kort gänga, vad är det?
Utrymmet mellan styrled och däcksida är för litet...

En upprepning, antingen kona på bulten eller centrum som bär upp fälgen, om du väljer bärande centrum måste hjulbultens liv överföra vridmomentet eller retardationskraften,(centrum hjälper inte till med det) vilket som måste det vara noll spel mellan bult och fälg, förutsatt att du ska använda bilen.

Olämpligt att använda bilprovningen som måttstock på dolda montagelösningars kvalite, bättre att se kraftflödet i delningen mellan fälg och nav och göra rätt, vilket innebär kona vid bultarna, antingen ena eller andra sidan, optimalt är båda sidor ..



Ja just det, blev lite feltänk där :grin: Jag har inget problem med att lägga tillbaka de inre konade muttrarna, men för att klargöra så är väl detta inte att rekommendera till plana fälgar?

Tackar för svaren i allafall, nya marker det här. En av däck firmorna var faktiskt osäkra på vad som var bäst i det här fallet. Ska söka upp en annan :smile:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#13 » 18:59:53, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag dragit i 4 av de konade muttrarna och resten plana för att centrera fälgen. De må vara lite halvtokigt (? :vissla: ) och fel men nu rullar bilen på riktigt fint i alla fall! :thumme:


Bild
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

christianmoller

#14 » 19:09:39, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är rullomkretsen rätt mot dom andra eller har du bytt alla 6?Edit såg att det var en 30,skäm :???: s på mej)
Kan kosta en axel om det inte är rätt.

/Christian
Senast redigerad av christianmoller 19:32:29, 01-08-2016, redigerad totalt 1 gång.
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

olsindianen

#15 » 19:16:21, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du verkar obildbar.. verkligheten har nog ett och annat i beredskap åt dig.

Mvh A

1 person gillar det här inlägget.
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se