Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Fråga angående inpressningsdjup på fälg

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Gold_Digger (trådstartaren)

#1 » 22:25:29, 15-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har lite frågor relaterade till ett förhoppningsvis förestående byte av fälgar på min Scania TGB30.

Bild

Originalfälgarna har inpressningsdjup (ET-mått) på 100mm och de är "stud-piloted", dvs de monteras "mellan" koniska muttrar.

De nya fälgarna är av typen "hub-piloted", dvs de centreras med en passning mot navet. Dessa fälgar är avsedda för plana muttrar och har inpressningsdjup på 120mm.

De nya fälgarna kommer alltså att hamna 20mm närmare innerskärmen bara till följd av inpressningsdjupet. I och med att jag inte kan använda de inre koniska muttrarna till dessa fälgar, så kommer ju fälgen att hamna ytterligare lite närmre innerskärmen och spårvidden blir således lite mindre.

Nu till min fråga:

Låt säga att man skulle vilja behålla original spårvidd, finns det några vedertagna metoder för att kompensera för skillnaden i inpressningsdjup (förutom att köpa rätt fälgar :grin: )?

En tanke jag har är att man låter tillverka 20mm tjocka distansringar som man klämmer mellan fälgen och navet för att på så sätt flytta ut fälgen till den ursprungliga positionen.

Några andra ideer/förslag?
//Erik
Gold_Digger
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:10, 06-08-2013
Ort: Knivsta
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -91



magloman

#2 » 22:39:35, 15-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du kallar distansringar är ju i folkmun kallat spacers och är en vedertagen lösning att ändra ET måttet
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#3 » 22:56:56, 15-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte en tråd om det här precis nyss?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#4 » 22:58:52, 15-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyss är ju relativt, men kolla om det står något av värde här: Konisk hjulmutter mot plana fälgar
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Gold_Digger (trådstartaren)

#5 » 22:07:14, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det du kallar distansringar är ju i folkmun kallat spacers och är en vedertagen lösning att ändra ET måttet


Exakt! Jag har sett att man använder det på personbilar men inte på en lastbil. Principen borde ju vara den samma. Frågan är om man gör någon uppenbar tankevurpa då man monterar spacers.


Spacern skulle ju "återställa" spårvidden, så det borde inte innebära någon ökad belastning av spindlarna och hjullagren?

Fälgarna har helt plan fram- och baksida, spacern skulle även den vara plan och hjulmuttrar med plan bricka skulle användas.

Bultförbandets klämlängd skulle öka med ca 20mm, då de inre muttrarna ersatts med spacern, detta kanske göra att man måste anpassa åtdragningsmomentet?

Turbodiesel skrev:Nyss är ju relativt, men kolla om det står något av värde här: Konisk hjulmutter mot plana fälgar


Läste igenom den tråden och där ser man ju tydligt att däcket hamnar lite väl långt in om man tar bort de inre muttrarna i kombination med ET120 fälgar. Vi kanske är fler som behöver spacers? :grin:
Gold_Digger
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:10, 06-08-2013
Ort: Knivsta
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -91

BGullb

#6 » 08:33:18, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se om jag minns rätt.
På 70-80 talets Scania centrerades fälgarna med det koniska inre muttrar men de hade en tendens att lossna och hela framhjul trillade av.

Det togs fram en spacer som centrerades mot navet och där sedan fälgen centrerade mot en fläns.
Kommer inte ihåg om man använde de koniska hjulmuttrarna eller de byttes ut till nya med löpbricka.

Kolla med en Scaniaverkstad eller en lastbilsskrot.
Eller varför inte med en Miloverkstad, om det finns några kvar?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se