Hej!
Jag har lite frågor relaterade till ett förhoppningsvis förestående byte av fälgar på min Scania TGB30.
Originalfälgarna har inpressningsdjup (ET-mått) på 100mm och de är "stud-piloted", dvs de monteras "mellan" koniska muttrar.
De nya fälgarna är av typen "hub-piloted", dvs de centreras med en passning mot navet. Dessa fälgar är avsedda för plana muttrar och har inpressningsdjup på 120mm.
De nya fälgarna kommer alltså att hamna 20mm närmare innerskärmen bara till följd av inpressningsdjupet. I och med att jag inte kan använda de inre koniska muttrarna till dessa fälgar, så kommer ju fälgen att hamna ytterligare lite närmre innerskärmen och spårvidden blir således lite mindre.
Nu till min fråga:
Låt säga att man skulle vilja behålla original spårvidd, finns det några vedertagna metoder för att kompensera för skillnaden i inpressningsdjup (förutom att köpa rätt fälgar )?
En tanke jag har är att man låter tillverka 20mm tjocka distansringar som man klämmer mellan fälgen och navet för att på så sätt flytta ut fälgen till den ursprungliga positionen.
Några andra ideer/förslag?
//Erik