Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

tesla lastbil

34 inlägg • Sida 1 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

gute84 (trådstartaren)

#1 » 03:12:40, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Holger

#2 » 08:39:18, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag ser VERKLIGEN fram emot autopilotstyrda tunga lastbilar!
Finns tillräckligt med chaffisar som redan nu inte tittar på vägen utan kollar på laptop-film eller annat.

"Battery pack in front"?
Vill man ens vara i närheten när en sådan lastbil krockar frontalt?

Nästa bubbla som Musk presenterar, liksom den tänkta pickupen.
De har producerat 50.000 bilar, 2018 ska det bli 500.000, jag avvaktar.
Tesla har ännu inte tjänat pengar, bara fått statliga bidrag.
De kommer att mätas mot Tesla 3. JAG tror de har grävt den egna graven där. När de börjar leverera dessa bilar så har andra företag utvecklat sig förbi Tesla.

Läste idag om österrikare som har utvecklat ett batteri med överlägset mer kapacitet än Teslas system.
http://www.kreiselelectric.com/en/techn ... tery-pack/
Ska bli spännande att följa.

Bilderna i artiklen är inte Teslas utan det är redaktionens egna om jag har förstått det rätt.

Det här med att man inte laddar batteriet och kör vidare utan helt enkelt byter dragbil är mycket teoretiskt.
Det fungerar ju bara hos megaföretag som t.ex. UPS där chaffisarna inte äger bilarna(?).
Och det skulle nog betyda döden för mindre transportföretag.



Förresten, jag är verkligen impad av FedEx-killens parkerings-skills i filmen längst ner!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#3 » 10:26:22, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsleceller måste komma kommersiellt snart och då är det noll laddtid.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

Mikkel

#4 » 12:29:00, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror också på bränslecellstekniken med tanke på energilagringen, Nissan har en bränslecell som går på etanol som omvandlas till vätgas. Samtidigt tilltalas man av batteriernas enkelhet, men inte av priset.
Etanol...då skulle man ju kunna börja bränna i smyg :mrgreen: :driver:
http://www.nyteknik.se/fordon/nissans-b ... ol-6579795
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mats i Myrhult

#5 » 13:13:28, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det där kommer att vara så igår redan 2018! Då kör vi på diesel som vanligt efter att Theresa May (UK), Donald Trump, Rodrigo Duterte (Filippinerna), mfl sagt åt FN att flyga och fara med sin klimathotslögn.
Det kommer att bli en glädjens dag!
:hurra: :hurra: :hurra:
Har slutat tänka på produktion, numera är det protes och prostata. :sad:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U45-3a

gute84 (trådstartaren)

#6 » 21:09:22, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag är ingen expert på transport men är inte tåg lösningen på långa transporter som idag körs av lastbilar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Mats i Myrhult

#7 » 21:45:56, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns massor av utredningar sedan minst 50 år, som visar att tåg sällan är lösningen på något annat än att spendera pengar. Järnväg lönar sig bäst för råvarutransport från utvinning till förädling. Sålunda är malmbanan i Norrbotten Sveriges lönsammaste järnvägssträcka (och en av de få som kan sägas löna sig).
Har slutat tänka på produktion, numera är det protes och prostata. :sad:
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U45-3a

rospigg

#8 » 21:53:06, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den dagen en elbil kan skapa den energi den behöver just för ögonblicket, då tro jag på elbilen som ett alternativ.
Att dra runt på hundratals kilo "bränsle" som dessutom ger dålig räckvidd är dumt.
Sen att de går att ladda till 90% kapacitet på en halvtimme, jo, men hur många Ampere kräver en sådan laddare i nätuttaget??
Per Gillbrand, SAABs motorguru har ett exempel:
"Då krävs någonting som vi inte känner till i dag. Till dess är batterierna för dyra och dåliga, laddtiden för lång och tillgången på ren el begränsad. Ett kilo bensin innehåller 12 kWh energi, ett kilo batteri bara 0,15 kWh. Men när bensinen är förbrukad väger den noll, medan batteriet fortfarande väger ett kilo – fast det är tomt.” (citatet är Per Gillbrands)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

gute84 (trådstartaren)

#9 » 22:59:01, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Ivar Risslén

#10 » 23:52:35, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på de svenska alternativen för tungtrafik med batteridrift. Det finns redan batteridrivna bussar i sverige. Skulle det inte gå att använda samma teknik på lastbilar i distribution inom städer.
Det finns även försök med ellastbilar som är trådbundna. Skulle det inte gå att kombinera de teknikerna. Tråd på de längre transporterna och batteri i stan.
Pratet om bränsleceller har pågått i femtio år utan några stora kommersiella framsteg.

http://www.umea.se/arkiv/pressmeddeland ... 134fb.html

http://www.hybricon.se/sv/hem.htm

http://www.goteborgelectricity.se/node/ ... m-elbussen
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

td70

#11 » 14:05:29, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har man hört att det är livsfarligt att stiga ur en krockskadad elbil för det kan jorda via kroppen. Det låter inte så värst trevligt. Då måste man på något vis hoppa ur för att inte jorda. Hur ekologiskt är det egentligen att köra me elbilar el. dylikt om elektriciteten tillverkas av t.ex kol eller kärnkraft? Vid körningen är det ju inga utsläpp alls men vid kraftverken... Kanske de e best å hålla sej till diesel .
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, IH 844s vrak-> äntligen SÅLD, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14. Äger: vw caddy

cekstam

#12 » 14:43:56, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte ofarligt att åka runt med 70 liter diesel eller bensin i en låda på bilen också, allt är farligt om det inte används rätt. Kollar man t.ex. på Teslas batteridesign så är den ganska smart byggd för att undvika olyckor. Viktmässigt så har ju batterier en hel del kvar att vandra, men bränsleceller är nog inte kommersiellt gångbara än på många år. Visst, det finns prototypbilar med bränsleceller idag, men att massproducera en bränslecell i den magnitud som behövs för en stor biltillverkare och dessutom göra det för en rimlig peng ser ivf inte jag ske i närtid. Batteritekniken är otroligt intressant, och när man som Tesla kombinerar den med intelligent styrning så kan man ju bevisligen få ett fordon som fungerar.
Det sk bli intressant att se om dom lyckas med Model 3, men med Elon vid ratten för det företaget så har dom ju ivf alla förutsättningar som går.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Aqualize

#13 » 15:23:18, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger. Ja Tesla har fått lån. Och betalt tillbaka. Finns det andra, nyare, lån du tänker på? (artikel 2013)
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... loser-loan
Men det verkar som de går mer och mer back sen dess.

Teslafabriken Fremont byggde 500 000 bilar per år under NUMMI, så det torde finnas möjlighet att växa inom byggnaden/-na (vilken tar upp 51 ha, världens näst största). Och de håller väl på att leta/anlägga en europeisk fabrik?
Men det är väl 2020 de hoppas på 500 000 volymen? Men det är väl väntat att det inte kommer bli som det är tänkt.
De har också sålt en bra bit över 100 000 bilar totalt.
De verkar sälja bäst av elbilarna i USA numera.

Men nog om bilarna. För lastbilar är jag tveksam till rena ellastbilar. Det är så mycket schemalagt och förväntade körningar/rutter för större köpare (som skulle tänkas kunna ha råd att hoppa på sådant här) så det vi har idag med alternativa drivmedel eller hybrider skulle räcka. Man sitter och räknar på liter bränsle för allt. Privatbilismen har som bäst ett hum om att köra till den staden "kostar ungefär så där mycket". Man har som sagt stora batterier med sig. Men någon nisch kanske det kan bli. T.ex. för lantbruket finns det ju inomgårdsmaskiner (minilastare) som är batteridrivna. Men de stora midjestyrda dragarna tror jag, om någonsin, sist blir batterielektrifierade.

Vätgasbränsleceller? Det är inget noll-utsläpp (sådan framställning är mycket dyrare). Naturgas används väl för att framställa det = utsläpp. Och man måste fortfarande hålla på med hela grejen av distribution av drivmedlet (bygga om mackar). Och det är inte så effektivt och allt detta för att driva, just det - elmotorer.
Batterier utvecklas och Tesla menar att 90% av laddningen sker hemma. Ska man åka långt och får stanna till på fiket för snabbladdning med elbil får man tänka på hur tiden man besparar sig med att inte behöva åka till macken och tanka resten av året.
Vill man ha en grön elbil köper man grön el hemma. En liten intern förbränningsmotor är väl smutsigare än ett kraftvärmeverk, Wh räknat? Kör på det rätt så bra och byt till förnyelsebar när tillfället ges.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

td70

#14 » 15:57:38, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten intern förbränningsmotor är väl smutsigare än ett kraftvärmeverk, Wh räknat? Kör på det rätt så bra och byt till förnyelsebar när tillfället ges.

Hur e de me strålningen? Kanske lite mindre strålning av diesel. Men om ett kärnkraftverk exploderar så har man en hel del problem av strålning en hel del år framåt. Om en dieselmotor spränger är det bara att vänta att röken försvinner och kanske plocka lite delar.
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, IH 844s vrak-> äntligen SÅLD, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14. Äger: vw caddy

tortap

#15 » 16:00:48, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elon Musk har inte tänkt att vi ska köra elbil på kolkraft. I förlängningen ska all el komma från solen. Se bara senaste satsningen på solar city.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Datamaskin


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates