Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Grusbil

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 21:27:44, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som kör grusbil, är baklämmen hydraulisk så att de kan öppna en liten bit bara om de t.ex. ska grusa en skogsväg för annars lär ju allt komma direkt?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



jonnordvall

#2 » 21:30:19, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på spridarläm på Youtube lr sprider grus så ser du nog
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

johaniskogen

#3 » 21:48:51, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begränsningskedjor. Så de bara öppnas en springa när schaktlemme när nerfäld..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#4 » 21:49:02, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ofta kättingar man hänger dit för att begränsa öppningen när man sprider.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

sakkis10 (trådstartaren)

#5 » 00:09:40, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket lastvikt tappar man om man har en lastväxlarbil till grusbil?, är det någon mer negativ parameter med lastväxlarbil istället för ren dumperflaksbil som grusbil? :)
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Jonas A

#6 » 07:47:56, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna med att du tappar minst två ton i lastvikt beroende på typ av flak och krok
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

LeifAndersson

#7 » 16:58:36, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lvx-bil är en dålig grusbil även om man bortser från den höga vikten. Högt och långt flak som är osmidigt i manövreringen är vad man får. Föredrar alla dagar en riktig "grusbil" vid sommarunderhåll av vägar! En standardutrustad lvx-bil kan t.ex inte sprida över dragstången på en kärra utan ett anpassat flak som blir o-bra i lastfördelningssynpunkt på en treaxlad bil. En lvx-bil är bara riktigt bra på att hämta soplådor och att flytta lämpliga maskiner på och när flak ska rangeras mellan bil och släp, annars blir det halvdassiga kompromisser av det hela. Så behöver du en "grusbil" ska du inte välja en lvx-bil, men behöver man en lvx-bil kan man hjälpligt använda den som "grusbil".
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#8 » 17:04:35, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man kroken på laxolås kan man ställa av den om man ska köra mycket grus.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#9 » 18:16:15, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och skaffar man tillräckligt med utrustning till Laxålåsen så har man kanske bara 50% beläggningsgrad på åkeriet fast man kör bilen 100% :sad:
Man kan inte bara skaffa prylar för att hålla en bil sysselsatt, måste man ha massor med prylar som mest bara står för att alternera med för att få fulla dagar så har man kanske satsat på fel häst ändå! :sad:
Den bästa åkaren har hela maskinparken med sig när han drar iväg på morgonen och inte en massa prylar på gården som binder kapital till ingen nytta! Alla jag känner som har haft "kombibilar" för en rad arbetsuppgifter har ledsnat och specialiserat sig på en uppgift och då med automatik fått råd med en och annan "stådag" istället, men med bättre utbyte totalt sett ändå! Det viktiga är inte att köra mycket med en lastbil, utan att det blir så mycket över på nedersta raden så man försörjer sig, prylar som bara står och väntar på sysselsättning bidrar inte till det! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#10 » 18:47:39, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så tar man dom jobben som ger bra betalt o låter maskinparken stå still annars. Går iaf inte konkurrera med de vanliga körningarna längre. Det finns alldeles för många åkare som inte kan ekonomi.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

cad59

#11 » 19:37:22, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amen....
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

sakkis10 (trådstartaren)

#12 » 16:49:31, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

så camelontbygge är inte heller något att fundera på. Jag tänker om man har ett rede till en grusbil och sen ett rede till en lastväxlare?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Björn.O

#13 » 18:09:09, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska man väl inte vara överdrivet negativ till lastväxlarna, en modern tridembil med 24tons växlare funkar ändå ganska bra som grusbil skulle jag vilja säga. Även vid spridning.
Men det är ju sparat maximalt med vikt på grusflakens konstruktion så ska man köra storsten kan dom fort bli slitna.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

LeifAndersson

#14 » 19:17:02, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tridem lvx. är oerhört mycket bättre på allt än en treaxling. Men det är ju liksom i en annan division också!
Det fanns mycket knöliga lvx-bilar i många år innan tridem ens var påtänkt! :sad: Har själv haft några stycken, och det var väl duktiga bilar men samtidigt en kompromiss i det mesta de användes till. Framförallt fanns det inte utrymme för extra vikt på en 26t bil! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se